ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

LZPlay
تکنولوژی

از کار افتادن LZPlay؛ پایان رویای نصب برنامه‌های گوگل روی میت ۳۰ پرو

کاربران هواوی میت ۳۰ و میت ۳۰ پرو دیگر قادر به نصب برنامه‌های گوگل نیستند. کاربرانی که به کمک برنامه LZPlay سرویس‌های گوگل را روی گوشی‌های خود نصب کرده بودند، دیگر قادر به استفاده از این ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۰ مهر ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۰

کاربران هواوی میت ۳۰ و میت ۳۰ پرو دیگر قادر به نصب برنامه‌های گوگل نیستند. کاربرانی که به کمک برنامه LZPlay سرویس‌های گوگل را روی گوشی‌های خود نصب کرده بودند، دیگر قادر به استفاده از این برنامه‌ها نیستند، زیرا اپ LZPlay از دسترسی خارج شده است.

چندی پس از این که هواوی میت ۳۰ پرو معرفی شد، ریچارد یو مدیرعامل هوایی عنوان کرد که بوتلودر این گوشی باز خواهد بود و کاربران می‌توانند اپلیکیشن‌های گوگل را روی این گوشی‌ها نصب کنند. اما بعد از چند روز هواوی تصمیم گرفت تا بوتلودر میت ۳۰ و میت ۳۰ پرو را بسته نگه دارد. با این حال اپلیکیشنی به نام LZPlay این اجازه را به کاربران می‌داد تا همچنان با بوتلودر بسته نیز برنامه‌های گوگل را نصب کنند.

LZPlay

بر اساس تحقیقات جان وو یکی از محققین ارشد امنیت اندروید، اپلیکیشن LZPlay از یک سری اجازه‌های دسترسی به خصوصی استفاده می‌کند که مختص گوشی‌های هواوی است. این دسترسی‌ها این اجازه را به برنامه‌های دیگر می‌دهد تا به عنوان اپلیکیشن‌های سیستمی روی گوشی‌ها نصب شوند. برای نصب برنامه‌ها و سرویس‌ها گوگل، این دسترسی سیستمی الزامی است و به صورت معمول، هواوی میت ۳۰ پرو این برنامه ها را پشتیبانی نمی‌کند.

با این حال، این برنامه‌ها برای گرفتن مجوز دسترسی‌ها نیازمند امضای دیجیتال هواوی هستند و به منظور گرفتن این مجوز، باید مراحل بازبینی سختی را طی کنند. اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود. چرا که دو مجوز دسترسی اپ LZPlay داخل خود برنامه نیز ثبت نشده‌اند که کمی عجیب به نظر می‌رسد.

البته اطلاعات درستی مبنی بر دور زدن هواوی توسط برنامه LZPlay وجود ندارد و چندی پس از این که جان وو این اطلاعات را منتشر کرد، LZPlay.net از دسترس خارج شد و برنامه‌هایی که پیش از این توسط این سرویس دانلود شده بود نیز دیگر کار نمی‌کنند.

LZPlay

این داستان جالب این‌جا به پایان نمی‌رسد چراکه هواوی میت ۳۰ پس از این که LZPlay از دسترس خارج شد، دیگر توسط تست SafteyNet امن شناخته نمی‌شود. تا پیش از این هواوی میت ۳۰ و ۳۰ پرو که به کمک اپ LZPlay برنامه‌های گوگل را پشتیبانی می‌کردند، این تست را با موفقیت پشت سر می‌گذاشتند. پس از این اتفاق، اپلیکیشن‌ گوگل پی (Google Pay) که نیازمند مثبت بودن جواب این تست بود نیز دیگر به درستی کار نمی‌کند.

هنوز مشخص نیست که دلیل منفی بودن جواب تست SafteyNet مربوط به از کار افتادن اپ LZPlay می‌شود یا فرایند تست تغییر کرده است. با این حال اصلی‌ترین پیامد این اتفاق این است که اگر تاکنون برنامه‌های گوگل را روی میت ۳۰ پرو خود نصب نکرده‌اید، احتمالا تا پایان درگیری‌های اقتصادی آمریکا و چین، نمی‌توانید این کار را بکنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Gol pesar
    Gol pesar | ۱۰ مهر ۱۳۹۸

    اندرويد بدون گوگل مثل ايفون بدون اپل يا ويندوز بدون مايكروسافت هست!

    هرجاييش دست بزاري يك چيزي كمه...
    كافيه با يك رام AOSP كار كنيد متوجه ميشيد.. كاراي روزمره تماما زمين ميمونه يا به بدترين نحو ممكن انجام ميشه.

  • Alireza Zare
    Alireza Zare | ۱۰ مهر ۱۳۹۸

    واقعا بدون سرویس‌های گوگل اصلا نمیشه زندگی کرد. هواوی واقعا عالیه و ازش راضیم تو این سه سالی که استفاده میکنم.
    ولی واسه خرید گوشی بعدی فکر کنم باید برم سراغ شیائومی یا سامسونگ.
    حیف...

  • alireza_asol
    alireza_asol | ۱۰ مهر ۱۳۹۸

    هواوی اگه زرنگ باشه به صورت غیر رسمی باید یه gapps اینستالر درست کنه بذاره تو فروم ها و ...

مطالب پیشنهادی