ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جریمه کوالکام
تکنولوژی

کمیسیون اروپا کوالکام را به خاطر نقض قانون رقابت جریمه کرد

اتحادیه اروپا کوالکام را به خاطر فروش چیپ های مودم 3G با قیمت های غیرواقعی و پایین و در نتیجه خارج کردن شرکت Icera از گردونه رقابت، به مبلغ ۲۴۲ میلیون یورو جریمه کرد. کمیسیون اروپا ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۸ تیر ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۰

اتحادیه اروپا کوالکام را به خاطر فروش چیپ های مودم 3G با قیمت های غیرواقعی و پایین و در نتیجه خارج کردن شرکت Icera از گردونه رقابت، به مبلغ ۲۴۲ میلیون یورو جریمه کرد. کمیسیون اروپا اعلام کرده که این شرکت با استفاده از سلطه و برتری خود در بازار چیپ هایی که برای دانگل های اینترنت موبایل طراحی شده اند را با قیمت های پایین تر از هزینه تولید بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ در بازار به فروش رسانده است. حکم جریمه کوالکام نیز بعد از بررسی چهارساله پرونده شکایت از آن توسط کمیسیون اروپا اعلام میشود.

مارگرت وستاگر کمیساریای رقابت اتحادیه اروپا ضمن اعلام خبر جریمه کوالکام اظهار داشت که رفتار استراتژیک کوالکام مانع از رقابت و نوآوری در بازار شده و انتخاب های پیش روی مشتریان را در بخشی که تقاضا بالاست و پتانسیل های زیادی برای ارائه تکنولوژی های نوآورانه دارد به میزان چشمگیری کاهش داده است.

جریمه کوالکام
مارگرت وستاگر/ کمیساریای رقابت اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا در بررسی های خود دریافت که کوالکام چیپ های 3G خود را با قیمتی پایین تر از هزینه تولید در اختیار شرکت های هواوی و ZTE قرار داده تا از رشد و شکوفایی شرکت تازه واردی به اسم Icera جلوگیری کند. کمیسیون اروپا این قیمت گذاری از سوی کوالکام را هدفمند خوانده و اعلام نمود که طبق بررسی هایش کوالکام با این کار فرصت پیدا کرده که تاثیر منفی روی کسب و کار این شرکت تازه وارد را به حداکثر میزان ممکن برساند.

اما این تنها پرونده ای نیست که به جریمه کوالکام ختم شده است. این شرکت چندی است که درگیر چندین پرونده آنتی تراست یا ضد رقابت شده؛ چندی پیش یکی از قضات آمریکایی به خاطر دریافت حق امتیازهای غیرمنطقی بابت پتنت ها این شرکت را محکوم به پرداخت جریمه کرد. اتحادیه اروپا نیز مدتی قبل به همین خاطر کوالکام را به پرداخت ۱.۲ میلیارد دلار جریمه محکوم نمود. ضمن اینکه وکلای این شرکت هم اکنون درگیر پرونده های مشابه در کشورهایی نظیر کره جنوبی، چین و تایوان هستند.

البته رقم اخیر جریمه کوالکام صرفا ۱.۲۷ درصد از درآمدهای آن در سال ۲۰۱۸ را تشکیل می دهد و آنقدر پایین است که کمترین تاثیر را در کسب و کار این شرکت می گذارد. از طرفی اقدامات کوالکام مربوط به سال ۲۰۱۱ می شوند و این شرکت دیگر چنین رویه ای در بازار ندارد. با این حال کمیسیون اروپا امیدوار است که جریمه کوالکام درس عبرتی باشد برای دیگر شرکت های بزرگ فعال در بازار اروپا.

در مورد شرکت  Icera هم باید بگوییم که متاسفانه جریمه رقیب قدرتمند آن خیلی دیرتر از زمان لازم اتفاق افتاد و این شرکت در سال ۲۰۱۱ توسط انویدیا خریداری شد که در سال ۲۰۱۵ خروج خود از بازار مودم را اعلام کرد. انویدیا امیدوار بود که کسب و کار Icera را با بخش پردازنده های تگرا خود ادغام کند اما طرح هایش هیچگاه رنگ واقعیت به خود نگرفت.

کوالکام اما در پاسخ به این اتفاقات اعلام کرده که نسبت به حکم کمیسیون اروپا اعتراض می کند چراکه قیمت گذاری چیپ هایش در بازه کوتاهی پایین آمده و روی حجم کمی از تراشه هایش اعمال شده و در نتیجه تاثیری روی کسب و کار رقیبش نداشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی