ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی کوتاه ب ام و X3 2020 M کامپتیشن؛ جنگجوی هفت اقلیم

امروزه زیربرندهای پرفورمنس مانند شرکت‎های بزرگ به وجود آورنده‌شان، نام‎آشنا و پرآوازه گشته‌اند. AMG و M و R و  RS و N و SRT از جمله این نشانه‌ها به شمار می‌روند. این حروف شاید برای یک ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۳ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

امروزه زیربرندهای پرفورمنس مانند شرکت‎های بزرگ به وجود آورنده‌شان، نام‎آشنا و پرآوازه گشته‌اند. AMG و M و R و  RS و N و SRT از جمله این نشانه‌ها به شمار می‌روند.

این حروف شاید برای یک رهگذر عادی معنای خاصی نداشته باشند اما برای عاشقان خودرو یک دنیا معنا هستند. نسخه جدید کراس اوور معروف ب ام و یعنی مدل X3 2020 همین تابستان وارد بازار خواهد شد.

علاوه بر وقار و زیبایی، این کراس اوور باواریایی این بار حرف‎های بیشتری برای گفتن خواهد داشت. گرچه یک مجرای هوای فیک در پشت قوس چرخ جلو جا خوش کرده اما مابقی شکاف‌های ورودی‎ هوای موجود در بدنه بی ام و ایکس3 ام کامپتیشن به افزایش جریان ورودی هوا برای پیشرانه جدید 6 سیلندر 3 لیتری مجهز به دو توربوشارژر مربوط می‎شود.

جلوپنجره کلیوی، نمای جلویی با ارتفاع کمتر و نوع خاص آرایش چراغ‎های مه شکن از جمله ویژگی‌های بارز ظاهری این خودرو محسوب می‎شوند. به لطف وجود چندین رادیاتور، دمای موتور در دورهای بالا و تحت فشار زیاد، به طرز مناسبی پایدار می‌ماند.

همچنین یک خنک کننده روغن پیشرانه به همراه خنک‌کننده جداگانه روغن گیربکس نیز وظیفه تعدیل دمای اجزای فنی را بر عهده دارند.

پیشرانه 3 لیتری ب ام و ایکس3 ام کامپتیشن قادر به تولید 503 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور است. ضمنا برای دستیابی به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت با این کراس اوور آلمانی تنها به 4 ثانیه زمان نیاز خواهید داشت.

قدرت پیشرانه نسخه استاندارد ب ام و ایکس3 معادل 470 اسب بخار بوده و شتاب آن نیز حدود 0.1 ثانیه کُندتر است. جهت اطلاع بهتر است بدانید که پیشرانه به کار رفته در ایکس3 ام کامپتیشن 2020 در حدود 90 درصد با مدل M3 تفاوت دارد.

با وجود عواملی نظیر: سامانه تمام چرخ محرک، افزایش میزان سفتی شاسی، سیستم تعلیق تطبیق پذیر و ترمزهای مرکب M، از نظر فنی ب ام و ایکس3 ام کامپتیشن حرف‌های قابل توجهی برای گفتن خواهد داشت.

عبور از پیچ ها به راحتی توسط این کراس اوور قدرتمند انجام می‌شود چرا که چسبندگی کافی در هر شرایطی مهیا خواهد بود؛ این خودرو از استرات بارهای ویژه M، بازوهای کنترلی اکسل عقب و میزان صحیح دامپینگ برخوردار شده بنابراین ایکس3 2095 کیلوگرمی در عبور از پیچ‎ها و مسیرهای خمیده مشکل خاصی ندارد و کُند احساس نمی‎شود.

دو دکمه به رنگ قرمز روشن در دو طرف غربیلک فرمان وجود دارند که به راننده اجازه تغییر سریع تنظیمات صدای اگزوز، سیستم تعلیق و سامانه هدایت خودرو را در میان وضعیت‎های کامفورت، اسپرت و اسپرت پلاس می‌دهند.

میزان سفتی فرمان در حالت اسپرت پلاس کمی بیش از حد به نظر می‎رسد و باعث ورزش عضلات بازو و سرشانه می‎شود.

گیربکس 8 سرعته اتوماتیک این خودرو نیز برای دستیابی به سرعت‎های بالا تیونینگ شده‌ است. حداکثر سرعتی که ما در اینجا موفق شدیم با ایکس3 ام کامپتیشن به آن دست پیدا کنیم برابر 210 کیلومتر بر ساعت بود اما بهتر است بدانید که حداکثر سرعت رسمی اعلام شده برای این خودرو برابر 285 کیلومتر بر ساعت است.

کابین ب ام و ایکس3 ام کامپتیشن به اندازه رقبا ساکت و آرام نیست و صدای پیشرانه معمولا در فضای داخلی به گوش می‎رسد؛ این صدا نه جذاب است و نه آزاردهنده، بلکه فقط وجود دارد.

داخل کابین با مقدار زیادی چرم مرغوب و سطوح نرم مواجه خواهید شد. صندلی‎های ام اسپرت جلوه خوبی دارند دوخت متضاد سطوح  نیز هیجان خاصی در کابینه ب ام و ایکس3 ایجاد کرده است. سطوح پارچه‎ای نیز در پنل درب‌ها و کنسول مرکزی دیده می‎شوند.

تنظیمات برقی برای تمام صندلی ها موجود است. دید به بیرون کابین اگر چه خوب است اما نیاز به استفاده از تجهیزات مدرن ایمنی و به ویژه دوربین‎های مختلف به وضوح احساس می‎شود.

راحتی و کیفیت عمومی سواری مشابه همان انواع خاص ب ام و است. حتی وقتی که همه تنظیمات در حالت کامفورت قرار داده شده باشند، ب ام و ایکس3 ام کامپتیشن مانند یک خودرو لوکس و آرام عمل نمی‎کند. او فقط می‎خواهد پیش برود که این چندان هم بد نیست؛ البته اگر وقفه توربوشارژرها را نادیده بگیریم.

ب ام و X3

در دنیای رو به رشد زیربرندهای پرفورمنس، خودروهای X3 M و  X3 M کامپتیشن، مدل‎های ارزشمند محسوب می‌شوند. ب ام و حدود ۱۰۰ هزار خودرو تحت برند M در سال 2018 به فروش رسانده است. این مقدار بیشتر از میزان برنامه ریزی شده برای دو سال آینده بوده است.

ب ام و X3

در پایان باید گفت ب ام و ایکس3 ام کامپتیشن به مشتریان خودروهای لوکس حق انتخابی ارائه می‌دهد که هم بتوانند از عهده انجام وظایف خانوادگی خود برآیند و هم از قابلیت‌های فنی بالای این کراس اوور قدرتمند بهره‎مند گردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Naser1015
    Naser1015 | ۳ مرداد ۱۳۹۸

    سلام. به نظر ماشین خوبی میاد . ابهت بالایی داره ولی حیف که ما بهش دسترسی نداریم . ممنون

مطالب پیشنهادی