ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مصرف اغلب مکمل‌های ویتامینی بر سلامت قلب و طول عمر تاثیری ندارد

برخلاف باور عمومی مصرف مکمل های ویتامینی به افزایش طول عمر یا سلامتی قلب کمک نکرده و حتی در صورت مصرف برخی از آنها در کنار مواد دیگر احتمال حمله قلبی بالا می رود. در ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

برخلاف باور عمومی مصرف مکمل های ویتامینی به افزایش طول عمر یا سلامتی قلب کمک نکرده و حتی در صورت مصرف برخی از آنها در کنار مواد دیگر احتمال حمله قلبی بالا می رود.

در یک مطالعه چتری نتایج 277 آزمایش بالینی که به بررسی تاثیرات مکمل های غذایی پرداخته‌اند بررسی شده است. در نهایت مشخص شد که مصرف ویتامین و مکمل غذایی هیچ نقش محافظتی در برابر بیماری‌های قلبی عروقی برای انسان نداشته و موجب افزایش طول عمر هم نمی‌شود.

این مطالعه جدید داده‌های تعداد زیادی از آزمایشات را که به بررسی اثر 16 مکمل ویتامینی بر سلامت قلب و عروقی و طول عمر می‌پرداختند به صورت تصادفی مورد مطالعه قرار داد. در این آزمایشات تقریبا همه نوع مکمل بررسی شده بود از جمله مولتی ویتامین‌ها، سلنیوم، ویتامین A، ویتامین B6 و ویتامین D که هیچکدام از این موارد ارتباطی با کاهش یا افزایش ریسک مرگ و یا حمله قلبی نشان ندادند.

مکمل های غذایی

تنها سه نوع رژیم در این آزمایش تاثیراتی بر سلامتی از خود نشان دادند که یکی از مهمترین آن‌ها تاثیر 10 درصدی رژیم‌های کم نمک در کم شدن بیماری‌های قلبی بود. علاوه بر آن مکمل‌های فولیک اسید و امگا 3 هم تاثیرات موثر اندکی نشان دادند.

مصرف جداگانه مکمل‌های ویتامین D و کلسیم هم اثر مثبت یا منفی از خود نشان نداد، با این حال وقتی این دو مکمل با هم مصرف شدند 17 درصد ریسک حمله قلبی را افزایش دادند. نتیجه‌گیری مذکور بر مبنای بررسی 20 آزمایش پزشکی که تاثیر مصرف مکمل‌های ترکیبی را مطالعه کرده بودند به دست آمد.

این اولین تحقیقی نیست که بی اثر بودن مصرف مکمل‌های تغذیه را روی سلامت بزرگسالان بررسی می‌کند. در سال 2018 دو تحقیق مشابه انجام شده و همین نتیجه‌ها را به دست داده بودند. در مجموع از این تحقیق‌ها اینطور نتیجه‌گیری شده که در بزرگسالانی که هیچگونه علایم کمبود مواد معدنی و ویتامین ندارد، مصرف مکمل‌های تغذیه نقشی در افزایش سلامت شما نخواهد داشت.

به گفته محققان این پژوهش، بیش از نیمی از مردم آمریکا از نوعی مکمل غذایی استفاده می‌کنند و همین مساله باعث شده که این صنعت سالیانه 30 میلیارد دلار درآمد داشته باشد. در حالی که اگر مواردی مثل ورزش، تغذیه مناسب و سبک زندگی سالم رعایت شود هیچ نیازی به مصرف مکمل های ویتامین وجود ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی