ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

یخچال های طبیعی
علمی

زنده شدن گونه‌های باستانی با آب شدن لایه‌های یخی

در سال 1850 میلادی، یکی از یخچال های طبیعی در جزیره Ellesmere واقع در کانادا بزرگتر شد و مقداری از خزه های آن منطقه را زیر لایه ای 30 متری از یخ مدفون کرد. اما ...

پویا حامدی
نوشته شده توسط پویا حامدی | ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۰

در سال 1850 میلادی، یکی از یخچال های طبیعی در جزیره Ellesmere واقع در کانادا بزرگتر شد و مقداری از خزه های آن منطقه را زیر لایه ای 30 متری از یخ مدفون کرد. اما حالا یک زیست شناس تکاملی به نام «Catherine La Farge» توانسته ریشه های این گیاه که یخ روی آن ها از بین رفته بود را پیدا کند؛ و با اینکه ریشه ها رنگ رفته و له شده بودند، کمی رنگ سبز در آن ها باقی مانده بود که ممکن بود نشانی از حیات باشد.

یخچال های طبیعی لزوماً قبرستان گیاهان و ارگانیسم ها نیستند

با اینکه تحقیقات زیادی نشان می دهند بقای بیش از یک میلیون گونه از حیوانات و گیاهان زمین در خطر است، یخچال های طبیعی و خاک منجمد در حال رونمایی از تاب آوری باور نکردنی طبیعت در پاسخ دادن به اختلالات و نابسامانی ها هستند. دانشمندان در حال کشف ارگانیسم هایی هستند که یخ زده بودند و با اینکه برای چندین هزار سال مرده فرض می شدند، هنوز دارای نشانه هایی از زندگی اند.

سال 2009، «La Farge» و تیمش مشغول نمونه برداری از مناطقی در کانادا بودند که با این بافت سبز رنگ چند صد ساله مواجه شدند که از نظر او کاملا غیر عادی بود.

یخچال های طبیعی

او چندین نمونه با خود به آزمایشگاهش برگرداند و در محیطی گرم و پرنور و خاکی سرشار از مواد مغذی از آن ها نگهداری کرد. در کمال تعجب، یک سوم از نمونه ها به تولید بافت های جدید پرداختند و از نو زنده شدند. این محقق اعلام کرد او و تیمش از اینکه این گیاه انقدر سالم به نظر می رسید شگفت زده شده بودند.

دانشمندان متوجه شدند خزه ها برای در امان ماندن و نابود نشدن بافت هایشان در اثر یخ زدگی، هنگام پایین آمدن درجه حرارت محیط خشک می شوند. اگر بخشی هایی از گیاه آسیب ببینند هم سلول های خاصی تقسیم می شوند و با رفتن به بخش های آسیب دیده گیاه و ترمیم آن ها، کاری را می کنند که سلول ها در جنین انسان انجام می دهند. این کار باعث می شود از یخ زدگی طولانی مدت جان سالم به در ببرند.

بر اساس نتایج تحقیقات این فرد، گروه دیگری نیز موفق به زنده کردن یک خزه هزار و 500 ساله شدند که زیر یک متر خاک یخ زده قطبی مدفون شده بود. رشد دوباره خزه های چند صد ساله نشان می دهد یخچال های طبیعی و خاک های یخ زده به جای اینکه حکم قبرستان را داشته باشند، می توانند به ارگانیسم ها کمک کنند از عصرهای یخبندان جان سالم به در ببرند. علاوه بر این با گرم شدن زمین، ممکن است این گیاهان کهن دوباره بیدار شوند اکوسیستم های قطبی را به تصرف خود در بیاورند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی