ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سریع ترین مورچه دنیا
علمی

کشف سریع ترین مورچه دنیا با سرعت ۸۵۵ میلیمتر بر ثانیه [تماشا کنید]

سریع ترین مورچه دنیا با نام علمی Cataglyphis bombycina که سرعتی معادل ۸۵۵ میلی متر بر ثانیه یا سه کیلومتر بر ساعت دارد در صحرای آفریقا کشف شد. در واقع این مورچه در هر ثانیه مسافتی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۶ مهر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

سریع ترین مورچه دنیا با نام علمی Cataglyphis bombycina که سرعتی معادل ۸۵۵ میلی متر بر ثانیه یا سه کیلومتر بر ساعت دارد در صحرای آفریقا کشف شد. در واقع این مورچه در هر ثانیه مسافتی به اندازه ۱۰۸ برابر طول بدن خود را طی می کند.

این حشرات در شرایط جوی نامطلوب صحرای بزرگ آفریقا، دشت سینا و شبه جزیره عربستان زندگی می کنند اما برخلاف سایر موجوداتی که در این اکوسیستم ها هستند، زیر تابش مستقیم نور آفتاب اواسط روز که بعضا دمای شن ها را به ۶۰ درجه سانتی گراد می رساند، از پناهگاه خود بیرون می روند و به دنبال غذا می گردند. آنها از اجساد جانورانی تغذیه می کنند که تسلیم گرما شده اند.

با این حال، مورچه های نقره ای صحرا برای آنکه در این گرمای شدید زنده بمانند در طول سالیان گذشته خود را به شیوه های مختلف با شرایط وفق داده اند. در بیابان غذا کم است و در نواحی مختلف آن پراکنده شده. از سویی معدود نقاطی از بیابان سایه دارند و حشرات می توانند در آن سایه پناه بگیرید. وجود شن در بیابان نیز حرکت را برای جانوران دشوار میکند و برای این منظور لازم است انرژی زیادی مصرف کنند.

سریع ترین مورچه دنیا

حالا مقاله ای که در نشریه زیست شناسی تجربی منتشر شده نشان می دهد که مورچه های نقره ای صحرا با نام علمی Cataglyphis bombycina سریع ترین مورچه هایی هستند که تابحال در عالم هستی پیدا شده اند و می توانند در گرم ترین اوقات روز با سرعتی برابر با ۰.۸۵۵ متر بر ثانیه حرکت کنند و سرعت پاهایشان به رقم ۱۳۰۰ میلی متر بر ثانیه می رسد. این رقم برابر با سرعت یک زن با قد ۱.۶۲ متر است که ظرف یک ثانیه یک و نیم برابر طول یک زمین فوتبال را بدود.

تیم محققان موفق شده اند با بیرون کشیدن این مورچه ها از تونل های زیرزمینی شان و هدایت آنها به داخل کانال های آلومینیومی از حرکت آنها فیلم بگیرند که در ادامه میتوانید این ویدیو را مشاهده کنید.

دانشمندان علاوه بر فیلم برداری از سریع ترین مورچه های دنیا حین حرکت یکی از لانه های آنها را از خاک بیرون کشیده و از بیابان Douz از تانزانیا به آزمایشگاهی در آلمان منتقل کردند. آنها دریافتند که در محیط آزمایشگاه با دمای ۱۰ درجه سانتی گراد سرعت حرکت مورچه ها به رقم ۰.۰۵۷ متر بر ثانیه تقلیل پیدا میکند.

تیم محققان دریافتند که مورچه های نقره ای چطور می توانند به چنین سرعت های بالایی حین حرکت دست پیدا کنند و مشخص گردید که این مورچه ها نتنها می دوند بلکه بعد از آنکه سرعت شان به رقم ۰.۳ متر بر ثانیه رسید مانند اسب چهار نعل می تازند. این یعنی هر شش پای خود را به یکباره از زمین بلند میکنند و خود را به جلو حرکت می دهند. آنها همچنین دریافتند که مورچه ها طوری حرکت پاهای خود را یکسان سازی می کنند که هر پای آنها تنها برای مدت ۷ هزارم ثانیه با زمین تماس داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • hassan13766
    hassan13766 | ۲۶ مهر ۱۳۹۸

    دمشون گرم خخ ی پا فلشن توو دنیای خودشون

مطالب پیشنهادی