ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تیم کوک
تکنولوژی

وال استریت ژورنال از رابطه زیرکانه تیم کوک با ترامپ می‌گوید

تا قبل از انتخابات ۲۰۱۶ تیم کوک یکی از نامزدهای معاون اولی کلینتون محسوب می شد اما زمانی که بر خلاف انتظارات ورق برگشت، وی از طریق پایه‌ریزی یک رابطه هوشمندانه با ترامپ اجازه نداد ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۴ مهر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

تا قبل از انتخابات ۲۰۱۶ تیم کوک یکی از نامزدهای معاون اولی کلینتون محسوب می شد اما زمانی که بر خلاف انتظارات ورق برگشت، وی از طریق پایه‌ریزی یک رابطه هوشمندانه با ترامپ اجازه نداد منافع اپل به خطر بیفتد. کوک در عین حال اعتبار خود را به رییس جمهور  جنجالی آمریکا گره نزده و گاهی اوقات در برابر سیاست های وی قد علم می کند. وال استریت ژورنال با موشکافی روابط این دو، ذکاوت تیم کوک را به تصویر کشیده است.

مدیران اپل در ابتدا به خاطر هراس از بدبینی رییس جمهور به تولید محصولاتشان در چین و پافشاری روی رمزنگاری آیفون، با دیده تردید به برقراری ارتباط با ترامپ می نگریستند. ظاهرا چند ماه بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات، تیم کوک برای دیدار با وی به نیویورک احضار می شود. به گفته منابع آگاه وی قصد شانه خالی کردن از این دیدار را داشت اما نزدیکان ترامپ وی را به حضور در این دیدار تشویق کرده اند.

رابطه نزدیک کوک و ترامپ میلیون‌ها دلار به سود اپل تمام شده

کوک در نهایت با ترامپ دیدار کرده و درباره روش های تولید محصولات به وی توضیح داد. مدیرعامل اپل پس از این ماجرا برای حفاظت از منابع کمپانی روی ایجاد رابطه با ترامپ و خانواده‌اش تمرکز کرد هرچند به واسطه تفاوت کاراکتر و دیدگاه ها شانس چندانی نداشت.

کوک در این راستا سعی کرد به «ایوانکا»، دختر ترامپ و همسرش «جرد کوشنر» که در پازل سیاسی کاخ سفید نقش پر رنگی دارند، نزدیک شود. وی برای جلب نظر آنها قبل از اینکه اپل سیاست های دولت در زمینه های مختلف از جمله مهاجرت را به چالش بکشد، به کاخ سفید خبر می داد. تیم کوک حتی به عضویت دو هیئتی درآمده که تحت نظر ایوانکا به فعالیت های مختلف می پردازند. در آخرین دیدار این هیئت از مدرسه‌ای ابتدایی، تیم کوک به هر یک از دانش آموزان و معلمان یک آیپد هدیه داد.

نبرد تجاری بین چین و آمریکا می توانست به وضع میلیون ها دلار تعرفه روی محصولات اپل منجر شود اما تیم کوک توانست از طریق مذاکراتی با دونالد ترامپ برای بازه زمانی قابل توجهی آیفون را از زیر بار این طرح خارج کند. ترامپ علاوه بر مستثنی کردن آیفون، تیم کوک را «مدیری فوق العاده» خواند چون «او به رییس جمهور زنگ می زند اما بقیه این کار را نمی کنند». وی حتی تایید کرد کوک عاشق ایالات متحده است و از هیچ تلاشی برای دست زدن به کاری بزرگ در خاک آن دریغ نمی کند.

وال استریت ژورنال این گفتگوها را حاصل رابطه ای بین دو طرف می داند که هوشمندانه و با دقت شکل گرفته است. این دو در باشگاه گلف ترامپ با هم قرار شام گذاشته و حتی ترامپ از او به عنوان دوست یاد کرده است. رییس جمهور برای تبریک عید شکرگزاری هم با کوک تماس گرفته و برای وی آرزوی موفقیت کرده است.

اپل حتی نصف آمازون هم برای لابی‌گری خرج نکرده است

کوک در حالی این رویکرد را در پیش گرفته که اغلب کارکنان اپل به دموکرات ها نزدیکند. برآوردها نشان می دهد بیش از ۹۷ درصد از کمک های مالی کارکنان این شرکت در انتخابات میان دوره ای ۲۰۱۸ به جناح دموکرات اختصاص یافته، با این حال سیاست هوشمندانه مدیرعامل باعث شده از موج انتقادهای کارکنانش در مورد نزدیکی به ترامپ در امان بماند. وی برای اینکه سرنوشت خود را به سیاست های رییس جمهور گره نزند هر از چند گاه رویکردهای وی را نقد می کند.

این رفتار حتی باعث شده دموکرات‌ها نیز زبان به تحسین از کوک بگشایند، برای مثال سناتور «مارک وارنر»، معاون دموکرات رئیس کمیته اطلاعاتی سنا درباره وی گفته:

بسیاری از ساکنان سیلیکون ولی خود را متنفر از سیاست نشان می دهند. آنها اغلب خود را از تمام سیاستمداران باهوش تر می دانند اما تیم کوک چنین دیدگاهی ندارد.

کوک در حالی توانسته حمایت دولت ترامپ را از آن خود کند که اپل نسبت به رقبا کمترین هزینه را صرف لابی با سیاستمداران کرده. این شرکت در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۸ میلیون به این زمینه اختصاص داده که تقریبا نصف مبلغی است که آمازون و آلفابت در این راه خرج کرده اند.

تیم کوک

کوک در برخی مواقع هم سعی کرده در مقابل ادعاهای ترامپ سکوت کند. برای مثال زمانی که رییس جمهور در سال ۲۰۱۸ از تعهد اپل به تاسیس «سه کارخانه بزرگِ بزرگِ بزرگ» در خاک آمریکا خبر داد، کوک هیچ وقت این ادعا را رد نکرد اما بعدا مشخص شد که اپل فقط مک پرو را در ایالت تگزاس تولید می کند.

یکی از مقامات قبلی کاخ سفید تیم کوک را فردی پخته و با درایت می داند که نه به دنبال دشمن تراشی است و نه بی دلیل بحران می سازد. همین عوامل باعث شده با در پیش گرفتن سیاستی حساب شده و کم هزینه، به بهترین شکل از منافعش دفاع کرده و در عین حال تحسین تمام طرفین را برانگیزد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Black
    Black | ۱۴ مهر ۱۳۹۸

    تیم اپل باهوشه
    ولی محصولات اپل تو دوره ی مدیریتش تکراری و خسته کننده بوده
    و هیچ محصول انقلابی ندیدیم

مطالب پیشنهادی