ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان با تکنیک جدید بافت مغز موش را تقریبا یک ماه زنده نگه داشتند

دانشمندان موفق به ابداع تکنیک جدیدی شدند که می توان به کمک آن بافت مغز موش را به مدت تقریباً یک ماه زنده نگه داشت. تکنیک مذکور که روز سه شنبه در ژورنال Analytical Sciences ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۸ مهر ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰

دانشمندان موفق به ابداع تکنیک جدیدی شدند که می توان به کمک آن بافت مغز موش را به مدت تقریباً یک ماه زنده نگه داشت.

تکنیک مذکور که روز سه شنبه در ژورنال Analytical Sciences منتشر شد، توسط محققان مرکز ریکن ژاپن (RIKEN Center) ابداع شده است.

در روش مورد بحث یک وسیله ریزسیال یا میکروفلوئیدیک (Microfluidic) با غشای مصنوعی خلل و فرج دار و دیواره هایی از جنس پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان (Polydimethylsiloxane)، از مرگ یا اشباع شدن بافت های مغز توسط مایع جلوگیری کرده و آنها را برای چندین هفته زنده نگه می دارد.

بافت مغز حیوانات مختلف
با متدهای فعلی فقط تا چند ساعت می توان بافت مغز را زنده نگه داشت.

روش مذکور از آنجا که مدت زمان اثرگذاری داروهای مختلف روی بافت مغز را افزایش می دهد می تواند به داروسازان در تولید داروهای جدید کمک کند. همچنین برای مطالعه نحوه رشد اعضای بدن کاربردی خواهد بود.

«Nobutoshi Ota»، نویسنده ارشد مقاله روش مذکور را برای مطالعه در مورد تشکیل اندام های جنینی یا اندازم زایی (Organogenesis) نیز مفید می داند.

اگر بافت در مایع مواد مغذی مخصوص قرار نگیرد، به سرعت از بین می رود

تا پیش از روش جدید دانشمندان با چالش های متعددی برای نگهداری از بافت مغز مواجه بودند. اگر بافت در مایع مواد مغذی مخصوص قرار نگیرد، به سرعت خشک شده و از بین می رود. گذاشتن آن در مایع نیز می تواند با جلوگیری از انتقال گاز بین بافت ها به آنها آسیب بزند. در تکنیک جدید مایع مغذی در کانال نیمه نفوذپذیر در گردش بوده و با عبور از غشا، خللی در انتقال گاز بین بافت ها ایجاد نمی کند.

کنترل جریان مایع یکی از چالش های دانشمندان بوده ولی آنها با دستکاری غشا و آزمون و خطا موفق به دستیابی به جریان بهینه شدند و آنرا روی قسمت هایی از بافت مغز موش که مسئول ساعت بدن است آزمایش کردند.

نتایج آزمایش نشان داد که به کمک این روش می توان بافت ها را تا 25 روز بدون به هم خوردن ریتم ساعت بیولوژیکی زنده نگه داشت. در روش سنتی نگهداری، فعالیت های نورونی پس از 10 ساعت 6 درصد کاهش پیدا می کند.

دانشمندان مرکز ریکن در قدم بعدی می خواهند به کمک روش جدید نحوه تشکیل رگ های خونی و حرکت سلول ها حین تشکیل اندام های بدن را مشاهده کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی