محققان دانشگاه کالیفرنیا سیستم هوش مصنوعی جدیدی ساخته اند که میتواند یک مکعب روبیک را در بازه زمانی ۱.۲ ثانیه با  حدود ۲۰ حرکت حل کند.

این زمان حدودا دو ثانیه سریع تر از رکورد ۳.۴۷ ثانیه ای ثبت شده توسط انسان است ضمن آنکه افراد معمولی به دست کم ۵۰ ثانیه برای این کار نیاز دارند.

البته DeepCubeA (هوش مصنوعی دانشگاه کالیفرنیا) رکورددار حل ماشینی روبیک نیست. سال گذشته محققان رباتی ساختند که میتوانست مکعب روبیک را در ۰.۳۸ ثانیه حل کند. در واقع الگوریتم min2phase موسسه فناوری ماساچوست که در اصل یک سیستم هوش مصنوعی هم به شمار نمی رود موفق شد مکعب روبیک را سه برابر سریع تر از DeepCubeA حل کند. علت اما این است که سیستم های دیگر مشخصا برای حل مکعب روبیک طراحی شده اند، حال آنکه DeepCubeA باید متد خود را برای این منظور طراحی کند.

عجیب آنکه محققان مطمئن نیستند DeepCubeA چطور فهمیده هر وجه از مکعب روبیک بلوک های رنگ یکسانی دارد. همانطور که میدانید این مکعب میتواند میلیاردها ترکیب احتمالی داشته باشد حال آنکه تنها یک ترکیب کامل برایش تعریف شده است (در این وضعیت هر وجه مکعب یک رنگ دارد).

دانشمندان برای ساخت DeepCubeA نتیجه نهایی را به آن نشان دادند با این حال هوش مصنوعی آنها باید مشخص می کرد که چطور میتواند به نتیجه دست پیدا کند و همانطور که اشاره کردیم دانشمندان هنوز درک کاملی از استراتژی های اتخاذ شده توسط آن برای رسیدن به نتیجه نهایی را ندارند.

محققان برای شروع، کار را با نسخه شبیه سازی شده ای از یک مکعب کامل روبیک آغاز کردند و بعد مکعب را به هم زدند. در ادامه DeepCubeA طوری خود را آموزش داد که معما را طی دو روز حل کند. همزمان با سخت تر شدن ترکیب ها، DeepCubeA باید مهارت هایش را هم برای این کار بهبود می داد. طبق مقاله جدیدی که در همین رابطه در نشریه Nature منتشر شده محققان ده میلیارد ترکیب را در اختیار DeepCubeA قرار دادند و از آن خواستند که ظرف ۳۰ حرکت یا کمتر مکعب را حل کند.

در ادامه هزار ترکیب مختلف مکعب از هوش مصنوعی DeepCubeA تست گرفته شد. هر دفعه هوش مصنوعی مکعب را با کمترین تعداد حرکت حل می کرد و در ۶۰ درصد از تلاش هایش موفق عمل می کرد.

DeepCubeA از نوعی شبکه عصبی به همراه چندین تکنیک یادگیری ماشینی استفاده می کند که در آنها یک سیستم هوش مصنوعی با دنبال کردن الگوها و فرضیه سازی براساس آنها روند کار را یاد میگیرد.