ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مغز سگ‌ها
علمی

یافته های جدید از تفاوت مغز نژادهای مختلف سگ حکایت دارند

خبری بسیار عجیب اما واقعی به تازگی در محافل علمی پیچیده است. در تحقیقات جدید مشخص شده که سگ‌ها بسته به نژادی که دارند، مغزشان تفاوت پیدا می‌کند. البته نه در حد بسیار قابل توجه ...

رسول خردمندی
نوشته شده توسط رسول خردمندی | ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۰

خبری بسیار عجیب اما واقعی به تازگی در محافل علمی پیچیده است. در تحقیقات جدید مشخص شده که سگ‌ها بسته به نژادی که دارند، مغزشان تفاوت پیدا می‌کند. البته نه در حد بسیار قابل توجه و فاحشی که تصور می‌کنید. با این اوصاف مغز سگ‌ها علاوه بر تفاوت‌های خفیف ظاهری، از لحاظ رفتاری نیز تفاوت دارند.

«ارین هکت»، استادیار و محقق دپارتمان زیست تکاملی دانشگاه هاروارد و محقق این پژوهش چند سالی است که به مطالعه پیرامون تکامل مغز سگ‌ها علاقه‌مند شده و با ترتیب دادن پژوهشی در این راستا توانسته به این موضوع برسد که مغز سگ‌ها با یکدیگر یکسان نیست.

هکت و تیمش ۶۲ سگ اصیل را از ۳۳ گونه نژاد مختلف مقایسه و با عکس‌برداری MRI یافته‌های متنوعی را گردآوری کرده‌اند. «هکت» پی برده که آناتومی و ابعاد مغز سگ‌ها تفاوت‌هایی دارد. او توضیح می‌دهد:

در وهله اول با خودم گفتم خب معلوم است که مغزشان فرق دارد چون بدن‌های متفاوتی دارند اما واقعا، تا به حال هیچکس این مقوله را بررسی نکرده بود و به نظرم نتایجمان به نوعی شگفت‌انگیز است. فکر می‌کنیم این تفاوت‌های تکاملی به واسطه رفتارهای هر نژاد ایجاد شده است.

مغز سگ‌ها

برای نمونه پژوهشگران این موضوع را بررسی کرده‌اند که قدرت بازیگوشی سگ‌ها برای دنبال کردن حیوانات و اشیای مختلف در گونه‌های مختلف به چه شکلی رقم می‌خورد. این قابلیت سگ‌ها به حرکت چشم، جهت‌یابی و درک سه‌بعدی حیوان از محیط بستگی دارد.

با این اوصاف این پژوهش قیاسی از ساز و کار مغز در سطح مولکولی خبر نمی‌دهد. باید دید در آینده نزدیک علوم اعصاب چگونه قرار است این تفاوت آناتومیک مغز سگ‌ها را توضیح دهد. آیا تنها بهره هوشی در رفتار و ابعاد مغز سگ‌ها اثرگذار است یا واقعا عوامل دیگری در ایجاد این تفاوت، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند و خبر نداریم؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی