ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیرعامل مبین نت: تغییر قیمت اینترنت نیاز به دستور حکومتی ندارد

مدیرعامل مبین نت بن بست فعلی شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت را حاصل عدم توازن توسعه در اینترنت ثابت و سیار اعلام می‌کند و در گفتگو با دیجیاتو، خبر می‌دهد که در حال حاضر قیمت اینترنت ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰

مدیرعامل مبین نت بن بست فعلی شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت را حاصل عدم توازن توسعه در اینترنت ثابت و سیار اعلام می‌کند و در گفتگو با دیجیاتو، خبر می‌دهد که در حال حاضر قیمت اینترنت نیاز به یک دستور حکومتی برای تغییر و بالا رفتن ندارد، بلکه باید اپراتورهای ارائه دهنده سرویس‌های 4G که اینترنت را با قیمت پایین به کاربران عرضه می‌کنند، در نرخ‌هایشان تجدید نظر کنند.

«حسین ریاضی» اعتقاد دارد که اگرچه قیمت اینترنت در ایران یک عدد پایین نسبت به جهان یا حتی کشورهای منطقه است، اما وقتی شرایط را از سال‌های گذشته تا کنون بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که دولت نمی‌خواهد هزینه‌های مردم را افزایش دهد و حتی به دنبال کاهش هزینه‌ها است: «در اینترنت ثابت بسیاری از کاربران از فناوری ADSL استفاده می‌کنند در حالی که ADSL سرویسی به روز نیست. لازمه تغییرات در کیفیت اینترنت، سرمایه گذاری است و اگر سرمایه گذاری نشود قطعاً کیفیت بالا نمی‌رود. با این حال اگر قیمت اینترنت درست باشد و امکان سرمایه گذاری و ایجاد درآمد برای ارائه دهندگان خدمات باشد، سرمایه گذاری بیشتری هم صورت خواهد گرفت.»

او می‌گوید مشکل اصلی شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ثابت (FCPها) از زمانی آغاز شد که اینترنت سیار 4G با قیمتی غیرواقعی وارد ایران شد و نظام توسعه اینترنت ثابت را مختل کرد:‌

«در زمانی که 4G در ایران شروع به کار کرد اپراتورهای موبایل ما رقابت شدیدی را آغاز کردند تا هزینه‌های دیتا بر بستر 4G را کاهش دهند. آنها توانایی این کار را داشتند چراکه درآمد اصلی‌شان از تماس صوتی (Voice) بود. در واقع با درآمدی که از این طریق داشتند می‌توانستند کسب‌وکار سودآوری را داشته باشند. به همین دلیل 4G از همان ابتدا با قیمت پایین عرضه شد. همین رقابت باعث شد که FCPها هم مجبور شوند قیمت‌های خود را کاهش دهند. اما در حال حاضر قیمت اینترنت نیاز به یک دستور حکومتی ندارد که بالا برود بلکه باید اپراتورهای ارائه دهنده سرویس‌های 4G که اینترنت را با قیمت پایین می‌دهند، در نرخ‌هایشان تجدید نظر کنند. آنها هم وقتی این کار را می‌کنند که در سودآوری به مشکل بخورند. اما نکته مهم اینجاست که اپراتورهای همراه به خاطر درآمد بالا از Voice و مشترکین زیادی که دارند، هنوز به مشکل نخورده‌اند.»

به عقیده ریاضی، تلاش اپراتورهای موبایل برای جذب بازارهای همدیگر و البته جذب کاربران اینترنت ثابت باعث پایین کشیده شدن کلی قیمت اینترنت و البته عدم تمایل به سرمایه‌گذاری در اینترنت ثابت شده است. با این حال ریاضی در پاسخ به این سوال که راه‌حل خروج از این بحران چیست، به دیجیاتو می‌گوید:

«هزینه و درآمد اپراتورهای موبایل به یک شکلی باید تغییر کند. البته از امسال کمی تغییر پیدا کرد و اپراتورهای موبایل هم قیمت‌هایشان را بالاتر بردند، ولی کافی نیست. اینجا رگولاتور باید به کمک بیاید. ما داریم درآمدها را از جاهای اشتباهی در می‌آوریم، اپراتورهای موبایل باید بیشتر از اینترنت درآمد داشته باشند اما بیشتر درآمدشان از Voice است. البته واقعیت این است که جمع درآمد Voice و اینترنت اپراتورها هم الان جالب نیست.»

اگرچه مبین نت به عنوان یک ارائه دهنده اینترنت، به نظر می‌رسد که جایی در میان اپراتورهای موبایل و ارائه دهندگان اینترنت ثابت قرار گرفته اما ریاضی با رد این استدلال می‌گوید شرایط مبین نت نیز دقیقاً مانند FCPها است چراکه این شرکت هم درآمدی از طریق Voice یا تماس صوتی ندارد و حتی سرمایه‌گذاری‌هایش نیازمند هزینه‌های بیشتری از شرکت‌های FCP هستند.

او در پاسخ به این مسئله که البته مبین نت دست کم می‌تواند سرعت بالاتری نسبت به FCPهای که از فناوری ADSL استفاده می‌کنند، ارائه کند، می‌گوید:

«مزیت اصلی ما پینگ است نه سرعت. البته سرعت آپلود هم یکی از مزیت‌هاست. کیفیت مبین نت روی بستر 4.5G بهتر از ADSL است و در این شکی نیست. این سرویس حتی می‌تواند با FTTX رقابت کند. مشکل ما قیمت است. امروز کار اپراتوری که درآمد Voice نداشته باشد و فقط بر درآمد دیتا تکیه کند مشکل است. رایتل هم به این خاطر که درآمد دیتای بالایی دارد و درآمد Voice چندانی ندارد وضعیت خوبی ندارد.»

ریاضی همچنین می‌گوید که اگرچه مبین نت مزیت سرعت و پینگ را نسبت به اینترنت ثابت خانگی دارد اما در نهایت نمی‌تواند قیمت‌هایش را افزایش دهد چراکه باید با اینترنت 4G که از سوی اپراتورها ارائه می‌شود هم رقابت کند. مدیرعامل مبین نت از طرفی خبر می‌دهد که این شرکت وضعیت مثبتی از نظر مالی ندارد.

او در پاسخ به این سوال که به عنوان مدیر یکی از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت چه درخواستی از رگولاتوری دارد، می‌گوید: «رگولاتور باید درآمدها در هر حوزه (چه Voice یا دیتا) را با شاخص‌های جهانی مقایسه کند. اگر مسیری را طی می‌کنیم که با آنها هم‌خوانی ندارد باید اصلاح شوند. شاید یکی دو سال اتفاقات کمی ناخوشایند در راستای اصلاحات رخ بدهد اما این اتفاقات لازمه‌ی تغییر و درست شدن شرایط است.»

یکی از پیشنهاداتی که مدیرعامل مبین نت مطرح می‌کند، تغییر در مدل درآمدی اپراتورهای موبایل است: «رگولاتور باید سهم درآمدی که از اپراتورها می‌گیرد را تغییر دهد و اجازه ندهد وضعیت چندان جابجا شود. تغییر باید با نرمش صحیحی انجام شود. رگولاتور باید از سهم خودش بکاهد؛ اینطور سهم Voice از سبد درآمد اپراتور موبایل کاهش پیدا کند و سهم دیتا بالاتر برود. ناگفته نماند در این زمان هزینه‌های مردم هم چندان تغییر نمی‌کند چرا که هزینه Voice را کمتر می‌دهند و به جایش هزینه دیتا را بیشتر می‌دهند. در نهایت قبضی که مشترک پرداخت می‌کند به یک اندازه است.»

ریاضی می‌گوید در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد شرکتی مانند مبین نت هم می‌تواند از دیتای خود درآمد بیشتری داشته باشد تا دست کم هزینه‌هایش پوشش داده شود.

ریاضی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مبین نت اینترنت سورینو که قرار است توسط مخابرات بر بستر VDSL ارائه شود را یک رقیب جدی می‌داند، می‌گوید: «خیر، چون احتمالاً قیمت آنها با ما یکی خواهد بود و توسعه خیلی کند و آرامی خواهد داشت که در کل برای ما نگرانی به وجود نمی‌آورد. تکنولوژی VDSL بر بستر سیم است و خودتان بهتر می‌دانید که خیلی از مناطق تکنولوژی‌های سیمی نمی‌توانند پوشش کافی بدهند. اما به شکل کلی، تکنولوژی VDSL می‌تواند در آینده رقیبی برای 4.5G باشد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • Haa Med
    Haa Med | ۱۴ مرداد ۱۳۹۸

    مدیر عامل مبین نت انگار همین حالا از پای بساط و منقل پا شده! آقای ریاضی چهل گیگابایت اینترنت برای یک ماه رو میدید 59 هزار تومان اونم بدون مالیات. این گرون فروشی نیست؟ شب ها از دو تا هفت صبح هم که سرعت میاد رو چهار مگابیت. منت هم سر مردم میذارید که ما بابت اینترنت شبانه هزینه های از کاربر نمیگیریم و درواقع این هدیه هست.
    خودتی ?

  • aliresa
    aliresa | ۱۳ مرداد ۱۳۹۸

    آقای دیجیاتو همکاری با مافیا؟ این دست گزارش ها هدفتون چیه؟ پولتون رو که گرفتین خبر رو بردارید دیگه!

  • dariush_Ojabonian
    dariush_Ojabonian | ۱۳ مرداد ۱۳۹۸

    قیمت های مبین نت به طرز عجیبی بالاست. من برای گرفتن سرویس قیمت هاش رو که نگاه کردم دود از کله م بلند شد. از چند سال پیش همین طوره. با شرکت های دیگه مقایسه کنید٬ واقعا تفاوت فاحشی داره. نمیدونم واقعا چه کسانی از اینها سرویس می‌گیرند و تعداد مشترک هاشون چقدر هست؟ سالها پیش که ازشون سرویس داشتم بسیار بی کیفیت بود. بله برای توسعه و پیشرفت باید سرمایه گذاری بشه تا کیفیت بالا بره. اما تجربه نشون داده هزینه رو فقط مردم پرداخت میکنن٬ پولش تو جیب مسئولان و سرمایه گزاران (بخوانید سرمایه دارها) میره و آخر هم کیفیتی اضافه نمیشه (سالهاست که کیفیت نت ثابت و تا حدی بی سیم رشدی نداشته و در برهه هایی افت هم داشته) و مردم باید برای نت بی کیفیت٬ فیلتر شده و داغون هزینه های گزاف پرداخت کنن. حالا دیجیاتو هر چقدر میخواد رپرتاژ کار کنه :)

  • enrix
    enrix | ۱۳ مرداد ۱۳۹۸

    رُک بگید دولت باید از ISP ها پشتیبانی سخت افزاری و مالی کنه تا مردم بتونن مثل اکثر مردم دنیا نت با کیفیت و سرعت بالا داشته باشن بعدشم در باب مقایسه با بقیه کشورها ، کشورهای دیگه بستر اینترنت ثابتشون اینقد سرعت و کیفیت و قیمت نسبتا ارزان ( نسبت به درآمد مردم اونجا ) داره که کاربر خودش ترجیح میده سمت مبایل نره! حالا چرا وقتی قراره قیمت اینترنتمون با قیمت نت دنیا مقایسه بشه درآمد مردم اونجا هم مثال زده نمیشه؟ سطح کیفیت و سرعتی که میگیرن؟ برای مثال تو روسیه که دستمزد یه کارمند معمولی 30000 روبل در ماهه ، با 500 روبل میشه یه اینترنت نامحدود ثابت با سرعت 200 مگابیت و با 800 روبل میشه اینترنت نامحدود مبایل ( دقت کنید نامحدود مبایل ) گرفت

  • MEysam
    MEysam | ۱۳ مرداد ۱۳۹۸

    جالبه این خبر هرروز داره پخش میشه، چندوقت پیش آذری جهرمی گفت تا وقتی vdsl ارایه نشه اجازه افزایش قیمت رو نمیده، امیدوارم از این گرون تر نشه! من نمیدونم یا چه رویی میگید قیمت نت ایران از بقیه جاها ارزون تره! شما یه سرچ ساده بزن قیمت بسته های اپراتورهای معروفی مثل at&t رو ببین! Adsl روی بستر کابل باید خیلی متاسب تر از نت بی سیم باشه ولی اینطوری نیست!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی