ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بلغارستان چگونه به بهشت استارتاپ های فینتک تبدیل شد؟

بلغارستان با بیش از 60 شرکت فینتک که نیمی از آنها طی سه سال اخیر تأسیس شده اند، به سرعت به قطب استارتاپ های فینتک و مالی جهان تبدیل می شود. رشد بخش فینتک بلغارستان ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۲ مهر ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

بلغارستان با بیش از 60 شرکت فینتک که نیمی از آنها طی سه سال اخیر تأسیس شده اند، به سرعت به قطب استارتاپ های فینتک و مالی جهان تبدیل می شود.

رشد بخش فینتک بلغارستان خیره کننده بوده است. درآمد این بخش در سال 2018 به 234 میلیون دلار رسیده و پیش بینی می شود در سال جاری میلادی از 330 میلیون دلار بیشتر شود. کارشناسان دلیل اصلی رشد این صنعت در بلغارستان را اکوسیستم غنی این کشور می دانند.

اکراین

به گفته «گرگانا استویچکووا» مدیر انجمن فینتک بلغارستان، تمامی شرکت های مالی کلیدی در کشور، مشارکت فعالی در اکوسیستم فینتک دارند. او می گوید:

«جدا از شرکت های فینتک، مشارکت بخش های دیگری مثل مؤسسات مالی، صندوق های سرمایه گذاری، مشاوران اقتصادی، قانون گذاران، شرکت های IT، دانشگاه ها را نیز داریم که همگی در رشد سریع این بخش ایفای نقش می کنند.»

انجمن فینتک بلغارستان در سال 2018 راه اندازی شده و هدفش، افزایش آگاهی عمومی در مورد این صنعت و عرضه محصولات فینتک در زندگی روزمره مردم است. میانگین عمر شرکت های فینتک این کشور به 6 سال می رسد و استارتاپ ها نقش مهمی در این اکوسیستم ایفا می کنند. بین 65 شرکت، 41 استارتاپ وجود دارند که بیشتر آنها در صوفیه مستقر شده اند.

صوفیه از نظر سرعت اینترنت پهن باند در دنیا رتبه دوم را دارد و هزینه اقامت در این شهر در مقایسه با دیگر مناطق اروپا بسیار کمتر است. این دو عامل به رشد استارتاپ ها کمک شایانی کرده اند. حتی شرکت های زیادی هستند که در دیگر کشورها به ثبت رسیده اما در بلغارستان فعالیت می کنند و از نیروی کار این کشور بهره می گیرند.

بلاکچین یکی از بخش های اساسی صنعت فینتک به شمار می رود و شرکت LimeChain یکی از استارتاپ های فعال در این حوزه است. این استارتاپ در سال 2017 تأسیس شد اما حالا با بیش از 26 کارمند، در صوفیه و لندن دفتر دارد و روی حدود 30 پروژه بین المللی کار می کند. استارتاپ LimeChain اکنون بین 10 شرکت برتر حوزه بلاکچین در جهان قرار گرفته است.

یکی از چالش های اساسی در بخش فینتک و رشد سریع آن، ایجاد چارچوب قانونی و بدنه رگولاتوری برای ارتقاء محصولات و بهبود زندگی مردم است، به نحوی که منافع تمام طرفین حفظ شود. استویچکووا در این رابطه می گوید:

ما دوست داریم رگولاتورها نقش فعال تری در این زمینه ایفا کنند، مشتاق به همکاری باشند و پیامدهای تصمیمات خودشان در حوزه قانون گذاری را درک کنند. قوانین باید به گونه ای باشند که چالش های موجود در عصر جدید را برطرف سازند. در حال حاضر قانون گذاران بلغارستان منفعل عمل می کنند و به انگیزه نیاز دارند.

البته قوانین موجود در این کشور تا حد زیادی به قوانین کلی اتحادیه اروپا بر می گردد و نهادهای اروپایی نقش مهم تری را در این زمینه بر عهده دارند. با این حال، قوانین باید دقیق تر و سریع تر به تصویب برسند تا رشد خدمات فینتک در بلغارستان، قاره اروپا و دیگر بخش های جهان سرعت بیشتری به خود بگیرد.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی