ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بوی دی‌اکسید کربن بینایی پشه‌ها در دنبال کردن طعمه را بهبود می‌بخشد

پژوهش جدید محققان دانشگاه ویرجینیا نشان می دهد که نه تنها گاز دی اکسید کربن ناشی از بازدم برای پشه ها جذاب است، بلکه بینایی این حشرات را نیز برای دنبال کردن طعمه بهبود می ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۶ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

پژوهش جدید محققان دانشگاه ویرجینیا نشان می دهد که نه تنها گاز دی اکسید کربن ناشی از بازدم برای پشه ها جذاب است، بلکه بینایی این حشرات را نیز برای دنبال کردن طعمه بهبود می دهد.

تا پیش از این تحقیق پژوهشگران می دانستند که پشه ها از توانایی تشخیص ارتباط بین بو و رفتار انسان برخوردار بوده و دی اکسید کربن موجود در بازدم یکی از عوامل جذب شدن پشه ها به انسان است. حال تیمی از محققین دانشگاه پلی تکنیک ویرجینیا (Virginia Tech) با ساخت یک «شبیه ساز پرواز» مخصوص این حشرات، به شکل عمیق تر تأثیر دی اکسید کربن بر رفتار این موجودات را بررسی کردند.

از این شبیه ساز برای آزمایش تأثیر گاز دی اکسید کردن بر رفتار پشه ها استفاده شد

در این آزمایش تعدادی پشه تب زرد با نام علمی Aedes aegypti در شبیه ساز مخصوص قرار گرفتند. در این وسیله سیلندر شکل، لامپ های LED خاموش و روشن شونده حرکت طعمه ها (انسان) را شبیه سازی می کردند. روی سر هر کدام از پشه ها یک کلاه مینیاتوری که به کمک پرینتر سه بعدی ساخته شده بود قرار گرفت تا از فعالیت مغزی آن ها اسکن تهیه کند.

بوی گاز دی اکسید کربن علاوه بر تحریک حس بویایی، حس بینایی حشره را هم بهبود می بخشد

پس از رها کردن پشه ها در شبیه ساز، گاز دی اکسید کربن در محیط آزاد شد و محققان متوجه شدند این کار نه تنها بخش بویایی مغز پشه ها را تحریک می کند، بلکه نورون های بخش پردازش بینایی مغز نیز تحریک می شوند. نتیجه تحریک قسمت بینایی، بهبود دید پشه ها در دنبال کردن دقیق تر طعمه هاست. پژوهشگران با تحلیل فرکانس بال زدن پشه ها، سرعت آنها و تغییر الگوی پرواز با توجه به الگوی روشن و خاموش شدن لامپ های LED به این مسئله پی بردند.

«Clément Vinauger» پروفسور ارشد این کار پژوهشی معتقد است تحلیل نحوه پردازش اطلاعات توسط پشه ها در ساخت تله و طعمه های بهتر برای به دام انداختن آنها حیاتی است:

«هدف ما در این تحقیق فهم عمیق تر مکانیزم هایی بود که پشه ها را تا این حد موجوداتی کارا در انتقال بیماری تبدیل کرده. از همه مهم تر، به دنبال فهم بهتر فاکتورهای شناسایی طعمه در این حشرات بودیم.»

این تحقیق به تازگی در ژورنال Current Biology به چاپ رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۷ مرداد ۱۳۹۸

    یعنی روی سر پشه ها هم اسکن مغزی گذاشتن? ?

مطالب پیشنهادی