ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راهنمای خرید گوشی موبایل دست دوم
تکنولوژی

افزایش قابل توجه هزینه رجیستری گوشی مسافری با اعمال قوانین جدید گمرکی

با برداشته شدن معافیت ۸۰ دلاری واردات مسافری گوشی، اعمال نرخ ارز بر اساس سامانه سنا برای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی و همچنین افزایش عوارض ورودی گوشی مسافری به ۲۶ درصد، از صبح امروز ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | ۱۷:۴۲

با برداشته شدن معافیت ۸۰ دلاری واردات مسافری گوشی، اعمال نرخ ارز بر اساس سامانه سنا برای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی و همچنین افزایش عوارض ورودی گوشی مسافری به ۲۶ درصد، از صبح امروز نرخ‌های رجیستری گوشی‌هایی که از طریق مسافران واقعی رجیستر می‌شوند افزایشی قابل توجه داشته است.

دولت با این سه تصمیم جدید می‌خواهد موبایل‌های مسافری را کاملاً بی‌صرفه کند؛ تا جایی که قیمت تمام شده‌ی یک موبایل مسافری از موبایلی که توسط واردکننده به کشور آمده، بیشتر باشد:

  • افزایش تعرفه واردات موبایل مسافری به ۲۶ درصد
  • حذف معافیت ۸۰ دلاری
  • محاسبه نرخ موبایل بر اساس نرخ سامانه سنا، به جای محاسبه بر اساس نرخ رسمی (۴۲۰۰ تومانی)

هزینه رجیستری موبایل

«مهدی محبی» رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی در گفتگو با دیجیاتو دلیل اعمال طرح‌های جدید را در ساماندهی بازار موبایل می‌داند و می‌گوید: «دولت باید به حق و حقوق خود برسد و مسافران واقعی نیز باید گوشی را برای مصرف شخصی بیاورند و نه برای تامین بازار، تا در حالت جدید، دیگر پاسپورتی خرید و فروش نشود.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا قوانین جدید باعث بروز هرج و مرج در قیمت‌های بازار موبایل نمی‌شوند به دیجیاتو می‌گوید: «این موضوع لطمه‌ای به گوشی‌های بازار وارد نخواهد کرد و هدفش ساماندهی گوشی‌های مسافری است. اگر در بازار از گوشی مسافری استفاده می‌شد، حالا نباید این کار انجام بشود و تامین بازار باید از واردات تجاری و قانونی باشد.»

با اجرایی شدن این طرح، کاربرانی که گوشی مسافری وارد می‌کردند از افزایش شدید هزینه‌های رجیستری خبر داده‌اند و با انتشار تصاویری اعلام کردند که نرخ رجیستری انواع مدل‌های موبایل رشدی چند برابری پیدا کرده است.

بهای رجیستر کردن یک موبایل شیائومی Mi 9T Pro به ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

تا پیش از این واردات گوشی همراه مسافر تا ارزش 80 دلار از پرداخت سود بازرگانی معاف بود و مازاد آن با 2 برابر سود بازرگانی با نرخ ارز 4200 تومان محاسبه می‌شد. همچنین مبنای واردات گوشی همراه مسافر به جای ارز 4200، ارز سنای بانک مرکزی است که امروز، 11 هزار و 300 تومان قیمت داشته است.

هزینه تمامی این مدل‌های موبایل رشدی چند برابری داشته‌اند که به گفته افرادی که آن‌ها را رجیستر کرده‌اند، به ۴ الی ۵ برابر قیمت سابق می‌رسد.

افزایش نرخ رجیستری در برخی مدل‌های موبایل به شدت افزایش یافته به طور مثال گوشی پرچمدار وان پلاس که تا دیروز با ۳۵۰ هزار تومان رجیستر می‌شد، امروز با رقمی معادل یک میلیون و چهارصد هزار تومان قابل رجیستر شدن است.

گوشی آیفون ۱۰ اس مکس نیز که تا پیش از اجرای قوانین جدید با ۷۰۰ هزار تومان رجیستر می‌شد، حالا برای رجیستری شدنش به صورت مسافری باید دو میلیون ششصد هزار تومان پرداخت شود. قیمت رجیستری مدل‌های جدید آیفون پرو مکس هم با قیمتی بالاتر از ۳ میلیون تومان رجیستر می‌شوند.

گفتنیست برای اطلاع از نرخ ارز سنا می‌توانید به این لینک مراجعه کنید. باید دید این تصمیمات چه تاثیری بر بازار موبایل خواهد گذاشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (28 مورد)
  • Arman Shahmohamad
    Arman Shahmohamad | ۳۰ مهر ۱۳۹۸

    هر اقدامی که جلوی دزد‌های فروشنده‌نمای علائدین و جاهای دیگه مشابه بهش رو بگیره، مرحبا داره!

  • seyedmm021
    seyedmm021 | ۲۹ مهر ۱۳۹۸

    ای کاش در دیزی ما باز نمیماند

    • seyedmm021
      seyedmm021 | ۲۹ مهر ۱۳۹۸

      یا کاش که در گربه کمی شرم و حیا بود...عدالت کجایی؟..عدالت کجایی..؟(شعر از ایرج میرزا)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی