ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وان پلاس وان؛ شروع یک رویا

اگر از علاقه‌مندان تکنولوژی و به خصوص گوشی‌ باشید و در رابطه با وان پلاس وان سوال بپرسید، احتمالا فقط بازخوردهای مثبت دریافت خواهید کرد. این کمپانی چینی، جزو معدود کمپانی‌های فعلی سازندگان گوشی هوشمند ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۷ مهر ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

اگر از علاقه‌مندان تکنولوژی و به خصوص گوشی‌ باشید و در رابطه با وان پلاس وان سوال بپرسید، احتمالا فقط بازخوردهای مثبت دریافت خواهید کرد. این کمپانی چینی، جزو معدود کمپانی‌های فعلی سازندگان گوشی هوشمند است که هنوز گوشی‌های خودش را با قیمت مناسب و سخت‌افزار قوی به بازار عرضه می‌کند. آخرین نمونه‌اش هم وان پلاس 7T است. با ما همراه باشید تا نگاهی به تاریخچه این کمپانی دوست داشتنی بیندازیم.

وان پلاس چگونه شکل گرفت؟

پیت لا (Pete Lau) ابتدا به عنوان معاون شرکت اوپو فعالیت می‌کرد و مسئولیت وی نظارت بر پورت شدن سیانوژن ماد روی اوپو N1 بود. همچنین کارل پی (Carl Pei) نیز پس از این که وب سایت طرفداریش از میزو بسیار محبوب شد، توسط این کمپانی استخدام شد و بعدها سر از اوپو درآورد. این دو پس از آشنایی با یکدیگر اوپو را ترک کرده و شرکتی به نام وان پلاس را در اواسط دسامبر سال ۲۰۱۳ تاسیس کردند.

تولد وان پلاس وان

وان پلاس وان

اولین گوشی آن‌ها وان پلاس وان (انتخاب هوشمندانه برای اسم اولین گوشی) نام داشت، بر پایه اوپو Find 7a بنا نهاده شده بود. اوپو آن زمان این گوشی را پرچمدار کش نامیده بود. ولی موسسین وان پلاس که خود جزو خوره‌های تکنولوژی حساب می‌شدند، در نظر داشتند تا تلفن هوشمندی مناسب افراد خوره تولید کنند.

همچنین برای این که این شرکت زیر بار هزینه‌های اضافی تبلیغات نرود، تصمیم گرفت تا گوشی‌ خود را در فروشگاه آنلاین خودش بفروشد و مانند دیگر کمپانی‌ها، به سراغ فروشگاه‌های فیزیکی نرفت. به همین دلیل تصمیم گرفتند که در ابتدا تنها ۵۰ هزار گوشی وان پلاس وان را بفروش برسانند. این کار آن‌ها به منظور انحصار طلبی این کمپانی نوپا صورت نگرفت و تنها دلیل آن کمبود قطعات و ظرفیت تولید عنوان شده بود.

عرضه وان پلاس وان

وان پلاس قدم اولش را محکم برداشت و اولین گوشی خود را در دو مدل ۳/۳۲ و ۳/۶۴ گیگابایتی به بازار عرضه کرد. قیمت این دو مدل هم به ترتیب ۳۰۰ و ۳۵۰ دلار تعیین کرد که همین اول عرصه را برای گوشی‌های پرچمدار تنگ کند. برای مثال نکسوس ۵ که خودش با هدف به گل نشاندن پرچمدارها به بازار عرضه شده بود، حدود ۳۵۰ دلار برای مدل ۲/۱۶ و ۴۰۰ دلار برای مدل ۲/۶۴ گیگابایتی قیمت‌گذاری شده بود که نسبت به وان پلاس وان هم ۱ گیگابایت حافظه رم کمتری داشت و هم پول بیشتری در ازای فضای ذخیره‌سازی کمتر درخواست می‌کرد.

وان پلاس وان از همان ابتدا بزرگان را به چالش کشید.

اوضاع برای سامسونگ هم زیاد خوب نبود، زیرا گلکسی S5 که پرچمدار این شرکت حساب می‌شد، ۶۵۰ دلار قیمت داشت که تقریبا ۲ برابر وان پلاس بود. البته این گوشی قابلیت شارژ بی‌سیم و مقاومت در برابر آب و گرد وغبار داشت که وان پلاس نمی‌توانست چنین چیزی را در اختیار کاربران قرار دهد (وان پلاس البته هنوز هم این قابلیت‌ها را در گوشی‌های خودش عرضه نکرده است).

مشخصات وان پلاس وان غول کش

وان پلاس وان

وان پلاس وان با صفحه نمایش ۵.۵ اینچی و رزولوشن ۱۰۸۰ به بازار عرضه شد که نسبت به پرچمداران، کمی بزرگتر بود. البته شاید سامسونگ بگوید که صفحه نمایش استفاده شده در گلکسی S5 از نوع امولد بوده که خب حق هم دارد. البته این که تکنولوژی امولد ۳۰۰ دلار بیشتر می‌ارزد را از سامسونگ بپرسید. همچنین ظرفیت باتری ۳۱۰۰ میلی آمپری آن نیز نسبت به نکسوس ۵ بسیار بیشتر بود (همین الان هم این ظرفیت باتری عدد بسیار مناسبی است).

چیپست استفاده شده در این گوشی نیز اسنپدراگون ۸۰۱ بود که مدل اورکلاک شده اسنپدراگون ۸۰۰ به حساب می‌آمد. دوربین این گوشی نیز سنسور قدرتمند ۱۳ مگاپیکسلی سونی بود که قابلیت فیلم برداری 2160p را در اختیار کاربران قرار می‌داد.

تفاوت وان پلاس و شرکت‌های مطرح چه بود؟

وان پلاس با اعتماد کاربران، شروع قدرتمندانه‌ای را تجربه کرد.

به زبان ساده، شناخت کاربران از برند‌های دیگر. سهم بازار وان پلاس در آن مقطع صفر بود در حالی که ال‌جی (سازنده نکسوس ۵) و سامسونگ بخش قابل توجهی از بازار را در اختیار داشتند. وان پلاس برای عرض اندام در این بازار انحصاری نیاز داشت تا اعتماد کاربران را جلب کند. کاربران هم امیدوارانه به این شرکت اعتماد کردند و ۳۰۰ دلار به کمپانی ناشناخته‌ای پرداخت کردند که حتی نمی‌توانستند گوشی خریداری شده خود را به صورت فیزیکی لمس کنند.

نتیجه آن فروش ۱ میلیونی وان پلاس وان تا پایان سال ۲۰۱۴ بود. کمپانی وان پلاس که تنها در فکر فروش ۵۰ هزار گوشی بود، به یکباره انبار‌های خود را خالی شده دید. در نتیجه روی به سیستم دعوتنامه‌ای برای خرید وان پلاس وان آورد تا بتواند عرضه و تقاضا را نزدیک هم قرار دهد.

داستان تلخ سیانوژن ماد و وان پلاس

وان پلاس وان

وان پلاس برای گوشی جدیدش در نظر داشت تا از سیستم‌عامل اندروید استفاده کند. ولی نه با پوسته معمول آن. سیانوژن ماد که یکی از معروف‌ترین مادهای کاستوم اندروید به حساب می‌آید (همان لاین‌اج او‌اس فعلی) برای استفاده در وان پلاس وان انتخاب شد. اما تنها چند روز مانده به زمان عرضه این گوشی در هند، به یکباره مشخص شد که سیانوژن ماد با شرکت سازنده گوشی یو (Yu) که زیرمجموعه میکرومکس حساب می‌شد، قرارداری انحصاری امضا کرده است. در نتیجه وان‌ پلاس عطای این کاستوم ماد را به لقایش بخشید و به فکر توسعه ماد اختصاصی خودش افتاد.

اکسیژن او‌اس پاسخ محکم وان پلاس به سیانوژن بود.

برای این که این کمپانی به وعده خودش در قبال کم کردن وابستگی به گوگل عمل کند، تصمیم گرفت تا ماد اکسیژن اوس و هیدروژن او‌اس را جایگزین رفیق نیمه راهش کند. اکسیژن او‌اس پوسته‌ای سبک و کاربردی جدید بود که بر بدن برهنه اندروید AOSP کشیده شده بود و علاوه بر روان بودن و سبکی، ویژگی‌های جذاب و کاربر پسندی را هم به وان پلاس وان اضافه کرده بود. در عین حال برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های بی‌مصرف را نیز از این سیستم‌عامل حذف کرده بود.

هیدروژن او‌اس هم نسخه انحصاری چین بود و به جز تفاوت دسترسی به سرویس‌های گوگل، فرق دیگری با اکسیژن او‌اس نداشت. با این اوصاف پس از انتشار این دو ماد در پایان سال ۲۰۱۵، کمی طول کشید تا نسخه‌ها به پایداری مناسب برسند. ولی با توجه به این که وان پلاس همچنان از این مادها استفاده می‌کند، قابل حدس است که چقدر این تصمیم هوشمندانه بوده است.

جامعه پشتیبان قوی وان پلاس وان

وان پلاس وان

شاید تنها گوشی اندرویدی که به طور مرتب آپدیت شود HTC HD2 باشد. اما با گوگل کردن وان پلاس وان متوجه می‌شوید که کاستوم رام‌های فراوانی نیز برای این گوشی عرضه می‌شوند که در کمال تعجب، نام اندروید ۹ نیز به چشم می‌خورد. این نوع از پشتیبانی تنها حکایت از یک چیز دارد. آن هم علاقه و عشقیست که کاربران به وان پلاس دارند و این کمپانی هم به خوبی پاسخ این محبت را داده است.

آینده این کمپانی چیست؟

روشن. البته درست است که قیمت گوشی‌ها بالا رفته است ولی با درنظر گرفتن بازار، می‌توان به این نتیجه رسید که هیچ کمپانی سازنده گوشی هوشمندی، صفحه نمایش ۹۰ هرتزی را با قیمت ۶۰۰ دلاری در اختیارتان نمی‌گذارد. مشخصات سخت‌افزاری این گوشی‌ها نیز که به خودی خود گویای همه چیز است. اگر تا به حال به گوشی‌های این کمپانی روی خوش نشان نداده‌اید، شاید الان زمان مناسبی باشد تا نظر خود را تغییر دهید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • MH Gholizadeh
    MH Gholizadeh | ۸ مهر ۱۳۹۸

    چرا وان پلاس ، گوشی من نکسوس ۵ ، هنوز روشنه و داره با اندروید ۹ کار میکنه مثل قبل ?

  • Ahmad
    Ahmad | ۷ مهر ۱۳۹۸

    از دوستان کسی تجربه کاربری با وان پلاس 6تی داره میخواستم ببینم ارزش خرید داره؟

    • Erfaan Zandii
      Erfaan Zandii | ۷ مهر ۱۳۹۸

      من دودل بودم اما نهایتا mi9 گرفتم و فوق العاده راضیم گوشی قبلیم سامسونگ‌نوت هشت و قبلش اچ‌تی‌سی یو الترا و قبلش ال‌جی جی۵ و قبلش اکسپریا زد ۳ و قبلش زد الترا و چن تا میانرده و پایینرده هم کنار این پرچمدارها داشتم که نمیگم .. تحربه کار با برندها مختلف رو‌دارم الحی حی ۳ و اچ‌تی‌سی وان‌ای۸ رو یادم رفت خلاصه من زیاد اهل کاستوم رام ریختن و کارای غیر رسمی ام و خوشبختانه تیم‌های زیادی برای گوشیهای شیائومی مشغپلن و میخوام این گپشی رو‌حداقل تا دو سال دیگه نگه دارم برعکس قبلیا .. شما میتونید می۹ پرو رو بگیرید که به رودی نیاد و‌محشره

مطالب پیشنهادی