ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا پروژه ارسال کاوشگر به سوی قمر اروپا را تایید کرد

کاوشگر کلیپر احتمال وجود حیات در اقیانوس های منجمد یکی از قمرهای سیاره مشتری را بررسی خواهد کرد. محققین مدتهاست معتقدند یکی از قمرهای مشتری به نام اروپا اقیانوسی از آب را زیر پوسته ضخیم ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۰

کاوشگر کلیپر احتمال وجود حیات در اقیانوس های منجمد یکی از قمرهای سیاره مشتری را بررسی خواهد کرد.

محققین مدتهاست معتقدند یکی از قمرهای مشتری به نام اروپا اقیانوسی از آب را زیر پوسته ضخیم یخی خود دارد. از آنجا که وجود آب به احتمال فراوان برابر با وجود اشکالی از حیات است، ناسا پروژه ارسال کاوشگر «کلیپر» به این قمر را با هدف بررسی وجود شرایط حیات در آن در دست بررسی داشت و حالا آن را تایید کرده است.

بررسی این پروژه از دو سال قبل شروع شد و فاز بعدی آن به توسعه و آزمایش طراحی نهایی فضاپیمایی می پردازد که به سوی Jovian در قمر مذکور پرتاب خواهد شد. بر اساس جدول زمانبندی ناسا این فضاپیما بین سال های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ پرتاب می شود اما از آنجا که عملی شدن آن به توسعه راکت SLS وابسته است، بعید به نظر می رسد که تا سه سال دیگر شاهد پرتاب فضاپیمای کلیپر باشیم.

ربات هسته ای

طرح هایی که در سال ۲۰۱۷ به ناسا ارائه شد شامل فرودگری بود که سطح یخ زده قمر و لایه های زیرین آنرا بررسی می کرد. دلیل بررسی لایه های پایین این است که باور محققان اقیانوسی لایه های زیرین پوسته یخی قمر اروپا حاوی نمک خوراکی است و از این نظر شباهت هایی به سیاره زمین دارد.

قمر اروپا به خاطر ویژگی های خاصی که دارد، پس از زمین از بالاترین شانس برای میزبانی حیات برخوردار است. در صورتی که واقعا اقیانوس مد نظر دانشمندان در این منطقه وجود داشته باشد، کاوشگر ناسا به احتمال فراوان نشانه هایی از حیات یا دستکم بقایای آن را پیدا خواهد کرد.

ناسا تا کنون با استفاده از حسگرهای فروسرخ و فرابنفش فضاپیمای نیو هورایزنز و طیف نگار تلسکوپ فضایی هابل به مطالعه سیاره مشتری و قمرهای آن پرداخته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی