ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیاره فراخورشیدی
علمی

برنده نوبل فیزیک ۲۰۱۹: پای انسان هرگز به سیارات فراخورشیدی باز نخواهد شد

«میشل مایور»، اخترشناس سوییسی که چند روز پیش به خاطر کشف نخستین سیاره فراخورشیدی برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹ شد، بر این باور است که انسان هرگز به خارج از منظومه شمسی سفر نخواهد کرد ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۰ مهر ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

«میشل مایور»، اخترشناس سوییسی که چند روز پیش به خاطر کشف نخستین سیاره فراخورشیدی برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹ شد، بر این باور است که انسان هرگز به خارج از منظومه شمسی سفر نخواهد کرد و به همین خاطر باید تغییرات اقلیمی را جدی بگیرد.

مایور و «دیدیه کلاز» در سال ۱۹۹۵ «پگاسی۵۱» را به عنوان نخستین اگزوپلنت شناسایی کردند. اخترشناسان از آن زمان حدود ۴۰۰۰ سیاره با ویژگی های مشابه کشف کرده اند اما مایور مدعی است انسان هرگز پایش را روی آنها نخواهد گذاشت:

بگذارید شفاف بگویم مهاجرت به اگزوپلنت ها در کار نخواهد بود. این سیاره ها در بهترین حالت چند سال نوری با ما فاصله دارند که با ابزارهای کنونی به معنی صدها میلیون روز است.

سیاره فراخورشیدی

مایور معتقد است به جای سرگرم شدن با رویای مهاجرت به این مناطق، باید حواسمان به سیاره خودمان باشد. از نظر او دیدگاه کسانی که می گویند اگر روزی زمین قابل سکونت نباشد به سیاره دیگری مهاجرت می کنیم، از اساس دیوانه وار است.

به نظر می رسد حق با مایور است. رقابت فضایی کنونی شاید پاسخی به بحران اقلیمی نباشد اما حواس بسیاری را از فجایع زیست محیطی که همین حالا زمین با آنها مواجه شده، پرت کرده است.

بسیاری امیدوارند تئوری هایی نظیر ماشین وارپ و کوانتوم سفرهای نوری را ممکن سازند، اما اگر این نظریات نادرست از آب درآیند یا به هر دلیلی قادر به عملی کردن آنها نباشیم آنگاه تنها گزینه زمینی خواهد بود که به واسطه تغییرات اقلیمی حال و روز خوشی ندارد.

شاید برخی به ماه و مریخ به عنوان سکونت های بعدی چشم داشته باشند اما ماه وسعت چندانی ندارد و مریخ هم علی رغم جاه طلبی های ایلان ماسک قابل سکونت نیست.

 

تماشا کنید: هلیکوپتر فضایی ناسا برای سفر به مریخ آماده شد

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Mj Kianiapp
    Mj Kianiapp | ۲۰ مهر ۱۳۹۸

    والا همه میگن حواسمون به همین زمینی که داریم باشه ولی چهارتا گاو به تمام معنا(نه به معنای بی عقل بودن و یا خنگ بودن بلکه به معنای کوتاه بین بودن و عجول بودن)مثله ایلان ماسک با فعالیت هاشون گند زدن به زمین و اصلا براشون مهم نیست که دارن با بقیه چیکار میکنن

    • CANOPUS
      CANOPUS | ۲۰ مهر ۱۳۹۸

      شما واقعا ماسک رو میشناسید ؟ خودروی الکتریکی ، پنل خورشیدی ، راکت سوخت متان بجای کروسین ، عجول بودن و گند زدن به زمینه ? بعد لابد سد ساختن بی حد و مرز به بهانه استفاده از انرژی آبی خوبه و ما باید الگوی ایرانی اسلامی مون رو صادر کنیم.

    • Unconventional_NyTro
      Unconventional_NyTro | ۲۰ مهر ۱۳۹۸

      فعلا که من اینجا یه کودن میبینم به نام mj kianiapp
      چقدر خنگه این یارو

مطالب پیشنهادی