ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سوسک رباتیک
علمی

ساخت سوسک رباتیکی که یک میلیون برابر وزن خودش را تحمل می‌کند [تماشا کنید]

سوسک ها به عنوان یکی از مقاوم ترین ارگانیسم های جهان، علی رغم سایز کوچک از سرعت و استقامت بالایی برخوردارند. این ویژگی ها سوسک را به یکی از الگوهای اصلی محققان در تولید ربات ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۰

سوسک ها به عنوان یکی از مقاوم ترین ارگانیسم های جهان، علی رغم سایز کوچک از سرعت و استقامت بالایی برخوردارند. این ویژگی ها سوسک را به یکی از الگوهای اصلی محققان در تولید ربات های کوچک و کارآمد بدل کرده است.

در جدیدترین مورد تیمی از محققان چینی و آمریکایی رباتی را با الهام از سوسک توسعه داده اند که در برابر فشار با وزن یک میلیون برابر بیشتر از خودش هم مقاومت می کند. علاوه بر این در هر ثانیه هفت برابر طول بدنش حرکت کرده و سطوح شیب دار را هم بدون مشکل پشت سر می گذارد.

Junwen Zhong، محقق این پروژه و از اساتید گروه مهندسی مکانیک دانشگاه کالیفرنیا هدف از توسعه سوسک رباتیک را اینگونه بیان می کند:

انگیزه اصلی ما توسعه رباتی نرم، مقاوم و سریعی بود که بتوان به شکلی ارزان و آسان برای امدادرسانی در فجایع از آن بهره برد. سوسک ها حشراتی موذی هستند اما مقاومت، سرعت و قدرت بالا آنها در برابر کشته شدن برای ما الهام بخش بود.

سوسک رباتیک از موادی نرم و انعطاف پذیر ساخته شده و یک سانتی متر طول و بین ۲۰ تا ۶۵ میلی گرم وزن دارد. ساختار ساده بدن ربات از یک منحنی و پایی تشکیل می شود که با وارد شدن جریان متناوب برق به حرکت در می آید.

میزان مقاومت این ابزار در برابر فشار تقریبا ۱۰ برابر نیرویی است که از طریق فشار یک پا می توان وارد می کرد. هرچند قرار گرفتن در معرض چنین فشاری ۵۰ درصد از توان حرکتی آنرا کاهش می دهد. به گفته Zhong امکان بهینه سازی طراحی برای ارتقای کارایی وجود دارد.

در حال حاضر جریان برق از طریق یک کابل بسیار نازک به ربات وارد می شود اما تیم توسعه به دنبال پیاده سازی یک باتری در آن است. علاوه بر این آنها قصد تعبیه سنسورهایی از قبیل حسگر گاز را دارند که در تشخیص نشت گازهای سمی بسیار مفید است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی