ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

برگ مصنوعی
علمی

ساخت برگ مصنوعی با قابلیت تولید ارزان دارو

محققان دانشگاه آیندهوون نوعی برگ مصنوعی ساخته اند که از قدرت خورشید برای تولید دارو استفاده میکند. آنها می گویند فناوری ابداعی شان یک مینی رآکتور شبیه به برگ گیاهان است که میتواند نور خورشید ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

محققان دانشگاه آیندهوون نوعی برگ مصنوعی ساخته اند که از قدرت خورشید برای تولید دارو استفاده میکند. آنها می گویند فناوری ابداعی شان یک مینی رآکتور شبیه به برگ گیاهان است که میتواند نور خورشید را جذب و با کمک آن برخی واکنش های شیمیایی را انجام دهد. تیم محققان آیندهوون موفق شده اند با کمک این برگ های مصنوعی دو داروی مختلف بسازند.

یکی از داروها آرتیمیسینین ضد مالاریاست و دیگر نوعی داروی ضد انگل به نام ascaridole. محققان میگویند تکنولوژی ابداعی شان به راحتی قابلیت تولید شدن در مقیاس انبوه را دارد و میتوان از آن برای انجام طیف وسیعی از واکنش های شیمیایی استفاده کرد. نکته جالب اما اینکه حتی در شرایط متغیر آب و هوایی هم میتوان به تولید دارو با استفاده از این فناوری ادامه داد.

تکنولوژی مورد بحث هم اکنون آماده تولید انبوه است و وعده کاهش تصاعدات کربنی صنعت تولید داروی دنیا را می دهد. دانشمندان برای ساخت این برگ ها کانال های بسیار باریکی به نام لومینست را درون آنها کار گذاشتند که درست مانند رگه های درون برگ ها عمل می کند. نور خورشید مولکول های مایعی که درون این کانال ها حرکت میکند را فعال و واکنش های شیمیایی مختلف را آغاز می کند.

ترکیب نور و این میکروکانال ها باعث می شود نور به قدری متراکم گردد که واکنش های شیمیایی اتفاق بیافتند. در آخرین نسخه ساخته شده از این رآکتور، پلاستیک های سیلیکونی با پلکسی گلس جایگزین شده اند. تیم محققان می گویند این ماده هم ارزان تر است و هم راحت تر میتوان آن را به صورت انبوه تولید کرد. این ماده همچنین ضریب شکست بالاتری دارد؛ درنتیجه نور بهتر در آن محصور می شود. مهم ترین تغییر در این ماده جدید آن است که تیم محققان حالا میتواند انواع بیشتری از مولکولهای حساس به نور را به این ترکیب اضافه کند.

صنعت داروسازی مدت هاست که برای پایدارسازی عملیات های تولیدی اش از سوی جامعه جهانی تحت فشار قراردارد و آنطور که دانشمندان می گویند تکنولوژی ابداعی شان این پتانسیل را دارد که مشکلات آن را حل کند. در حال حاضر ایجاد واکنش های شیمیایی و تولید داروهای مختلف نیازمند استفاده از مواد شیمیایی سمی و خطرناکی است و انرژی زیادی (عموما سوخت های فسیلی) صرف این کار میشود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی