ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گلکسی A80
نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: گوشی سامسونگ گلکسی A80؛ بهای متفاوت بودن

سامسونگ با سری جدید گلکسی A در بازار موبایل حکمرانی می کند. گلکسی A50 به تازگی پر فروش ترین گوشی بازار اروپا اعلام شده و احتمالاً در بازار کشورمان هم چنین وضعیتی دارد. از گلکسی ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

سامسونگ با سری جدید گلکسی A در بازار موبایل حکمرانی می کند. گلکسی A50 به تازگی پر فروش ترین گوشی بازار اروپا اعلام شده و احتمالاً در بازار کشورمان هم چنین وضعیتی دارد. از گلکسی A10 اقتصادی گرفته تا گلکسی A90 با پشتیبانی از شبکه 5G، سامسونگ برای هر سلیقه و بودجه ای یک محصول کنار گذاشته است. یکی از اعضای این خانواده هم برای افرادی ساخته شده که متفاوت بودن را (به هر بهایی) دوست دارند: گلکسی A80 با دوربین چرخنده.

گلکسی A80 حاصل تلاش سامسونگ برای حذف انواع ناچ و حفره از صفحه نمایش است تا بالاخره به نمایشگر بیکران واقعی برسیم. ایسوس هم در ذنفون 6 راهکار مشابهی را به کار گرفته و دیگر شرکت ها هم معمولاً ماژول سلفی بیرون جهنده یا دوربین سلفی زیر نمایشگر را انتخاب کرده اند. مزیت دوربین چرخشی گلکسی A80 این است که می توانید با همان دوربین های اصلی، سلفی هم بگیرید. با این حال رویکرد متفاوت سامسونگ معایبی هم دارد که در ادامه به آنها می پردازیم. ابتدا بیایید مشخصات اصلی گلکسی A80 را مرور کنیم.

مشخصات

  • جنس بدنه ترکیبی از شیشه و آلومینیوم
  • نمایشگر 6.7 اینچی سوپر امولد و با رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل
  • چیپست اسنپدراگون 730 با پردازنده 8 هسته ای
  • 8 گیگابایت رم
  • 128 گیگابایت حافظه داخلی (فاقد قابلیت ارتقا از طریق کارت حافظه)
  • دوربین سه گانه (با حسگرهای 8+48 مگاپیکسلی و ToF)
  • اندروید 9 پای
  • باتری 3700 میلی آمپر ساعتی
  • وزن 220 گرم و ابعاد 165.2 در 76.5 میلی متر با ضخامت 9.3 میلی متر
  • قیمت در حدود 7.5 میلیون تومان

گلکسی A80 با دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، حسگر زمان پرواز (ToF)، نمایشگر بزرگ سوپر امولد و چیپست قدرتمند، گوشی هیجان انگیزی به نظر می رسد، اما آیا این ویژگی ها در کنار طراحی متمایز و شاخص، می تواند قیمت بالای آن را توجیه کند؟ بررسی این گوشی جذاب را می توانید در ادامه مطالعه کنید.

طراحی و کیفیت ساخت

گلکسی A80

اولین باری که گوشی را در دست می گیرید دو نکته توجهتان را جلب می کند؛ نمایشگر و وزن گوشی. نمایشگر گلکسی A80 بدون حاشیه و هر گونه سوراخ و بریدگی است و یک دست به نظر می رسد. لبه های نمایشگر شیب کمی به اطراف دارد و به لطف کیفیت بالای ساخت، به خوبی با فریم اطراف یکپارچه شده. به همین دلیل هنگام سوایپ از چپ و راست هیچگونه برآمدگی یا تیزی را احساس نمی کنید. ولی بخشی که لبه های بالا و پایین فریم گوشی به نمایشگر می رسند کمی لبه دار احساس می شود. در فریم سمت راست گوشی  کلید پاور قرار گرفته و در سمت چپ هم کلیدهای ولوم تعبیه شده اند. قرار گیری کلیدها، به ویژه کلید پاور همان جایی است که باید باشد و حتی افراد با دست های کوچک هم مشکلی در لمس کلیدها (به ویژه کلید پاور) نخواهند داشت. در فریم بالا تنها یک میکروفن به چشم می خورد و در بخش زیرین هم اسپیکر تکی، میکروفن دیگر، درگاه USB-C 2.0 و درگاه سیم کارت قرار گرفته اند.

وزن بالای گوشی موردی است که نمی توان به راحتی آن را نادیده گرفت. گلکسی A80 ابعادی بسیار نزدیک به گلکسی A70 (بررسی دیجیاتو) دارد اما 1.4 میلی متر ضخیم تر و در حدود 37 گرم سنگین تر است. همین وزن بالا باعث می شود در دست گرفتن گوشی چندان حس امنی نداشته باشد و گاه و بی گاه نگران افتادن گوشی از دستتان باشید.

رنگ مدلی که آن را بررسی می کنیم فانتوم بلک است و خبری از طراحی گرادیان و بازتاب های خاص در پشت قاب آن نیست. بخشی از ماژول دوربین که با بیرون آمدن نمایان می شود کمی متفاوت تر است و رنگ روشن تری دارد. سامسونگ همچنین این گوشی را در رنگ های طلایی و سفید عرضه می کند.

بدنه گوشی مستحکم و قوی به نظر می رسد. فریم اطراف گوشی از آلومینیوم ساخته شده و بخش های جلویی و پشتی گوشی از جنس شیشه گوریلا گلس هستند. قاب پشتی از گوریلا گلس 6 بهره می برد که در برابر ضربه مقاوم تر است ولی برای شیشه نمایشگر از گوریلا گلس 3 استفاده شده که مقاومت بالایی در برابر خط و خش دارد. گلکسی A80 از گواهینامه استاندارد IP برای محافظت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار بی بهره است اما واشر لاستیکی بخش سیم کارت نشان از این دارد که سامسونگ تا حدودی به مقاومت گوشی در مقابل نفوذ گرد و غبار و مایعات توجه داشته است.

image

اصلی ترین تفاوت گوشی با بیشتر موبایل های بازار به بخش دوربین مرتبط است. کم کم در حال ورود به دورانی هستیم که تولید کنندگان موبایل ها راه های مختلفی را برای اجتناب از بریدن یا سوراخ کردن نمایشگر برای دوربین سلفی به کار می گیرند. برخی از شرکت ها راهکار استفاده از دوربین بیرون جهنده را انتخاب کرده اند اما سامسونگ مکانیزم های جهنده و چرخشی را با هم ترکیب کرده تا یک محصول متفاوت اما پیچیده را طراحی کند.

زمانی که اپلیکیشن دوربین را باز می کنید دوربین اصلی وارد عمل می شود اما به محض سوییچ کردن به دوربین سلفی، موتورها دوربین را به بالا هدایت کرده و در نهایت با یک مکانیزم چرخشی 180 درجه، همان دوربین اصلی نقش سلفی را بازی می کند. به این ترتیب می توانید از کیفیت دوربین اصلی برای گرفتن عکس های سلفی استفاده کنید.

گلکسی A80
اگر در حالت سلفی ماژول با دست دوربین را بچرخانید گاه در جای خود باقی می ماند و موتورها تلاشی برای باز گرداندن به حالت عادی نمی کنند. البته این آزمایش را پیشنهاد نمی کنیم.

راهکاری که سامسونگ برای سیستم پیچیده دوربین در پیش گرفته در نوع خود جالب است اما بدون ایراد هم نیست. دوربین در کمتر از دو ثانیه بین دو حالت اصلی و سلفی تغییر می کند. علاوه بر این در صورتی که گوشی از دستتان بیفتد و دوربین در حالت سلفی باشد مکانیزم بازگرداندن دوربین به حالت اولیه فعال می شود و با بستن ماژول از آسیب آن جلوگیری می کند. اما گاه کارکرد موتورهای دوربین با اختلال مواجه می شود. به عنوان مثال در صورتی که با دست ماژول دوربین را تنها چند میلی متر به بالا هدایت کنید ماژول در حالت نیمه باز می ماند و باید دوباره با دست آن را به جای خود باز گردانید. (ما به هیچ وجه چنین آزمایشی را پیشنهاد نمی کنیم).

گلکسی A80

مورد دیگر که باید به آن اشاره کرد مربوط به جمع شدن گرد و خاک در زیر ماژول دوربین است. البته در مدتی که با گوشی کار کردیم با مشکل گیر کردن دوربین به دلیل کثیف شدن ماژول دوربین مواجه نشدیم اما پیشنهاد می کنیم تا حد ممکن این بخش را تمیز نگه دارید. لق زدن دوربین مشکل دیگری است که شاید برای برخی آزار دهنده باشد. حتی زمانی که دوربین اصلی فعال است، ماژول چرخنده در جای خود لق می زند و با تکان دادن گوشی هم به راحتی صدای تکان خوردنش را می شنوید. بخش هایی از لبه های ماژول دوربین هم به شدت تیز طراحی شده اند و حتی پوست دست ما را خراش دادند.

ماژول مکانیکی دوربین گاه رفتار غیر قابل انتظاری از خود بروز می دهد. مثلاً وقتی در حالت دوربین سلفی گوشی را روی میز می گذارید و لاک می شود، مکانیزم دوربین تلاش می کند ماژول را به داخل بر گرداند؛ غافل از اینکه به دلیل تماس ماژول چرخنده با میز، امکان چرخش و برگشت به داخل وجود ندارد. البته این مشکل احتمالاً می تواند با کمک حسگرهای گوشی و ارائه آپدیت نرم افزاری در آینده قابل حل باشد.

معمولاً در بیشتر شرایط زمانی که دوربین برای بیرون آمدن یا به داخل برگشتن تحت فشار قرار می گیرد، مکانیزم موتورها فعال شده و ماژول را به حالت طبیعی باز می گردانند. در نهایت به نظر می رسد بیشتر مشکلات سخت افزاری دوربین تنها مربوط به نسخه های اولیه (از جمله مدل مورد آزمایش ما) است و در نسخه های نهایی رفع خواهد شد.

صفحه نمایش

گلکسی A80

گلکسی A80 با نسبت نمایشگر به بدنه حدود 86 درصدی، یک صفحه نمایش بیکران به معنای واقعی دارد؛ چرا که سامسونگ به لطف دوربین بیرون جهنده، سوراخ کردن نمایشگر یا استفاده از بریدگی را کنار گذاشته است. نمایشگرِ سوپر امولد ابعاد 6.7 اینچی دارد و رزولوشن +fHD (یا به عبارتی 1080 در 2400 پیکسلی) را ارائه می دهد. نسبت نمایشگر هم 20 به 9 و تراکم پیکسلی 393 پیکسل در هر اینچ است.

حاشیه های پایین نمایشگر بسیار باریک هستند و در بالا هم خبری از حفره اسپیکر مکالمه نیست. ظاهراً راهکار سامسونگ برای این گوشی استفاده از اسپیکر پیزوالکتریک زیر نمایشگر بوده که با ایجاد ارتعاش صدا را به گوش کاربر می رساند. علاوه بر این هیچ حسگر نور محیط یا سنسور مجاورت در بالای گوشی به چشم نمی خورد. حسگر نور محیط در گوشه سمت چپ و در زیر نمایشگر تعبیه شده اما خبری از حسگر مجاورت نیست. به نظر می رسد گوشی با تشخیص لمس شدن بخشی از نمایشگر توسط صورت متوجه می شود که کاربر دستگاه را به گوش خود نزدیک کرده. به این ترتیب نمایشگر به طور خودکار خاموش شده و لمس آن غیر فعال می شود.

گلکسی A80

روشنایی نمایشگر در بالاترین حالت تنظیم دستی به 405 نیت می رسد. اما بیشترین مقدار در حالت تنظیم خودکار است که در نور شدید به 607 نیت افزایش پیدا می کند. این مقادیر تقریباً مشابه با گلکسی A70 هستند که پیش از این در دیجیاتو بررسی کرده بودیم. یکی از نکاتی که در نمایشگر توجه ما را به خود جلب کرد دیده شدن بخش مربوط به حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر است. در صورتی که در یک تصویر پس زمینه روشن، گوشی را زیر نور شدید بگیرید بخش مربوط به حسگر دیده می شود (تصویر بالا) با این حال این موضوع جای نگرانی ندارد و تنها در نور شدید و در زوایایی خاص می توانید این بخش را ببینید.

گلکسی A80

در منوی تنظیمات نمایشگر می توانید بین حالت های Vivid با اشباع رنگ بیشتر یا طبیعی یکی را انتخاب کنید. همچنین امکان تغییر دستی توازن سفیدی در دو حالت معمول و پیشرفته وجود دارد. از دیگر گزینه های مرتبط با نمایشگر می توان به فیلتر نور آبی برای محافظت از چشمان کاربر و حالت شب اشاره کرد.

در کل کیفیت نمایشگر گوشی را می توان بسیار مشابه با گلکسی A70 ارزیابی کرد. روشنایی نمایشگر حتی در نور شدید بسیار خوب بوده و کیفیت رنگ ها هم بالا و با دقت است. در مورد A80 اما بر خلاف گلگسی A70 استفاده سامسونگ از نمایشگر با رزولوشن بالاتر توجیه چندانی ندارد چرا که نمایشگرِ با کیفیت تر، کاهش شارژدهی باتری را به دنبال دارد و با تنها 3700 میلی آمپر ساعت ظرفیت باتری، نمایشگر فعلی گزینه بهتری خواهد بود.

رابط کاربری

گلکسی A80

گلکسی A80 از اندروید 9.0 پای به همراه رابط کاربری One UI بهره می برد. رابط کاربری سامسونگ را شاید بتوان به عنوان یکی از بهترین پوسته های اندروید در نظر گرفت با این حال ممکن است طراحی آیکن ها مطابق سلیقه برخی کاربران نباشد. اگر با این طراحی کنار نمی آیید احتمالاً با گشتی در فروشگاه تم های گلکسی با بسته های متنوع آیکن ها، تصاویر زمینه و تم ها، گزینه دلخواهتان را پیدا خواهید کرد.

گلکسی A80

صفحه هوم به طور پیش فرض فاقد کلید مخصوص منوی اپلیکیشن ها است اما به سادگی و با سوایپ به بالا یا پایین می توانید به صفحه اپ ها بروید. کشوی تنظیمات سریع هم به سبک اندروید پای به صورت دو مرحله ای پایین می آید. طراحی منوها در One UI ساده است و بخش های زیادی از رابط کاربری برای کار با یک دست بهینه شده اند. به عنوان مثال طراحی منوهای تنظیمات به گونه ای است که بیشتر گزینه های صفحه های اصلی به راحتی در نیمه پایین نمایشگر قرار می گیرند.

گلکسی A80

برای دکمه های ناوبری دو انتخاب کلی دارید؛ می توانید از نمایش کلیدها در پایین نمایشگر استفاده کنید یا با حذف آنها، از ژست های حرکتی بهره ببرید. ژست های حرکتی ساده اند و کافیست از میانه پایینی نمایشگر انگشت خود را به بالا بکشید تا به صفحه هوم بروید. برای بازگشت به قبل یا باز کردن صفحه برنامه های در حال اجرا هم باید از گوشه های پایین نمایشگر سوایپ کنید. با این که استفاده از ژست های حرکتی ساده اند اما این ایده به اندازه سوایپ های شیائومی، هواوی یا اپل پخته به نظر نمی رسد.

image

با فعال کردن حالت شب بیشتر منوها و برنامه های پیش فرض به رنگ تیره در می آیند تا هم چشمانتان هنگام کار با گوشی کمتر خسته شود و هم در مصرف باتری صرفه جویی کنید. ابزار سلامت دیجیتال گوگل به نام Digital Wellbeing هم آماری از وضعیت وابستگی به گوشی و میزان استفاده از برنامه های مختلف را در اختیارتان می گذارد. همچنین می تواند بر اساس زمان بندی تعیین شده، در شب ها و نزدیک به زمان خواب رنگ نمایشگر را به سیاه و سفید تغییر دهد تا بیش از حد بی خوابی نکشید.

گلکسی A80

از قابلیت های جالب می توان به pop-up view اشاره کرد. با استفاده از این قابلیت می توانید اپلیکیشن ها را به شکل پنجره های شناور در صفحه اجرا کنید. همچنین با قابلیت Split Screen اپلیکیشن ها به طور همزمان در دو نیمه صفحه اجرا می شوند.

گلکسی A80

اپلیکیشن «گیم لانچر» سامسونگ امکان اعمال تنظیمات متفاوت برای هر یک از بازی ها را فراهم می کند. به عنوان مثال می توانید برای هر بازی، نرخ فریم را تغییر دهید یا بازی را در رزولوشن پایین تر اجرا کنید. علاوه بر این امکان اجرای بازی در حالت های با بالاترین کارایی، ذخیره مصرف انرژی یا متعادل وجود دارد.

سخت افزار

گلکسی A80

گلکسی A80 بر خلاف بیشتر گوشی های سامسونگ که به چیپست اگزینوس مجهز شده اند از اسنپدراگون 730 بهره می برد. این چیپست 8 نانومتری که در بین میان رده های قدرتمند کوالکام به حساب می آید به هشت هسته پردازشی مجهز شده. ترکیب هسته ها شامل دو هسته Kryo 470 Gold با فرکانس 2.2 گیگاهرتز و 6 هسته Kryo 470 Silver با فرکانس 1.8 گیگاهرتز برای وظایف ساده تر هستند که یک پردازشگر گرافیکی آدرنو 618 آنها را همراهی می کند. ترکیب رم و حافظه داخلی هم تنها در یک مدل 8/128 گیگابایت است که برای یک میان رده قدرتمند کافی به نظر می رسد.

برای بررسی کارایی گوشی به سراغ بنچمارک های آنتوتو، گیک بنچ، پی سی مارک و تری دی مارک رفتیم. در ادامه می توانید نتایج این بنچمارک ها را مشاهده کنید:

گلکسی A80

چیپست کایرین 810 هواوی با معماری 7 نانومتری و نیز سری تازه نفس G90 مدیاتک را می توان از رقبای اسنپدراگون 730 به حساب آورد. تا کنون تنها برخی بنچمارک ها از این رقبا منتشر شده. در یک بنچمارک انتوتو کایرین 810 در مقایسه با اسنپدراگون 730 کارایی بالاتری داشته و امتیاز 237 هزار را ثبت کرده است. در بررسی های ما در انتوتو امتیاز 205 هزار ثبت شد که به مراتب پایین تر از کایرین 810 است. در مقایسه باید گفت که امتیاز انتوتو گلکسی A70 (مجهز به اسنپدراگون 675) در حدود 167 هزار بوده که نشان از برتری قابل ملاحظه 730 دارد.

در گیک بنچ هم امتیازهای چند هسته ای و تک هسته ای گلکسی A80 در حدود 7 درصد بالاتر از گلکسی A70 (با امتیازهای 2374 و 6416) بوده است. امتیاز 2399 تری دی مارک اسلینگ شات اما نشان از قدرت قابل توجه آدرنو 618 در مقابل آدرنو 612 در گلکسی A70 دارد. به این ترتیب می توان گفت گلکسی A80 برای اجرای بازی های روز گزینه به مراتب بهتری نسبت به A70 به حساب می آید. در بررسی های ما بازی آسفالت 9 با کیفیت بالا و بدون هر گونه لگ یا کاهش فریم قابل توجه اجرا شد.

گلکسی A80

گلکسی A80 از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر از نوع اپتیکال بهره می برد. این حسگر در مقابل مدل های الترا سونیک به کار رفته در سری گلکسی اس کارایی ضعیف تری دارد و گاه به کندی اثر انگشت را می شناسد. اما با تعریف دوباره یک انگشت تعریف شده به عنوان یک انگشت جدید، دقت شناسایی به میزان قابل توجهی بالا می رود.

گلکسی A80 از دو سیم کارت و از شبکه های مخابراتی LTE Cat.11 با حداکثر سرعت دانلود و آپلود 600 و 75 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند. از دیگر قابلیت های ارتباطی می توان به وای فای a/b/g/n/ac، بلوتوث 5.0 و GPS اشاره کرد. فراموش نکنید که گلکسی A80 فاقد درگاه میکرو اس دی است و به همین دلیل باید به حافظه داخلی 128 گیگابایت گوشی قانع باشید.

پخش صدا

گلکسی A80 مشابه با A50 و A70 فاقد اسپیکرهای استریو است و تنها اسپیکر در فریم پایینی گوشی قرار گرفته. بلندی صدای اسپیکر 69 دسی بل است که تفاوت چندانی با A70 ندارد. کیفیت اسپیکر هم در کل مشابه است و مناسب ارزیابی می شود.

سامسونگ قید تعبیه پورت 3.5 میلی متری را زده و یک هدفون USB-C را در جعبه گوشی ارائه می دهد. مدلی که در اختیار داشتیم ظاهراً یک نمونه اولیه و فاقد هدفون و شارژر است. علاوه بر این گلکسی A80 با برخی دانگل های USB-C به 3.5 میلی متری موجود در بازار سازگار نیست. به همین دلیل امکان آزمایش خروجی هدفون را نداشتیم.

اما در مورد اسپیکر مکالمه که در زیر نمایشگر قرار گرفته باید اشاره کنیم که با افزایش ولوم، صدای زیادی در اطراف پخش می شود و احتمالاً افراد نزدیک هم می توانند تمام مکالمه شما را بشنوند.

دوربین

گلکسی A80

گلکسی A80 دوربین دوگانه دارد: دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی و دوربین ثانویه 8 مگاپیکسلی. در کنار این دو دوربین، یک حسگر زمان پرواز (ToF) یا به قول سامسونگ «عمق سنج سه بعدی» هم قرار گرفته که تشخیص سوژه از پس زمینه و ایجاد افکت بوکه را ساده و دقیق تر از قبل کند. مشخصات دوربین های این گوشی را در ادامه می بینید:

  • دوربین اصلی: سنسور 48 مگاپیکسلی 1/2 اینچی، ضریب اف 2.0، لنز عریض 80 درجه
  • دوربین ثانویه: سنسور 8 مگاپیکسلی، اندازه پیکسل 1.12 میکرونی، ضریب اف 2.2، لنز فوق عریض 123 درجه

سنسور 48 مگاپیکسلی سونی را امروزه در اکثر گوشی های میان رده و پرچمدار می بینیم و به خوبی با قابلیت های آن آشنا هستیم. حالا به لطف طراحی جدید گلکسی A80 می توانید سلفی های 48 مگاپیکسلی هم بگیرید، البته اگر به ثبت چهره خودتان با این مقدار جزئیات علاقه داشته باشید. سامسونگ به دلیل نامشخص از لرزشگیر اپتیکال برای این سنسور استفاده نکرده است. رابط کاربری دوربین سامسونگ تقریباً همان چیزیست که در اکثر گوشی های جدید این شرکت دیده ایم. حالت های مختلف عکاسی روی نوار پایین و تنظیمات مربوط به آنها در نوار بالایی قرار گرفته اند.

حالت Pro طبق روال معمول میان رده های سامسونگ، گزینه های زیادی را در اختیار شما نمی گذارد. دو گزینه جدید یعنی Live Focus Video و Night Mode هم به ترتیب برای ضبط ویدیو با افکت بوکه و عکاسی در شب به کار می روند. همچنین می توانید اموجی مخصوص خودتان را بسازید و مدتی با آن سرگرم شوید.

اول از همه بهتر است بدانید دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی گلکسی A80 در حالت پیش فرض تصاویر 12 مگاپیکسلی می گیرد. حسگرهای 48 مگاپیکسلی Quad Bayer با استفاده از تکنیک Pixel Binning هر چهار پیکسل را با یکدیگر ترکیب کرده و یک پیکسل بزرگ تر با بازه دینامیکی وسیع و جذب نور بهتر ایجاد می کنند. البته با انتخاب نسبت تصویر 3:4H از منوی بالا می توانید عکس های 48 مگاپیکسلی بگیرید، اما نه تنها کیفیت تصویر نهایی تغییر زیادی نمی کند، بلکه قابلیت هایی مثل HDR را هم از دست می دهید و حجم فایل هم دو تا سه برابر بیشتر می شود. در تصویر زیر به خوبی می بینید که عکس 12 مگاپیکسلی (سمت راست) به مراتب بهتر از عکس 48 مگاپیکسلی (سمت چپ) است.

image

سنسور بزرگ 48 مگاپیکسلی گلکسی A80 در نور کافی عکس های بسیار خوبی می گیرد. رنگ ها با دقت بسیار خوبی ثبت می شوند، فوکوس خودکار به سرعت انجام می شود و حتی در صحنه هایی با کنتراست بالا به لطف قابلیت HDR شاهد توازن مناسبی بین بخش های روشن و تاریک تصویر هستیم. در زیر سه نمونه تصویر با اختلاف نوری زیاد را می بینید:

نکته مثبت دیگر در مورد دوربین گلکسی A80 این است که حتی در شرایط نزدیک به غروب هم با گرم تر کردن رنگ ها، صحنه های جذابی ثبت می کند. در ادامه چند عکس که اواخر روز گرفته شده اند را می بینید.

در محیط داخلی با نور کافی هم شاهد عملکرد خوب دوربین گلکسی A80 هستیم. رنگ های جذاب، فوکوس سریع، فقدان نویز و دقت بالای افکت بوکه در حالت لایو فوکوس از ویژگی های تصاویری هستند که در ادامه می بینید.

تصاویر شبانه اما با چیزی که انتظار داریم متفاوت است. دوربین گلکسی A80 گاهی اوقات عکس های خوبی در محیط تاریک می گیرد، به خصوص زمانی که منابع نوری زیادی داشته باشیم. برای مثال می توانید چند عکس زیر را مشاهده کنید.

اما اگر محیط به نسبت تاریک باشد و اجسام متحرکی در کادر داشته باشیم، کارآیی دوربین افت زیادی خواهد داشت. در این شرایط نویز افزایش می یابد و اجزای متحرک تصویر هم محو می شوند. دو تصویر زیر این موضوع را نشان می دهند.

گلکسی A80 در ثبت منظره های شبانه شهری هم عملکرد خوبی ندارد و شاهد عکس هایی فاقد جزئیات و ضعیف هستیم. حتی استفاده از حالت اختصاصی Night Mode هم سودی ندارد و گاهی اوقات نتیجه را بدتر می کند. تصاویر زیر این موضوع را نشان می دهند.

image
image

دوربین واید گلکسی A80 به هیچ وجه برای عکاسی شبانه مناسب نیست و عکس هایی بلااستفاده می گیرد. بهتر است از این دوربین فقط در شرایط نوری مناسب استفاده کنید.

image
image

همان طور که گفتیم گلکسی A80 به حسگر زمان پرواز (ToF) مجهز شده و انتظار می رود که در عمق سنجی و جدا کردن سوژه از پس زمینه بسیار بهتر از بقیه گوشی ها عمل کند. در اکثر موارد این انتظار برآورده می شود اما گاهی اوقات (تصویر اول) هم نتایج عجیبی را می بینیم. در مجموع توانایی ثبت پرتره این گوشی رضایتبخش است. نمونه پرتره های ثبت شده با گلکسی A80 را در ادامه می بینید.

اگر می خواهید کمی چهره خودتان را دستکاری کنید، گلکسی A80 با گزینه های زیباسازی به کمک شما می آید. تصویر زیر حداکثر توان تغییر چهره این گوشی را نشان می دهد.

به لطف وجود دوربین ثانویه، ثبت سلفی های فوق عریض هم با این گوشی ممکن است. در تصویر زیر تفاوت فضای تحت پوشش دوربین اصلی و دوربین ثانویه را برای ثبت سلفی می بینید. البته همچنان مشکل فوکوس در سلفی های گروهی وجود دارد و افراد دورتر از دوربین به تدریج محو می شوند.

image

در مجموع کیفیت دوربین گلکسی A80 در اکثر شرایط نوری بسیار خوب است و فقط در محیط های خیلی تاریک طبق انتظار عمل نمی کند. نکته عجیب اینکه کیفیت دوربین اصلی در زمان ثبت سلفی به شکل محسوسی پایین می آید و به یک دوربین سلفی معمولی تبدیل می شود. احتمالاً الگوریتم های پردازش سامسونگ نمی توانند به خوبی از این سنسور با کیفیت برای ثبت سوژه استفاده کنند.

باتری

گلکسی A80

همان طور که گفتیم ابعاد گلکسی A80 و اندازه نمایشگر آن فرق چندانی با A70 ندارد اما ماژول دوربین فضای زیادی برای تعبیه باتری بزرگ باقی نگذاشته. به همین دلیل گلکسی A80 با باتری 3700 میلی آمپر ساعتی، 800 میلی آمپر ساعت ظرفیت کمتری از A70 دارد.

گوشی از طریق درگاه USB-C شارژ می شود و از شارژر 25 واتی پشتیبانی می کند اما نمونه ای که در اختیار داشتیم فاقد شارژر همراه دستگاه بود. به همین دلیل موفق به آزمایش زمان شارژ باتری نشدیم. البته شارژ سریع Quick Charge 3.0 را آزمایش کردیم که با وجود پشتیبانی گوشی از این شارژر، با ریست شدن گاه و بی گاه گوشی مواجه شدیم. مشکل دیگری که تجربه کردیم گرم شدن بیش از اندازه گوشی و کاهش غیر طبیعی درصد باتری حتی در حالت استندبای بود. به نظر می رسد تمامی این مشکلات مربوط به نمونه اولیه سخت افزار و فرم‌ور گوشی باشند و انتظار می رود در نسخه نهایی رفع شوند.

متاسفانه تست پی سی مارک باتری هم با موفقیت به پایان نرسید. اما با توجه به تفاوت های این گوشی با گلکسی A70 تخمین می زنیم گلکسی A80 با یک بار شارژ کامل تا یک روز استفاده عادی و شاید کمی کمتر را دوام آورد.

جمع بندی

گلکسی A80

دوربین متحرک گلکسی A80 متفاوت ترین بخش گوشی است که در عین جذاب بودن می تواند پاشنه آشیل آن هم باشد. ماژول دوربین، اجزای مکانیکی و طراحی کشویی آن باعث شده فضای زیادی از گوشی اشغال شود و جایی برای تعبیه باتری بزرگ باقی نماند. به همین اجزای پیچیده وزن گوشی بالاتر از معمول است و ضخامت هم چندان کم نیست. از سوی دیگر به لطف دوربین بیرون جهنده دیگر خبری از بریدگی یا حفره نمایشگر برای دوربین سلفی نیست. علاوه بر این می توانید از کیفیت دوربین اصلی برای گرفتن سلفی استفاده کنید. با وجود تمام این مزایا و مشکلات می توان گفت که گلکسی A80 بیشتر نقش یک گوشی برای آزمون و خطای سامسونگ در زمینه دوربین های بیرون جهنده کشویی را به عهده داشته است.

اما در ارتباط با این طراحی یک سوال مهم مطرح می شود: آیا دوربین های این چنینی برای سال ها و در چندین نسل بعد گوشی ها هم ماندگار می شود؟ در پاسخ باید به یکی از فناوری های آینده اشاره کنیم: دوربین زیر نمایشگر. این دوربین ها مراحل تحقیق و توسعه را سپری می کنند و حتی اوپو این تکنولوژی را معرفی کرده است. هنوز هیچ موبایلی با چنین دوربینی روانه بازار نشده ولی به نظر می رسد زمان چندانی به عرضه این تکنولوژی باقی نمانده باشد. در نتیجه احتمال می رود در آینده (حداقل در بین گوشی های گران قیمت) دوربین های زیر نمایشگر جای دوربین های بیرون جهنده را بگیرند؛ البته به شرطی که مشکلات رنگ، نور و کاهش کیفیت عکاسی مربوط به این تکنولوژی حل شود.

گلکسی A80

از طراحی که بگذریم باید به چیپست میان رده قدرتمند اسنپدراگون 730 و کارایی مناسب پردازشگر گرافیکی آن اشاره کنیم. علاوه بر این نمایشگر گلکسی A80 کیفیت بالایی دارد و حتی در نور شدید به خوبی قابل مشاهده است. اما کارایی حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر در این میان رده سامسونگ هم هنوز به پای پرچمداران سری گلکسی اس نمی رسد و جای پیشرفت دارد.

در مورد کیفیت دوربین، نهایتاً می توان عبارت «راضی کننده» را به کار برد. دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی گلکسی A80 در اکثر شرایط نوری عملکرد قابل قبولی از خود نشان می دهد ولی همچنان در محیط های تاریک، اختلاف محسوسی با پرچمداران بازار دارد. عملکرد دوربین در حالت سلفی پایین می آید که احتمالاً به بحث پردازش مربوط می شود و با آپدیت های نرم افزاری رفع خواهد شد.

گلکسی A80 (در زمان نگارش مطلب) در حدود 7.5 میلیون تومان به فروش می رسد. با این مبلغ یا کمی بیشتر حتی می توان پرچمدارانی از سایر برندها را خریداری کرد که البته چندان هم طراحی خاصی ندارند. گلکسی A80 اما یک گوشی متفاوت است که مشابه آن بین سایر برندهای موجود در بازار به سختی یافت می شود. اگر به دنبال یک گوشی متفاوت هستید و می توانید با مشکلات طراحی هم کنار بیایید این مدل می تواند یک انتخاب هیجان انگیز باشد. اما اگر در پی یک گوشی برای استفاده دراز مدت هستید و قیمت گوشی هم برایتان مهم است بد نیست نیم نگاهی هم به سایر گزینه ها داشته باشید.

مزایا:

  • کیفیت بالای بدنه
  • نمایشگر بزرگ و با کیفیت و بدون حاشیه
  • روشنایی بالای نمایشگر حتی در زیر نور آفتاب
  • رابط کاربری روان و با طراحی مناسب
  • پردازشگر گرافیکی قدرتمند
  • دوربین با کیفیت

معایب:

  • حسگر اثر انگشت کند
  • باتری ضعیف
  • قیمت بالا و نزدیک به برخی پرچمداران بازار
  • ابعاد بزرگ و وزن بالا
  • عملکرد نامناسب اجزای مکانیکی دوربین
  • مقاوم نبودن در برابر نفوذ آب و گرد و غبار

همکاران تحریریه

  • حمید مقدسی
  • عکس ها از فرامرز نادری
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • Alinikan
    Alinikan | ۱ آذر ۱۳۹۸

    بررسی عالی بود ممنون ازینکه بی طرفانه بررسی کردین و معایب رو کامل گفتین اما خیلی از مشکلات رو به بخش نرم افزار محول کردین و گفتین در آینده درست میشه اما اگه نشه چی؟،
    با خرید این گوشی عملا هفتو نیم میلیون پول رو میدیم به تست و آزمون و خطای سامسونگ
    در صورتی ک mi 9 و mi 9t pro با دو میلیون هزینه کمتر اسنپدراگون 855 بهمون میدن بجای 730

  • محسن خاثونی
    محسن خاثونی | ۱ شهریور ۱۳۹۸

    سامسونگ هم مارو مسخره کرده

  • Alireza Latif
    Alireza Latif | ۲۳ مرداد ۱۳۹۸

    لطفا حتما حتما xiaomi MI 9T رو بررسی کنید

  • امیر
    امیر | ۲۳ مرداد ۱۳۹۸

    میانرده های پریمیوم خیلی قوی و خوب شدن. الان میانرده های کایرین 810 و اسنپ 730 راحت از پرچمدارای پارسال کایرین 970 و اسنپ 835 قویترن. تکنولوژی با سرعت خیلی ترسناکی پیشرفت میکنه. الان جوری شده که هر سال باید گوشی عوض کنی اگه نکنی کلی عقب میفتی ?

  • FARDIN
    FARDIN | ۲۳ مرداد ۱۳۹۸

    دیجیاتوی عزیز لطف کن این اپلیکشنتو درست کن همش باگ و لگ شده اگرم خواستید بنده میگم دقیقا کجاهاش مشکل داره که سریع تر حل کنید مرسی اه

    • علی باقرزاده
      علی باقرزاده | ۲ شهریور ۱۳۹۸

      فردین ممنون. مشکل لگ رو به بخش پشتیبانی اپلیکیشن اطلاع دادیم. مشکلات دیگه رو هم اطلاع بدی تلاش می کنیم رفع کنیم.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی