ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نور آبی نمایشگرها احتمالا پیری زودرس می‌آورد

محققان دانشگاه ایالتی اورگن آمریکا (Oregon State University)، در تازه ترین مطالعات خود دریافتند که نور آبی صفحه نمایش ها مضراتی همچون پیری زودرس، کاهش طول عمر و تخریب شبکیه چشم را به دنبال داشته ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۶ مهر ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

محققان دانشگاه ایالتی اورگن آمریکا (Oregon State University)، در تازه ترین مطالعات خود دریافتند که نور آبی صفحه نمایش ها مضراتی همچون پیری زودرس، کاهش طول عمر و تخریب شبکیه چشم را به دنبال داشته و حتی ممکن است به سلول های مغزی نیز آسیب بزند.

دانشمندان در تحقیقات خود نور آبی صفحه نمایش ها را روی مگس سرکه یا مگس میوه با نام علمی «Drosophila melanogaster» آزمایش کردند. به گفته آنها این جاندار از لحاظ نحوه رشد و مکانیزم های سلولی به انسان ها شباهت داشته و در اینگونه آزمایشات از آن استفاده می شود.

نور آبی صفحه نمایش ها می تواند به سلول های مغزی و شبکیه چشم آسیب بزند

محققان برای شبیه سازی اثرات نور ساطع شده از نمایشگر تلفن های هوشمند و تبلت ها، دسته ای از مگس های میوه را به مدت 12 ساعت در برابر نور آبی لامپ های ال ای دی قرار دادند. دسته ای دیگر را نیز در محفظه ای دیگر با شرایط یکسان اما با فیلتر نور آبی گذاشتند. دسته ای دیگر از مگس ها نیز در اتاقی کاملا تاریک رها شدند.

دانشمندان با بررسی مگس هایی که 12 ساعت در برابر نور آبی قرار گرفته بودند به طول عمر کمتر آنها در مقایسه با مگس های دو دسته دیگر پی بردند. علاوه بر این، به سلول های شبکیه چشم و نورون های مغز این دسته از مگس ها آسیب وارد شده بود و توانایی بالا رفتن از دیواره محفظه آزمایشگاه را هم از دست داده بودند.

پژوهشگران در مطالعات خود مشکلات مغزی و حرکتی را در مگس هایی که هنوز چشم هایشان رشد نکرده بود نیز مشاهده کردند؛ این یعنی حتی با ندیدن نور نیز امکان آسیب رسیدن وجود دارد. از دیگر آسیب های ناشی از نور آبی صفحه نمایش ها می توان به مختل شدن ساعت بیولوژیکی بدن اشاره کرد که منجر به اختلال خواب، مشکلات هورمونی و عوارض دیگر می شود.

دوری کردن از نور آبی صفحه نمایش ها تقریباً غیر ممکن است؛ ولی محققان می گویند تا پیشرفت تکنولوژی و عرضه نمایشگرهای بهتر، می توان برای کاهش عوارض ناشی از نور آبی نمایشگرها از عینک های کهربایی یا عسلی برای فیلتر کردن نور آبی استفاده کرد. همچنین می توان با فعال کردن فیلتر آبی در گوشی، لپ تاپ یا تبلت از اثرات مخرب نور آبی تا حد زیادی در امان ماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • FARDIN
    FARDIN | ۲۷ مهر ۱۳۹۸

    دیجیاتو تمت آبیە ها

  • Reza Dark
    Reza Dark | ۲۶ مهر ۱۳۹۸

    باخدا... البته دیگ آب از سر ما گذشته

مطالب پیشنهادی