ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جمع‌بندی

دورخیز چینی ها برای فتح اروپا؛ درخشش خودروسازان چینی در فرانکفورت

این روزها چشم تمامی علاقه مندان و رسانه های فعال در حوزه حمل و نقل به نمایشگاه خودروی فرانکفورت (IAA) دوخته شده است. برخلاف سال های نه چندان دور که این نمایشگاه با شور و ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

این روزها چشم تمامی علاقه مندان و رسانه های فعال در حوزه حمل و نقل به نمایشگاه خودروی فرانکفورت (IAA) دوخته شده است. برخلاف سال های نه چندان دور که این نمایشگاه با شور و حال خاصی برگزار می شد، امسال نام های بزرگ زیادی غایب بوده و خبری از خودروسازانی چون استون مارتین، فراری، سیتروئن، آلفارومئو، رولزرویس، ولوو و تویوتا نیست.

اما در کنار غیبت کمپانی های مطرح، شاهد حضور پر رنگ برندهای چینی در این دوره از نمایشگاه خودروی فرانکفورت هستیم. چینی ها که چند سالی است با شرکت در نمایشگاه معتبر بین المللی سعی می کنند پیشرفت های خود را به رخ بکشند، دست پر به فرانکفورت آمده و برخی از جدیدترین محصولات خود را در برابر دیدگان مشتریان اروپایی قرار داده اند.

بد نیست اشاره کنیم در این دوره از IAA، چین با 79 شرکت خودروساز و تامین کننده قطعه، بیشترین نماینده را در بین کشورهای خارجی دارد. در مطلب حاضر قصد داریم نگاهی گذرا به برخی از مهم ترین خودروهای چینی رونمایی شده در نمایشگاه خودروی فرانکفورت امسال داشته باشیم. اگر این موضوع برایتان جذابیت دارد، دعوت می کنیم با ادامه مطلب دیجیاتو را همراهی نمایید.

بایتون یکی از خودروسازان نوظهور چینی است که نسخه نهایی کراس اوور M-Byte را در فرانکفورت به نمایش گذاشته است. بی شک نمایشگر عریض 48 اینچی موجود روی داشبورد، شاخص ترین ویژگی کابین M-Byte به شمار می رود. صفحه دیجیتال 7 اینچی نصب شده در قسمت مرکزی فرمان و نمایشگر 8 اینچی موجود روی کنسول میانی هم فضای داخلی این کراس الکتریکی را بیش از پیش مدرن و پیشرفته نشان می دهند.

520b8274-byton-m-byte-interior-3

مدل پایه بایتون M-Byte به صورت دیفرانسیل عقب عرضه می شود. پیشرانه این نسخه توانایی تولید 268 اسب بخار قدرت را دارا بوده و انرژی خود را از پک باتری 72 کیلووات ساعتی دریافت می کند. با این پک امکان پیمایش مسافت 360 کیلومتری با یک بار شارژ وجود دارد.

feeef5e1-bytone-m-byte-11

پیشرانه نسخه قوی تر M-Byte از دو موتور الکتریکی تشکیل یافته و 402 اسب بخار قدرت تولید می کند. برای این نسخه دو دیفرانسیل پک باتری 95 کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده و می تواند تا 435 کیلومتر مسافت را با یک بار شارژ پشت سر بگذارد.

f74a3aec-bytone-m-byte-5

بایتون قول داده از اواسط سال 2020 تولید M-Byte را در سرزمین مادری شروع کند، هر چند با توجه به تکمیل نشدن کارخانه ها، باید با دیده تردید به این مساله نگاه کرد. تاکنون 50,000 سفارش برای M-Byte از سرتاسر جهان ثبت شده است. قیمت مدل پایه این خودرو در اروپا از 45,000 یورو شروع می شود.

aea4c8d2-bytone-m-byte-20

ایویز (Aiways) دیگر برند چینی است که با کراس اوور برقی E5 در فرانکفورت حضور دارد. مهندسین این کمپانی در اقدامی جالب با استفاده از دو دستگاه E5 فاصله تقریبا 15 هزار کیلومتری چین تا فرانکفورت را در سفری 53 روزه و از طریق مسیر جاده ابریشم طی کرده اند.

bb71ae98-aiways-u5-guinness-world-record-768x512

با طی این مسافت، ایویز E5 نام خود را وارد گینس کرده و عنوان طولانی ترین سفری که با یک اتومبیل الکتریکی ثبت شده را به خود اختصاص داده است.

c3f9aff4-aiways-u5-guinness-world-record-drive-6c3f9aff4-aiways-u5-guinness-world-record-drive-6

شاسی بلند E5 در واقع نسخه تولیدی کانسپتی به همین نام است. پیشرانه این خودروی دیفرانسیل جلو می تواند 188 اسب بخار قدرت و 315 نیوتن متر گشتاور تولید کند. وظیفه تامین انرژی را هم پک باتری 63 کیلووات ساعتی بر عهده دارد.

28eb53bb-aiways-u5-8

ایویز E5 قادر است مطابق با استاندارد NEDC تا 460 کیلومتر مسافت را پشت سر بگذارد. چینی ها تاکید می کنند کیفیت ساخت این کراس اوور در سطح بالایی قرار داشته و از آوریل 2020 در اروپا عرضه خواهد شد.

926f6c0e-aiways-u5-15

کمپانی پر سر و صدای جیلی به صورت غیر مستقیم در این دوره از نمایشگاه خودروی فرانکفورت حضور پیدا کرده است. این شرکت متمول چینی که مالک برند London Electric Vehicle Company (به اختصار LEVC) محسوب می شود، یک ون جدید در فرانکفورت به نمایش گذاشته است.

411a0028-levc-lcv-frankfurt-6

این ون بر اساس تاکسی های معروف لندن ساخته شده و از پیشرانه های هیبریدی بهره می برد. موتور بنزینی 1.5 لیتری به کار رفته در این خودرو از ولوو امانت گرفته شده و در واقع نقش افزایش دهنده مسافت را بر عهده دارد. به عبارت دیگر این موتور با تولید الکتریسیته، موتور برقی نصب شده در عقب خودرو را تغذیه می کند.

078bd210-levc-lcv-frankfurt-1

برای ذخیره سازی انرژی یک پک باتری 31 کیلووات ساعتی تعبیه شده است. به گفته سازنده با همکاری موتور درون سوز و برقی، این ون می تواند تا 607 کیلومتر مسافت را طی کند. در صورت حرکت با انرژی ذخیره شده در باتری، این رقم معادل 120 کیلومتر می شود.

شرکت LEVC می گوید کیفیت سواری این ون مشابه مدل های رده بالا بوده و از سیستم های ایمنی فعال زیادی سود می برد. عرضه این ون برای سال آینده برنامه ریزی شده است.

b9c7fee0-levc-lcv-frankfurt-4

برند لوکس و تازه تاسیس وِی (Wey) دیگر نماینده چینی ها در نمایشگاه خودروی فرانکفورت به شمار می رود. این برند که در سال 2017 توسط گریت وال پایه گذاری شده، دو کراس اوور کانسپت S و X را در غرفه خود به نمایش گذاشته است.

0073e43f-wey-s-and-x-concepts-29

کانسپت وی S پیش نمایشی از نسل آتی VV5 را ارایه می کند. این کانسپت طراحی جوان پسندی داشته و در نمای روبرو عبوس و خشن دیده می شود.

b4d72653-wey-s-and-x-concepts-1 (1)

جلوپنجره عریض و بزرگ، چراغ های LED باریک، سپر عضلانی، دستگیره های در مخفی و رینگ های ایرودینامیک برخی از مشخصه های ظاهری کانسپت وی S به شمار می روند.

7d17a2df-wey-s-and-x-concepts-5-768x512

در داخل کابین هم با فضایی پیشرفته و دیجیتال روبرو هستیم؛ مسیریاب مبتنی بر واقعیت افزوده، فناوری تشخیص چهره و ژست های حرکتی و همچنین فناوری خودران سطح 4 از ویژگی های کابین کراس اوور مفهومی وی S هستند.

4ba9566e-wey-s-and-x-concepts-9

نیروبخش وی S پیشرانه ای تمام الکتریکی است که توانایی تولید 349 اسب بخار قدرت را دارد. گفته می شود با تکیه بر این پیشرانه کانسپت S شتابی صفر تا صد را در عرض 4.9 ثانیه محقق نموده و می تواند تا 400 کیلومتر مسافت را با باتری پر طی کند. درباره باتری این خودرو اطلاعاتی در دست نیست،

کانسپت وی X در رده ای بالاتر از S جای می گیرد، چرا که در کنار طراحی جذاب تر، چینی ها ادعا می کنند این خودرو به سطح پنجم از فناوری خودران مجهز است. کراس اوور مفهومی X در قسمت جلو و عقب خود دارای نمایشگرهای دیجیتال است. این نمایشگرها برای تبادل اطلاعات با عابرین پیاده یا سایر رانندگان کاربرد دارند.

0f01b43d-wey-s-and-x-concepts-14 (1)ff131008-wey-s-and-x-concepts-30

درهای وی X همانند کانسپت S خلاف جهت هم باز می شوند. صندلی های کابین این کانسپت به صورت 2 + 2 چیده شده و فاکتورهایی مثل کنسول میانی یکپارچه با صفحه دیجیتال، شکل خاص فرمان و داشبوردی که ظاهرا تمام عرض آن یک نمایشگر بزرگ است، حس مدرنیته را القا می کنند.

13bb4b1f-wey-s-and-x-concepts-35396a324a-wey-s-and-x-concepts-26

درباره مشخصات پیشرانه X اطلاعات چندانی در اختیار نداریم، اما می دانیم که شتاب صفر تا صد آن 4.5 ثانیه بوده و حداکثر سرعتش نیز 200 کیلومتر در ساعت است. این کراس اوور چینی با یک بار شارژ تا 510 کیلومتر مسافت را طی می کند.

c1c8f0be-wey-s-and-x-concepts-23

ابر اتومبیل هونگ کی S9 را می توان ستاره چینی ها در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2019 نامید. این ابر اتومبیل فیبر کربنی طراحی عجیب و غریبی داشته و به گفته رئیس هیئت مدیره FAW (مالک برند هونگ کی) از پیشرانه ای هیبریدی با کد V8T بهره می برد.

d1474236-hongqi-s9-concept-4

این پیشرانه 1400 اسب بخاری در عرض تنها 1.9 ثانیه S9 را به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رساند؛ همچنین در صورت اصرار بر شتابگیری دستیابی به نهایت سرعت 400 کیلومتر در ساعت میسر خواهد بود. اگر این ارقام شگفت انگیز رنگ واقعیت به خود بگیرند، باید به تحسین صنعت خودروی چین پرداخت. آنطور که اعلام شده S9 از سال 2021 و با قیمت پایه 2 میلیون یورو تولید می شود.

c92a5d8f-hongqi-s9-concept-6

شاسی بلند کانسپت E115 دیگر مدل موجود در غرفه هونگ کی است. جلوپنجره این شاسی بلند لوکس بسیار بزرگ طراحی شده و تا حدودی رولزرویس کالینان را در ذهن تداعی می کند. شباهت های این چنینی چندان هم بی راه نیست، چرا که چندی پیش گیلز تیلور مدیر بخش طراحی رولزرویس به هونگ کی عزیمت کرد.

10e9d1cb-hongqi-e115-concept-at-2019-frankfurt-motor-show-2

مفهومی هونگ کی E115 نیروی خود را از پیشرانه ای تمام الکتریکی دریافت می کند. درباره مشخصات پیشرانه این خودرو هم اطلاعات زیادی در دست نیست، اما گفته شده E115 با تکیه بر آن قادر است در عرض 4 ثانیه سرعت خود را به صد کیلومتر در ساعت رسانده و تا 600 کیلومتر مسافت را با یک بار شارژ پشت سر بگذارد. این خودرو به سطح چهارم از فناوری خودران مجهز شده است.

56399665-hongqi-e115-concept-at-2019-frankfurt-motor-show-5

در کنار برندهای چینی که بر شمردیم، برند تایوانی سن یوان (San Yuan) نیز با یک خودروی در نمایشگاه خودروی فرانکفورت حاضر شده است. این خودروی عجیب الخلقه ترکیبی از کوپه دو در و کراس اوور بوده و بعید است کسی بتواند با ظاهر ناهمگون آن کنار بیاید!

e83250e1-2019-san-yuan-concept-9

تایوانی ها به پیشرانه به کار گرفته شده در این خودروی کانسپت اشاره ای نکرده اند، اما با توجه به وجود محدوده قرمز در دورسنج موتور، به احتمال زیاد از موتوری درون سوز در این کانسپت استفاده شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Morteza Bakhshi
    Morteza Bakhshi | ۲۵ شهریور ۱۳۹۸

    خسته نباشید این مطلب اصلا باز نمیشه

  • mehrdad_sajjadie
    mehrdad_sajjadie | ۲۵ شهریور ۱۳۹۸

    واقعا دمشون گرم همینطور که هواوی و شیائومی دارن میدرخشن و هر روز پیشرفت میکنند خودروهای چینی هم دارن بروز تر میشن و طراحی مستقل پیدا میکنند . حاصل چندین دهه تلاش الان داره خودی نشون میده . یکم رو برند سازی چینی ها بیشتر کار کنند نتیجه بهتری میگیرن بنظرم. بتونن کاری کنند که کسی نگه : " این محصول خیلی خوبه ها ولی خب چیینه" این جمله رو حذف کنند یه چند سال دیگه زمان میخواد هنوز

مطالب پیشنهادی