ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پهپادهای مسلح
تکنولوژی

۱۰ پهپاد مسلح نیمی از تاسیسات نفتی عربستان را فلج کردند

در پی حمله ناوگانی از پهپادهای مسلح به تاسیسات نفتی آرامکو، عربستان سعودی از کاهش ۵ میلیون بشکه ای تولید روزانه نفت خبر داد. محل اجرای عملیات و میزان تخریب به بار آمده نشانگر پتانسیل بالای ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

در پی حمله ناوگانی از پهپادهای مسلح به تاسیسات نفتی آرامکو، عربستان سعودی از کاهش ۵ میلیون بشکه ای تولید روزانه نفت خبر داد. محل اجرای عملیات و میزان تخریب به بار آمده نشانگر پتانسیل بالای پهپادها در حملات نظامی است.

بامداد شنبه مجموعه پالایشگاهی «البقیق» و میدان نفتی «حقل خریص» در شرق عربستان سعودی شاهد انفجارهای مهیبی بود که توسط ناوگانی از پهپادهای مسلح صورت گرفته است.

برد این پهپادهای نظامی ۱۴۵۰ کیلومتر است

ساعاتی پس از این انفجارها سرتیپ «یحیی سریع»، سخنگوی «جنبش انصارالله» یمن طی گفتگو با شبکه «المسیره» نه تنها مسئولیت این انفجارها را برعهده گرفت بلکه تایید کرد که سعودی ها باید در آینده هم منتظر حملات مشابهی باشند.

پهپادهای مسلح

به گفته یحیی سریع این عملیات با استفاده از ده پهپاد مسلح صورت گرفته است. ظاهرا نیروهای امنیتی در لحظات پایانی به حضور پهپادها پی برده‌اند اما تیراندازی آنها نتوانسته مانع اجرای عملیات شود. در ویدیوهایی پس از حمله ستون های عظیمی از دود غلیظ به چشم می خورد که نشانگر صدمات گسترده تاسیسات نفتی است.

نیروهای حوثی که با عربستان در جنگ به سر می برند، تا کنون بیش از ۲۰۰ بار از پهپادها برای ضربه به طرف مقابل بهره برده اند اما این اولین بار است که پرنده‌ها بدون شناسایی تا عمق قابل توجهی به خاک عربستان نفوذ کرده اند.

پهپادها احتمالا از قابلیت های پنهانکاری و رادار گریزی بهره می‌برند

هرچند با توجه به فاصله صدها کیلومتری بین مرزهای یمن با محل اجرای عملیات، برخی مرکز شروع حملات را کشوری ثالث می دانند، با این حال «جیمز راجرز»، متخصص امنیت آشنا به فناوری پهپاد و محقق مطالعات امنیت ملی دانشگاه Yale از برد ۱۴۵۰ کیلومتری این پرنده خبر داده است.

راجرز با اشاره به تجزیه و تحلیل پهپادهای بکار رفته در این عملیات توسط سازمان ملل متحد، تاکید می کند که برد بالای این درون‌ها امکان هدف گرفتن سایت های نفتی عربستان از یمن را به نیروهای حوثی می دهد:

توانایی اجرای حملات دوربرد و دقیق آسان نیست اما هدف گرفتن زیرساخت ها در البقیق و خریص از توان تخریبی بالای پهپادها حکایت دارد. این دستاورد تکنولوژیکی چشمگیر و در عین حال نگران کننده است.

از آنجا که عربستان از تسلیحات دفاعی و شناسایی قدرتمندی بهره می برد، نفوذ به عمق خاک این کشور نشان دهنده بهره‌مندی پهپادهای مسلح یمنی از قابلیت های پنهانکاری اولیه نظیر جذب یا انحراف امواج رادیویی است.

 

تماشا کنید: پیشرفته ترین پهپاد DJI معرفی شد؛ با Storm آشنا شوید

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • AtMan
    AtMan | ۲۹ شهریور ۱۳۹۸

    حالا اگه یه گروهک تروریسیتی مشابهه انصارلله اگه به یمن حمله میکرد میشد ادم بده ??

    تروریست تروریسته دوستان دوست و دشمن نداره اگه هزینه این حمله رو عربستان میداد همینا ایرانم میزدن : )

    • Py LordVaderX
      Py LordVaderX | ۳۱ شهریور ۱۳۹۸

      تروریست چیه بابا اون موقع بعد 11 سپتامبر دولت بی عرضه بود و ذلیلانه از امریکا پیروی می کرد تروریست اونی هست که کشور جعلی اسرائیل را بوجود اورده تروریست اونی هست که با موشک زن بچه افغانی را تکه تکه می کند

      • AtMan
        AtMan | ۲ مهر ۱۳۹۸

        افغانستان رو غرب خراب نکرد دخالت کشور های همسایه خراب کرد الکی خودتون رو به اون راه نزنین :)

  • Ali_dahaghin
    Ali_dahaghin | ۲۷ شهریور ۱۳۹۸

    محور مقاومت، هر روز قوی‌تر از دیروز.
    کی فکرشو می‌کرد یمنی که چهار سال پیش با اون وضع بهش تجاوز می‌شد، امروز معادلات جهانی نفت رو تعیین کنه؟!?

  • مجید
    مجید | ۲۵ شهریور ۱۳۹۸

    دمشون گرم!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی