ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ربات دوست داشتنی MIT سازه‌ها را خانه به خانه می‌سازد

تیمی از محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) رباتی ساخته اند که می تواند در نحوه ساخت و ساز در صنایع مختلف از جمله هوافضا انقلاب به پا کند. محققان موسسه فناوری ماساچوست با الهام گرفتن ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۶ مهر ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

تیمی از محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) رباتی ساخته اند که می تواند در نحوه ساخت و ساز در صنایع مختلف از جمله هوافضا انقلاب به پا کند.

محققان موسسه فناوری ماساچوست با الهام گرفتن از فیلم «وال ای» (WALL-E)، نام ربات جدید خود را «بیل ای» (BILL-E) گذاشته اند. این ربات از بازوهای کوچک لولا دار بهره برده و شبیه به کرم حرکت می کند. در انتهای بازوها یک ابزارِ مخصوص برای برداشتن سازه های مربعی که تیم سازنده آنها را «واکسل» (Voxel) نامگذاری کرده تعبیه شده است.

ربات جدید موسسه فناوری ماساچوست در ساخت و ساز انقلاب به پا خواهد کرد

تا اینجا هیچ چیز در مورد بیل ای انقلابی به نظر نمی رسد؛ ولی این نحوه تعامل این ربات بامزه با سازه های مربعی کوچک است که انقلابی تلقی می شود. پروفسور «Neil Gershenfeld» یکی از محققان پروژه در این مورد می‌گوید:

«نمی توانید ربات را از سازه جدا کنید؛ آنها در یک سیستم و با هم کار می کنند.»

در واقع سازه های مربعی یا همان واکسل ها به بیل ای اجازه می دهند تا بدون نیاز به دوربین ها، سنسورها و الگوریتم های پیشرفته، در یک فضای سه بعدی حرکت کرده و با شمارش قدم هایش موقعیت خود را در سازه ای که در حال ساختن آن است تشخیص دهد.

رابطه ای که بیل ای با سازه های مربعی دارد باعث شده تا محققان MIT به آن لقب «ربات وابسته» (Relative Robot) را بدهند. به گفته سازندگان استفاده از بیل ای به صرفه بوده و نسبت به ربات هایی که در کارخانه ها دیده می شوند، توانایی بیشتری دارد.

می توان با اضافه کردن سازه های بیشتر، سیستم ناوبری بیل ای را افزایش داد و به کمک نرم افزار چندین ربات را بدون دخالت در کار یکدیگر به خدمت گرفت. یکی از مزیت های بیل ای این است که کار تعمیر را هم به آسانی انجام می دهد و با تعویض واکسل ها سازه را به سرعت تعمیر می کند. از این رو می توان از آن برای تعمیر فضاپیماها و ایستگاه های فضایی استفاده کرد.

هنوز تا به کار گیری بیل ای در پروژه های ساختمان سازی مدت زمان زیادی باقی مانده؛ اما از حالا توجه شرکت های بزرگی همچون ناسا و ایرباس، که تامین منابع مالی آن را بر عهده داشته، به خود جلب کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی