ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایگ نوبل
تکنولوژی

مهندس ایرانی با اختراع دستگاه بچه شور جایزه برتر ایگ نوبل را به دست آورد

بیست و نهمین مسابقه ایگ نوبل مثل سال‌های گذشته شاهد اختراعات جالب و خنده‌دار بسیاری بود. اما مهمترین آن‌ها حداقل برای ما ایرانی‌ها، برنده شدن «ایمان فرحبخش» در بخش مهندسی این مسابقه است. ایمان فرحبخش ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۰

بیست و نهمین مسابقه ایگ نوبل مثل سال‌های گذشته شاهد اختراعات جالب و خنده‌دار بسیاری بود. اما مهمترین آن‌ها حداقل برای ما ایرانی‌ها، برنده شدن «ایمان فرحبخش» در بخش مهندسی این مسابقه است.

ایمان فرحبخش استادیار فعلی دانشگاه آزاد واحد قوچان توانست امسال جایزه بهترین اختراع مهندسی سال ۲۰۱۹ مسابقه ایگ نوبل (Ig Nobel) را بدست بیاورد. این دکتر خلاق دستگاه خود را «بچه‌شور» نام‌گذاری کرده است.

این ایرانی خلاق یک ماشین تعویض پوشک خودکار اختراع کرده است که شکلی مانند ماشین ظرف‌شویی دارد. این دستگاه دارای محفظه‌ای با درپوش شیشه‌ای، صندلی کودک، کمربند ایمنی، آبپاش و خشک‌کن است که بر اساس فایل پتنت (US patent 10034582) حداقل شستن بخشی از کودک را تضمین می‌کند.

ایگ نوبل مهندسی
ماشین تعویض پوشک کودک

مسابقات ایگ نوبل نسخه طنز جایزه نوبل است که هر سال قبل از مراسم اصلی اهدای جوایز نوبل توسط مجله طنز آمیز علمی (Improbable Research) به اختراعاتی که «در ابتدا خنده‌دار به نظر می‌رسند ولی بعد‌ها شمارا به فکر فرو می‌برند» داده می‌شود. این مراسم در دانشگاه هاروارد برگزار می‌شود و توسط افرادی که پیشتر موفق به کسب جایزه نوبل شده‌اند به اجرا در می‌آید.

این مراسم اما محدود به بخش مهندسی نیست. در بخش دارو، سیلوانو گالوس دانشمند ایتالیایی انستیتو ماریو نگری (Mario Negri Institute) موفق شد که بی‌ضرر بودن پیتزا برای سلامتی را اثبات کند. به گفته وی، پیتزا اگر با مواد ارگانیک و رسپی مخصوصی (که فقط در ایتالیا پیدا می‌شود) درست شود، نه تنها باعث چاقی و مشکلات این شکلی نمی‌شود، بلکه بسیار برای سلامتی مفید خواهد بود.

همچنین در بخش روانشناسی، فریتز شتراک (Fritz Strack) شرکت کننده آلمانی طی تحقیقات خود در سال ۱۹۹۸ موفق شده بود اثبات کند که اگر در دهان کسی یک خودکار بگذارید، می‌توانید باعث لبخند زدن آن شخص شوید ولی در سال ۲۰۱۷ به این نتیجه رسید که این کار آن شخص را الزاما خوشحال نمی‌کند؛ یعنی در دهان کسی خودکار گذاشتن باعث شادی نمی‌شود.

در بخش اقتصاد هم حبیب گدیک ترک‌تبار به دنبال مستعد‌ترین پول کاغذی جهان برای انتقال باکتری‌ها بود که در نهایت، اسکناس رومانی توانست جایگاه نخست را از آن خود کند.

گفتنی است که شرکت‌کنندگان مراسم ایگ نوبل با هزینه‌ شخصی خود به آمریکا سفر کرده‌اند که البته کمک هزینه ۱۰ میلیارد دلار «زیمبابوه» برای جبران بخشی از هزینه‌ها به این افراد پرداخت خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۵ شهریور ۱۳۹۸

    با این دست فرمون که میریم جلو خیلی به درد پدر های ایرانی میخوره...

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۲۵ شهریور ۱۳۹۸

    فقط جایزش:))

مطالب پیشنهادی