ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هارد اس اس دی
تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: مهاجرت به SSD چقدر کارایی سیستم را افزایش می دهد؟

اگر بگوییم کندترین اس اس دی ها هم سرعت بالاتری از سریع ترین هارد دیسک ها دارند پر بی راه نگفته ایم. اما آیا مهاجرت به اس اس دی و جایگزینی هارد دیسک با آنها ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | ۲۲:۱۷

اگر بگوییم کندترین اس اس دی ها هم سرعت بالاتری از سریع ترین هارد دیسک ها دارند پر بی راه نگفته ایم. اما آیا مهاجرت به اس اس دی و جایگزینی هارد دیسک با آنها ارزشش را دارد؟ پیش از این در دیجیاتو به مقایسه ای بین تکنولوژی های هارد دیسک و SSD پرداختیم و از نحوه کار، فرم فکتورها و مزایا و معایب هر کدام گفتیم. در این مطلب قصد داریم با مقایسه سرعت یک هارد دیسک معمول با اس اس دی 2.5 اینچی پاسخی برای این سوال بیابیم.

برای مقایسه، یک سیستم اقتصادی به همراه یک هارد دیسک با سرعت متوسط را در نظر گرفتیم. اس اس دی انتخابی هم مدل SU900 از ADATA است که گرچه از نظر سرعت به پای سریع ترین مدل های M.2 PCIe نمی رسد اما در بین مدل های 2.5 اینچی در رده پرچمداران به حساب می آید.

نگاهی به ADATA SU900

هارد اس اس دی

به گفته ای دیتا حداکثر سرعت خواندن و نوشتن متوالی این مدل 560 و 535 مگابایت بر ثانیه بوده و البته این میزان در مدل های با ظرفیت های مختلف، متفاوت است.

هارد اس اس دیمدلی که برای آزمایش انتخاب کردیم ظرفیتی 512 گیگابایتی دارد و آن طور که تولید کننده می گوید بین تمامی ظرفیت ها به بالاترین سرعت متوالی دست پیدا می کند. در ادامه نگاهی داریم به مشخصات این مدل:

  • فرم فکتور 2.5 اینچی
  • چیپ های 3D MLC به همراه کنترلر SMI 2258
  • درگاه SATA3.0 با نرخ انتقال داده 6 گیگابیت بر ثانیه
  • میانگین زمان بین خرابی ها معادل با 2 میلیون ساعت
  • دمای کارکرد 0 تا 70 درجه سانتیگراد
  • TBW (مقدار ترابایت نوشتن) تا 400 ترابایت
  • فاقد حجم رزرو شده برای overprovisioning
  • گارانتی 5 ساله

در جعبه SU900 علاوه بر اس اس دی، یک براکت تبدیل به ابعاد 3.5 اینچی برای نصب در کیس های دسکتاپ قدیمی و یک براکت افزاش دهنده ضخامت SSD به 9 میلی متر هم به چشم می خورد. علاوه بر این ADATA برای سهولت فرایند انتقال تمامی اطلاعات از درایو قدیمی به SSD،  لایسنس نرم افزار Acronis True image را در اختیارتان می گذارد. همین نرم افزار شما را از دردسرهای نصب مجدد ویندوز یا کپی دستی داده ها راحت می کند. ما با استفاده از آن در عرض کمتر از یک ساعت تمام پارتیشن های مورد نیاز را به طور خودکار در SU900 کپی کردیم.

سپس کارایی این SSD را با یک هارد دیسک معمول و میان رده که در بسیاری از کامپیوترهای دسکتاپ نه چندان قدیمی نصب شده مقایسه کردیم. هارد دیسک انتخابی، وسترن دیجیتال گرین WD30EZRX با ظرفیت 3 ترابایت با مشخصات زیر است:

  • حجم 3 ترابایت
  • سرعت 5400 دور دقیقه
  • 64 مگابایت حافظه کش
  • درگاه SATA3.0 با نرخ انتقال داده 6 گیگابیت بر ثانیه

در بررسی از یک سیستم اقتصادی استفاده کردیم. هدف از انتخاب چنین سیستمی این بود که تأثیر ارتقاء از هارد دیسک به اس اس دی را روی یک سیستم نه چندان گران قیمت بررسی کنیم.

مشخصات سیستم مورد آزمایش:

  • مادربورد: گیگابایت GA-B250-HD3P
  • پردازنده: اینتل Core i3-7100
  • رم: اپیسر DDR4 با ظرفیت 8 گیگابایت
  • کارت گرافیک: یکپارچه اینتل HD 630
  • ویندوز 10 پرو نسخه 1903

بنچمارک

هارد اس اس دی

برای مقایسه بین هارد دیسک و اس اس دی SU900 بنچمارک هایی را اجرا کردیم تا کارایی هر دو را در شرایط مختلف بسنجیم.

بنچمارک ATTO

تولیدکنندگان SSDها معمولاً از این نرم افزار رایگان برای مشخص کردن کارایی متوالی درایوهای خود بهره می برند. ATTO حداکثر سرعت انتقال اطلاعات به درایو و از آن را با سایزهای مختلف انتقال محاسبه می کند. یکی از مهمترین ویژگی های این نرم افزار این است که نشان می دهد درایو چگونه از پس انتقال فایل ها با اندازه های متفاوت بر می آید.

هارد اس اس دی
بنچمارک هارد دیسک در سمت چپ و SSD در سمت راست.

در آزمایش، گزینه Direct I/O فعال شده تا بدون هر گونه بافر یا کش روی سیستم کارایی درایو ها آزمایش شود. نتیجه بنچمارک ATTO نشان می دهد سرعت انتقال برای خواندن یا نوشتن اطلاعات روی SSD در تمامی شرایط به میزان قابل توجهی و در حدود 3 برابر از هارد دیسک بالاتر است.

کریستال دیسک مارک

کریستال دیسک مارک ابزار رایگان دیگری است که بسته به نسخه، روش های متفاوتی را برای سنجش کارایی تجهیزات ذخیره سازی در نظر می گیرد. نسخه 6 با معیارهای زیر سرعت خواندن و نوشتن می سنجد:

  • خواندن و نوشتن متوالی برای 32 فایل پشت سر هم در یک رشته
  • خواندن و نوشتن 8 فایل تصادفی پشت سر هم و به صورت 8 رشته همزمان
  • خواندن و نوشتن 32 فایل تصادفی پشت سر هم و در یک رشته
  • خواندن و نوشتن یک فایل تصادفی در یک رشته

معمولاً بالاترین مقادیر در بخش خواندن یا نوشتن متوالی ثبت می شوند. اما این اعداد نشان دهنده کارایی واقعی تجهیزات ذخیره سازی نیستند و در واقع خبر از سرعت خواندن فایل های تک به تک و پشت سر هم می دهند.

هارد اس اس دی
بنچمارک هارد دیسک در سمت چپ و SSD در سمت راست.

در کریستال دیسک مارک هم تفاوت بین هارد دیسک و SSD فاحش بوده و برتری به وضوح از آن SU900 است.

دیسک بنچ

دیسک بنچ ابزاری است که در شرایطی مشابه با انتقال عادی فایل ها روی درایو، سرعت و زمان صرف شده برای کپی را اندازه گیری می کند. در دیجیاتو برای آزمایش سرعت کپی بین هارد دیسک به هارد دیسک یا اس اس دی به اس اس دی از مجموعه ای 44 گیگابایتی از 15 هزار فایل استفاده می کنیم. این مجموعه شامل ویدیو، PDF، عکس، فایل های نصب بازی ها و نرم افزارها هستند که هر کدام بین چند کیلوبایت تا چند گیگابایت حجم دارند.

هارد دیسک این فایل ها را در مدت زمان 15 دقیقه و 18 ثانیه و با متوسط سرعت 49.69 مگابایت بر ثانیه کپی کرد، در حالی که اس اس دی با صرف زمانی در حدود یک سوم تنها به 5 دقیقه و 24 ثانیه زمان نیاز داشت و کپی با سرعت متوسط 140.76 مگابایت بر ثانیه انجام شد.

در کنار این موارد، بنچمارک PCMARK 10 را نیز اجرا کردیم تا ببینیم تنها با ارتقاء هارد دیسک به SSD امتیاز کلی سیستم تا چه حد بهبود پیدا می کند. در این آزمایش سیستم مجهز به هارد دیسک امتیاز 2829 را به دست آورد در حالی که با ارتقاء به اس اس دی، امتیاز به 3096 (معادل با حدود 9.4 درصد بهبود) افزایش پیدا کرد.

مقایسه کارایی در اجرای برنامه ها و بازی ها

هارد اس اس دی

مقایسه کارایی هارد دیسک و اس اس دی در استفاده های روزمره ملموس تر است. به همین دلیل تصمیم گرفیتم سرعت بالا آمدن ویندوز و اجرای نرم افزارها و بازی ها را مقایسه کنیم.

ابتدا نرم افزار ادوبی فوتوشاپ CC 2019 را اجرا کردیم و پس از بستن آن، در 10 ثانیه بعد ادوبی پریمیر 2019 باز کردیم. پس از یک بار ری استارت، زمان اجرای اتوکد 2020 را اندازه گرفتیم. برای بررسی زمان اجرای بازی ها نیز بعد از ری استارت مجدد، مدت لود شدن بازی های Need for Speed Payback و GTA V را محاسبه کردیم. نتایج مقایسه زمان اجرا بین هارد دیسک و اس اس دی به ترتیب زیر است.

هارد اس اس دی

با توجه به اینکه در این بررسی از یک سیستم اقتصادی و بدون کارت گرافیک مستقل استفاده کرده ایم، زمان بالای اجرا شدن Need for Speed چندان هم جای تعجب ندارد. قطعاً در  یک سیستم گیمینگ با پردازده و کارت گرافیک قوی تر و رم سریع تر، این زمان کاهش خواهد یافت.

عدم بهبود در اجرای اولیه بازی GTA V هم به این دلیل است که در برخی از بازی ها در زمان لود اولیه، اطلاعات چندانی از هارد دیسک یا اس اس دی خوانده نمی شود یا حین نمایش دمو ها فرایند خواندن صورت می گیرد. به همین دلیل در این شرایط، نوع ذخیره ساز تأثیر چندانی در زمان اجرا ندارد.

سخن پایانی

هارد اس اس دی

وقتی بحث سرعت مطرح می شود، معمولاً کندترین SSDها هم به راحتی هارد دیسک های سریع را از میدان به در می کنند. در بررسی ها دریافتیم که ارتقا به SSD حتی در یک سیستم نه چندان قوی، سرعت بالا آمدن ویندوز و اجرای برنامه ها و بازی ها را به میزان چشمگیری بهبود می دهد.

اگر یک سیستم نه چندان جدید دارید که از فرم فکتور M.2 با درگاه PCIe بی بهره است به راحتی می توانید یک اس اس دی 2.5 اینچی به سیستم خود اضافه کنید. اما اگر مادربورد سیستم از درگاه M.2 PCIe بهره می برد با نصب SSD های سازگار حتی سرعتی تا چندین برابرِ بهترین های 2.5 اینچی را تجربه خواهید کرد. ADATA SU900 هم اگرچه از نظر سرعت به پای مدل های M.2 PCIe نمی رسد اما در بین سریع ترین های 2.5 اینچی جای می گیرد.

اما بیایید به سوال اول بازگردیم: آیا تمام این ها ارزشش را دارد که هارد دیسک قدیمی خود را با یک SSD جایگزین کنید؟ با توجه به اینکه قیمت اس اس دی ها در سال های اخیر کاهش قابل توجهی داشته باید گفت که این ارتقا ارزش هزینه کردن را دارد. اگر گیمر هستید، روی سیستم خود ماشین های مجازی متعدد نصب می کنید، سرعت انتقال فایل برایتان مهم است یا می خواهید نرم افزارها با سرعتی چند برابر اجرا شوند ارتقا به SSD قطعاً کارایی کامپیوترتان را بهبود می دهد.

با دیجیاتو همراه باشید تا به زودی در یک مطلب جامع به مواردی بپردازیم که باید در زمان خرید اس اس دی به آنها توجه کنید.

اس اس دی های ADATA در ایران با گارانتی های 3 و 5 ساله آونگ عرضه می شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • Seyyedhojjatallah Hoseyni
    Seyyedhojjatallah Hoseyni | ۱۶ مهر ۱۳۹۸

    سلام عزیزان لطفا منو راهنمایی کنید حافظه ssd سامسونگ QVO ظرفیت یک ترابایت بهتره یا ای دیتا SU900 ظرفیت 512 گیگ . ممنون میشم از راهنماییتون .

    • علی باقرزاده
      علی باقرزاده | ۱۸ مهر ۱۳۹۸

      به گفته تولید کننده ها، ای دیتا SU900 مدل 512 گیگابایتی مقدار TBW برابر با 400 ترابایت داره. برای سامسونگ 860 QVO مدل یک ترابایتی این مقدار 360 ترابایت هست.
      سرعت های خواندن و نوشتن متوالی هم به گفته تولید کننده ها به این ترتیبه:
      ای دیتا: 560 و 525 مگابایت بر ثانیه
      سامسونگ:550 و 520 مگابایت بر ثانیه

      در عمل سرعت ها احتمالا تفاوت چندانی نداره. بنچمارک های SU900 روی یک سیستم قدرتمند رو می تونید توی یک بررسی دیگه دیجیاتو ببینید:
      https://dgto.ir/1dsj

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی