ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تصمیم‌گیری درباره رمز ارزها
تکنولوژی

فیروزآبادی: دولت ببیند توانایی تصمیم‌گیری درباره رمزارزها را دارد یا ندارد

رئیس مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید استخراج بیت‌کوین راهی برای درآمدزایی و ارزآوری است اما اگر این روند به صورت زیرزمینی ادامه پیدا کند، درآمدی نصیب دولت نخواهد شد. به گفته «سیدابوالحسن فیروزآبادی» ملی فضای مجازی تصمیم‌گیری و اجرا ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۹:۱۵

رئیس مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید استخراج بیت‌کوین راهی برای درآمدزایی و ارزآوری است اما اگر این روند به صورت زیرزمینی ادامه پیدا کند، درآمدی نصیب دولت نخواهد شد. به گفته «سیدابوالحسن فیروزآبادی» ملی فضای مجازی تصمیم‌گیری و اجرا درباره‌ این موضوع را بر عهده‌ دولت گذاشته و دولت باید ببیند توانایی اجرای این کار را دارد یا ندارد.

پس از مقاومت‌های بسیار مسئولان در برابر ارزهای دیجیتالی، بالاخره کمیسیون اقتصادی دولت طرح رسمی‌ شدن و تدوین قانون‌ برای صنعت ماینینگ تهیه کرد. این طرح قرار است به زودی توسط هیئت دولت بررسی شود و بر اساس قانون اگر توسط هیات دولت به تصویب برسد، نیازی به مصوبات اهالی بهارستان نخواهد داشت.

در همین زمینه فیروزآبادی به ایسنا گفته است: «ما در مقابل یک امر واقع‌ شده قرار گرفته‌ایم و بنابراین بهتر است دولت این کار را از طریق مقررات‌گذاری مناسب، هدایت و سازماندهی کند.» دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان این‌که تصمیم‌گیری و اجرا درباره‌ ارز دیجیتالی برعهده‌ دولت است، افزود:

«اگر چه در شرایط کنونی به استخراج بیت‌کوین به عنوان راهی برای درآمدزایی و ارزآوری نگاه می‌شود، اما در شرایطی که ضوابط مشخصی برای این کار وجود ندارد، اگر این روند به صورت زیرزمینی ادامه پیدا کند، نه تنها درآمدی نصیب دولت نخواهد کرد بلکه آماری هم از دخل و خرج آن به دست نمی‌آید. ما تصمیم‌گیری و اجرا درباره‌ی این موضوع را بر عهده‌ دولت گذاشتیم و دولت باید ببیند توانایی اجرای این کار را دارد یا ندارد.»

او همچنین خبر از اختلاف‌هایی در داخل دولت برای رسیدن بر سر یک توافق در زمینه ماینینگ داده است؛ اختلاف نظرهایی که شاید در کمیسیون اقتصادی دولت حل شود.

تصمیم‌گیری درباره رمز ارزها

دبیر شورای عالی فضای مجازی باور دارد که در ساعات غیرپیک می‌توان استخراج کرد، یا به کسانی که نیروگاه دارند این امکان داده شود که در اضافه ظرفیت خود این کار را ساماندهی کنند و یا برای استخراج، تعرفه خاص برق گذاشت. او در ادامه تاکید کرد: «ما در مقابل یک امر واقع‌ شده قرار گرفتیم و آن این است که تعداد زیادی وارد کشور شده و چه بخواهیم و چه نخواهیم تعداد دیگری هم وارد خواهد شد؛ بنابراین بهتر است دولت به صورت جدی احساس مسئولیت کرده و این کار را از طریق مقررات‌گذاری مناسب و هدایت، سازماندهی کند.»

رمزارزها از آن جهت که انتقال پول را بدون واسطه میان کاربران ممکن کرده‌اند، میان برخی سیاستمداران به عنوان مسیری مناسب برای دور زدن تحریم‌ها شناخته می‌شوند. اما مشکل از این جا آغاز شد که بانک مرکزی و تصمیم‌گیران در ابتدا رمز ارزها را به رسمیت نشناختند و کاربران ایرانی را از ورود به این حوزه منع کردند ولی نتوانستند مانعی برسر راه ماینرها باشند. در نتیجه همین نادیده گرفتن و نبود مقررات نیز مزرعه‌های بزرگ شکل گرفت و درآمدی از مالیات هم به دولت تعلق نگرفت.

پس از چنین اتفاقاتی بود که در نهایت کمیسیون اقتصادی دولت مصوبه‌ای برای به رسمیت شناختن ارزهای دیجیتالی و قانون‌گذاری برای آن طرح کرد که بر اساس آن ماینرها باید برای ادامه فعالیت خود از وزارت صنعت مجوز دریافت کنند ضمن آنکه نرخ برق ماینرها بر اساس برق صادراتی محاسبه خواهد شد. البته این طرح که هنوز به تصویب هیات دولت نرسیده، موافقان و منتقدانی هم داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی