ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فریلند ۹۸
تکنولوژی

حاشیه‌نگاری‌های فریلند؛ خوب، بد، پلاکباب

دومین رویداد فریلند در آخرین پنج‌شنبه و جمعه تابستان ۱۳۹۸ در منطقه آزاد انزلی برگزار شد و در آن بیش از هشت سخنرانی و چندین کارگاه برای فریلنسرها و یا کسانی که علاقه‌دارند در این ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱ مهر ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰

دومین رویداد فریلند در آخرین پنج‌شنبه و جمعه تابستان ۱۳۹۸ در منطقه آزاد انزلی برگزار شد و در آن بیش از هشت سخنرانی و چندین کارگاه برای فریلنسرها و یا کسانی که علاقه‌دارند در این زمینه فعالیت کنند، برقرار شد. با توجه به جمعیت تقریبا ۱۵۰۰ نفره شرکت‌کنندگان این رویداد، می‌توان فریلند را به عنوان یکی از بزرگترین ایونت‌های برگزار شده در اکوسیستم استارت آپی کشور دانست؛ رویدادی که در این گزارش قصد داریم تا نظرات برخی شرکت‌کنندگان درباره آن را واکاوی کنیم.

از زمان برگزاری فریلند، انتقاداتی نسبت به این رویداد از سوی غایبین در فضای مجازی منتشر شد؛ انتقاداتی مبنی بر اینکه چرا سخنرانان هیچ‌کدام فریلنسر نیستند و چطور این افراد شرکتی و اداری می‌خواهند برای آزادکاران سخنرانی کنند. عده‌ای دیگر نیز معتقد بودند فریلند بیشتر از آنکه یک رویداد باشد، تبدیل به یک سفر تفریحی شده که در آن از مسائل آکادمیک خبری نیست.

این انتقادات را در روز دوم با شرکت‌کنندگان و حاضرینی که از شهروندان معمولی و نه افراد شاخص اکوسیستم بودند در میان گذاشتم، چرا که افراد شاخص بیشتر نقطه نظرات خود را در شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر منتشر ساخته بودند و می‌خواستم حرف شرکت‌کنندگان و مردم درگیر با رویداد را بیشتر بدانم.

منتقدان غایب

فریلند ۹۸

کیارش که از تهران به همراه نامزد خود به این رویداد آمده، تمامی این انتقادات را یکجا رد می‌کند و آب پاکی را روی دست منتقدین می‌ریزد: «شما اینجا نیستید که انتقاد می‌کنید.» از او توضیحات بیشتری می‌خواهم و می‌گوید: «دقیقا در خلال همین سخنرانی‌ها، شاهد صحبت‌هایی مبنی بر این بودیم که چرا باید فریلنسر شد. در ارائه پارسا جانباز دقیقا به همین مساله اشاره می‌شود که چرا او فریلنسر نشده و توضیحات جامعی به فریلنسرها می‌دهد. این افراد و سوژه‌ها با دقت انتخاب شدند و حرف‌هایشان برای فریلنسرها به کار می‌آید.»

نامزد کیارش نیز معتقد است در ایران هنوز فریلنسر چندان موفقی وجود ندارد که بخواهیم از ده بیست نفر آنها بخواهیم برای فریلنسرها سخنرانی کنند:

«کیفیت سخنرانی‌ها مناسب بود و شاید جای افراد مشهورتر شرکتی خالی بود. به شخصه بیشتر دوست دارم مدیرعامل دیجی‌کالا و یا اسنپ برای من از فریلنسری و ضروریاتش بگوید تا یک فریلنسر متوسط. دوست دارم در سال آینده شاهد افراد دولتی نیز در فریلند باشم.»

فرصتی برای استارتاپ‌ها ؟

در کنار سخنرانی‌ها و کارگاه‌هایی که در فریلند جریان داشتند، قسمتی از فضای سالن کنفرانس منطقه آزاد انزلی، به غرفه‌هایی برای کسب و کارها اختصاص داشتند. در کنار نام های بزرگی مثل کافه بازار و بلد، استارتاپ‌های متعددی نیز در این فضای نمایشگاهی حضور داشتند. موضوعی که امکان برقراری ارتباط میان فریلنسرها و استارتاپ‌ها را فراهم می‌کند و به شرکت‌ها اجازه استفاده از پتانسیل بالای این قشر از نیروهای متخصص را می‌دهد.

اما به نظر می‌رسد خلق چنین فضایی، توجه سرمایه‌گذاران سنتی را نیز به خود جلب کرده و شاید ایده بدی نباشد که برگزار کنندگان در دوره‌های بعدی، به این موضوع توجه بیشتری بکنند.

ساعد بهکام که یک سرمایه‌گذار در بازار سنتی است و برای آشنایی با اکوسیستم استارت آپی وارد این رویداد شده، باور دارد که این رویداد با ساختار کنونی نمی‌تواند یک سرمایه‌گذار سنتی و خارج از حوزه این سیستم را جذب کند و برای کسانی است که با این جمعیت‌ها آشنا هستند و حالا می‌خواهند صمیمی شوند: «من در این رویداد نتوانستم به موردی دست پیدا کنم که مرا جذب اکوسیستم استارت آپی کند. شور و حال جوانان این رویداد خوب است ولی نکته‌ای نیست که توجه یک سرمایه‌گذار سنتی را بر بی‌انگیزد.»

فریلند ۹۸

مهسا کارمند یک شرکت است و دوست دارد که بتواند در اوقات فراغت خود کار فریلنسری انجام دهد. او با سایت پونیشا و چندین پلتفرم دیگر آشنا شده ولی تاکنون نتوانسته به آن جایگاهی که دلش می‌خواسته برسد. او به این امید وارد فریلند شده که بیشتر در این مورد اطلاعات کسب کند و باور دارد بیشتر از آنکه سخنرانان به او انگیزه دهند و چیزی یادش دهند، شرکت‌کنندگان رویداد توانسته‌اند راهنمایی‌های خوبی برای او انجام دهند.

دوست مهسا که کاملا با این فضا غریبه است و در بازار کار می‌کند و فریلند را یک رویداد کامل می‌داند که می‌تواند جوانان خارج از اکوسیستم استارت آپی را به آن پیوند بزند: «وجود چنین رویدادهایی لازم است. من از دوستانم زیاد درباره مسائل استارت آپی و فریلنسری و موارد مشابه شنیده بودم و یکی دو رویداد دیگر نیز در تهران به همراه دوستانم رفته بودم؛ اما آن فضای متفاوت را درک نمی‌کردم. اینجا اما فضای متفاوتی است و شاید برای هر کسی این فضای کاری قابل درک نباشد.»

ورکشاپ‌هایی قوی و کاربردی

نیما سن کمی دارد و پیش از آغاز ترم جدید دانشگاه خود به فریلند آمده، او از کیفیت سخنرانی‌ها راضی نیست و بیشتر به سمت کارگاه‌های فریلند کشیده شده، مکانی که در آن توانسته موارد بسیار مهمی را یاد بگیرد و باور دارد که اگر فیلم و یا صوت این کارگاه‌ها به دست جوانانی همچون او برسد، اتفاق بسیار خوبی رخ خواهد داد:

«من تقریبا بیشتر رویدادها و ورکشاپ‌های پایتخت را سیر می‌کنم چرا که وقت زیادی دارم و علاقه شدید. به جرات می‌توانم بگویم که کارگاه‌های فریلند یک سر و گردن از مواردی که با پول‌های هنگفت در آنها ثبت نام کرده بودم، برایم مفید‌تر بود.»

یکی از کارگاه‌هایی که در فریلند مورد توجه بسیاری قرار گرفت، ارائه میلاد احرامپوش در رابطه با چگونگی خلق ثروت از طریق محتوا بود. احرامپوش با ارائه مثال‌های متعددی، تلاش کرد تا اهمیت تولید محتوا را تشریح کند و توجه فریلنسرها را به این حوزه کاری جلب نماید.

  • گزارش کامل از روز نخست رویداد فریلند را در اینجا بخوانید
  • گزارش کامل از روز دوم رویداد فریلند را در اینجا بخوانید

نیما معتقد است که در بین سخنرانان یکی دو مورد توانسته نظر او را جلب کند: «ارائه آمار و این مسائل واقعا دیگر این روزها کسی را مشتاق نمی‌کند. قصه‌گویی در سخنرانی موضوعی است که می‌تواند مخاطب را فعال کند و این نکته در یکی دو سخنرانی بیشتر به چشم نمی‌خورد. ضمن اینکه تقریبا اکثر سخنرانی‌ها مونولوگ گویی بود و شخصا دوست داشتم ما به عنوان مخاطب بیشتر درگیر سخنرانی‌ها و یا پنل‌ها بشویم.»

پنل‌های جنجالی

پیش از برگزاری رویداد، پنل‌هایی که قرار بود در فریلند برگزار شوند، در توییتر جنجال آفرین شدند. این پنل‌ها که به موضوع پادکست‌های فارسی می‌پرداختند، به علت نبود پادکسترهای خانم در آن، مورد انتقاد شدید قرار گرفتند که در نهایت برگزار کنندگان با تغییر اعضای پنل، توانستند برابری جنسیتی را در آن لحاظ کنند.

پادکست‌ فارسی این روزها به لطف محبوبیت برنامه‌های سرشناسی مثل «چنل بی» و «فردوسی خوانی» جان تازه ای گرفته و توجه مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرده است. همین موضوع تولیدکنندگان را نیز سر شوق آورده و اکنون بیش از هر زمان دیگری پادکست‌های با کیفیتی به زبان فارسی در حال تولید هستند.

علیرغم اهمیت این مبحث، برخی از شرکت کنندگان معتقد بودند که اختصاص دو پنل با این موضوع، از جذابیت های ماجرا کاسته است. شایان که خود فریلنسر است درباره پنل‌ها می‌گوید: « چرا دو پنل با موضوع مشابه باید برگزار شود؟ انتخاب دو پنل با موضوعی یکسان از عجایبی بوده که در فریلند مشاهده کردم و با اطمینان می‌گویم که تمامی صحبت‌ها می‌شد در یک پنل به جمع‌بندی کاملی برسد.»

اما در نهایت به نظر می رسد حال و هوای کلی فریلند، بیشتر این انتقادات را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

شایان از برگزاری چنین رویدادی در شمال کشور استقبال می‌کند و می‌گوید: «اینجا هم یک رویداد مهم و پرجمعیت در حال برگزاری است، هم با یک تاریخ حساب شده یعنی تعطیلات آخر تابستان روبرو هستیم و هم با یک شهر خوش آب و هوا با مردمانی خونگرم و جاذبه‌های گردشگری بسیار. بیشتر از این تیر در یک نشان می‌خواهید؟»

ترجیحا تنها به فریلند نیایید

فریلند ۹۸

مریم یک فریلنسر است و خودش تنها به این رویداد آمده، موضوعی که به گفته خودش او را داخل اقلیت جمع حاضر در فریلند می‌کند چرا که باور دارد این رویداد یک رویداد گروهی خوب و قوی است؛ هرچند مریم معتقد است که می‌توان به فریلند انفرادی آمد و دسته جمعی برگشت: «رخ دادن این ماجرا به انگیزه و توانایی نت‌ورکینگ افراد برمی‌گردد. فریلنسرها عموما از روابط عمومی خوبی برخوردار نیستند و برای همین احتمال اینکه انفرادی بیایند و با یک تیمی آشنا شوند کمتر است اما برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان رویداد هر کاری کرده‌اند که بتوانند فریلنسرها را به سمت آشنایی با یک نفر یا نفرات دیگر ترغیب کنند.»

برگزارکنندگان چه می‌گویند؟

فریلند ۹۸

نیما نورمحمدی مدیرعامل پونیشا و برگزارکننده رویداد فریلند آخرین شخصی است که بعد از شنیدن همه پیشنهادات، تعریف‌ها و انتقادات از او سوالاتم را می‌پرسم تا به یک جمع‌بندی نهایی درباره این رویداد بزرگ برسم.

او درباره این موضوع که چرا سخنرانان فریلند جزو فریلنسرها نبودند به دیجیاتو می‌گوید:

«به نظر من ما این موضوع را در کارگاه‌ها بیشتر رعایت کردیم و از کسانی که یا خود فریلنسر هستند یا با فریلنسرها در ارتباط هستند در کارگاه‌ها استفاده کردیم. در مبحث سخنرانان نیز ما افرادی را در همایش داشتیم تا به فریلنسرها و ابعاد زندگی آنها بپردازند و در راستای بهبود کار و زندگی‌شان صحبت کنند؛ این افراد قرار نبود و نیست که الزاما فریلنسر باشند بلکه باید صحبت‌هایشان برای آزادکاران مفید باشد.»

نورمحمدی با اشاره به سخنرانی افرادی چون تبسم لطیفی، می‌گوید تجربه مدیرعامل مامان‌پز با فریلنسرهای مادری که سن و سال کمی ندارند، تجربه نابی است: «یا شخص ریحانه وحیدیان با اینکه فریلنسر نیست، ولی درباره موضوعی به نام کار داوطلبانه حرف می‌زند که می‌تواند بخشی از زندگی یک فریلنسر باشد.»

مدیرعامل پونیشا تاکید دارد که مباحث ارائه شده توسط سخنرانان در فریلند الزاما درباره فریلنسینگ نیست، بلکه درباره زندگی این افراد است. او همچنین باور دارد که برگزاری فریلند در انزلی یک سیاستگذاری درست از سوی پونیشا است، مجموعه‌ای که پایگاهش در شمال کشور قرار دارد و انتخاب این نقطه از کشور برای برگزاری چنین رویدادی لازم است: «رویدادهای استارت آپی در شهرستان‌ها باید رشد کنند و این رشد به توسعه اکوسیستم در سراسر کشور کمک خواهد کرد.»

  • گزارش کامل از روز نخست رویداد فریلند را در اینجا بخوانید
  • گزارش کامل از روز دوم رویداد فریلند را در اینجا بخوانید
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی