ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیرعامل ایرانسل: تعرفه دیتای موبایل نیاز به بازنگری دارد

در سیزدهمین سالگرد راه‌اندازی شبکه موبایل ایرانسل، «بیژن عباسی آرند» مدیرعامل جدید اپراتور دوم که اسفند ۹۷ کار خود را آغاز کرد، برای اولین بار در برابر خبرنگاران قرار گرفت تا به پرسش‌های آن‌ها پاسخ ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | ۱۷:۳۵

در سیزدهمین سالگرد راه‌اندازی شبکه موبایل ایرانسل، «بیژن عباسی آرند» مدیرعامل جدید اپراتور دوم که اسفند ۹۷ کار خود را آغاز کرد، برای اولین بار در برابر خبرنگاران قرار گرفت تا به پرسش‌های آن‌ها پاسخ دهد. اگرچه بیشتر پرسش‌ها پیرامون خدمات مبتنی بر ارزش افزوده بود اما مدیرعامل ایرانسل به سوالات دیگری پیرامون توسعه شبکه 5G، دلیل علاقه به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های اینترنت ثابت و یا دلایل عدم ورود ایرانسل به بورس هم پاسخ داد. با این حال یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد، این بود که ایرانسل هم موافق افزایش تعرفه دیتای موبایل است؛‌ تصمیمی که باید از طریق رگولاتوری و وزارت ارتباطات نهایی شود.

عباسی آرند در پاسخ به سوال دیجیاتو در مورد نامه دادستانی به اپراتورهای موبایل مبنی بر توقف اجرای دستورالعمل جدید فعال سازی دو مرحله‌ای خدمات ارزش افزوده و همچنین دلایل عدم انتشار مبلغی که «از جیب مردم برداشته شده»، گفت:

«آن نامه ناظر به یک سری استناداتی بود که شرکت‌های ارزش افزوده داشتند. در این رابطه حکمی صادر شده بود که اقدامی انجام نشود تا این موضوع بیشتر بررسی شود. سازمان تنظیم مقررات در حال رایزنی است تا موضوع را شفاف کند. از طرفی وزیر ارتباطات هم نامه‌ای را به سران قوا درباره بحث ارزش افزوده ارسال کرده‌ تا در این رابطه تصمیمی جدی گرفته شود.»

مدیرعامل ایرانسل همچنین در این نشست خبری عنوان کرده بود که این اپراتور به دنبال سرمایه‌گذاری در یک اپراتور اینترنت ثابت (FCP) است. او در پاسخ به این سوال دیجیاتو که با توجه به تغییر ذائقه مردم به بهره‌گیری از دیتای موبایل و رکود شرکت‌های اینترنت ثابت، دلیل علاقه ایرانسل به این سرمایه‌گذاری چیست، گفت:

«رویکرد ما به سمت FMC (یا Fixed–mobile convergence) شدن است تا در آینده بتوانیم خدمات متنوعی را ارائه در حوزه ثابت و موبایل ارائه دهیم. امروز حق با شماست و شرایط سرویس‌های ثابت با توجه به تعرفه‌ای که برای دیتای موبایل وجود دارد، مناسب نیست. ما هم اعتقاد داریم دیتای موبایل، بیش از حد ارزان است، هرچند شاید جامعه ما امروز توانایی پذیرش بالا رفتن قیمت هیچ سرویسی را نداشته باشد، اما در مقایسه با سایر کشورها، دیتای موبایل ایران بسیار ارزان است و پس از هند، ایران ارزان‌ترین دیتای موبایل را در جهان دارد. در این شرایط، به نظر می‌رسد که شاید آینده‌ای برای اینترنت ثابت متصور نباشد. اما فکر می‌کنیم در آینده، ترکیب ثابت و موبایل می‌تواند بازار بهتری داشته باشد. مخصوصاً برای اپراتورهای موبایل، به همین دلیل است که می‌خواهیم به سمت FMC شدن پیش رویم.»

مدیرعامل ایرانسل در پاسخ به سوال دیگر دیجیاتو درباره چرایی جدی گرفته نشدن باندلینگ موبایل از سوی اپراتورهای موبایل در ایران، به خصوص در شرایط کنونی قیمت موبایل، گفت:

«ما باندلینگ موبایل را با نوکیا و هواوی شروع کرده‌ایم. این گوشی‌ها با سیم کارت و شارژ ایرانسل در بعضی مراکز فروش ما توزیع می‌شود. اما واقعیت این است که هنوز بازخورد مثبتی نگرفته‌ایم. اگر بازخورد مثبت بگیریم، می‌توانیم این حرکت را توسعه دهیم. البته وزارت ارتباطات رویکردی برای توسعه گوشی بومی دارد که یکی از راهکارهای توزیع آن گوشی، باندلینگ است. اگر این گوشی با قیمت مناسب، کیفیت بالا و تعداد مناسب تولید شود، برنامه ایرانسل و سایر اپراتورها این است که همین گوشی‌ها را از طریق باندلینگ ارائه دهند.»

مدیرعامل ایرانسل در پاسخ به سوالی درباره شرایط ایرانسل برای ارائه نسل پنجم شبکه موبایل در ایران با توجه به تحریم‌ها نیز اشاره کرد که این اپراتور در زمینه نسل سوم و چهارم پیشتاز بوده و اکنون نیز تلاش می‌کند تا نسل پنجم را در کشور ارائه دهد. با این حال به نظر عباسی آرند، در این میان چند مشکل وجود دارد:

«اول اینکه باید زیرساخت مناسب در کشور وجود داشته باشد. فیبر، مهم‌ترین زیرساخت نسل پنجم است که اکنون در بعضی شهرها آن را داریم و در بعضی شهرها نداریم یا ناقص است. در ایرانسل برنامه داریم تا زیرساخت را کامل کنیم. قدم بعدی، دسترسی به تجهیزات شبکه است. با توجه به تحریم‌ها، تولیدکنندگان این نوع سخت افزارها در ارائه سرویس‌های خود ملاحظاتی دارند. اما امیدوارم که این محدودیت‌ها برداشته شود و به زودی شبکه نسل پنجم را در کشور داشته باشیم.»

عباسی آرند در مورد وضعیت سهام شرکت MTN و ناتوانی در خروج سود از ایران نیز گفت: «MTN تا قبل از تحریم‌ها، سود سهامش را منتقل می‌کرد. از زمان تحریم‌ها، سود سهام در قالب وام در حال واگذار شدن به خود ایرانسل است. این مبالغ در شبکه ایرانسل سرمایه‌گذاری می‌شود.»

وزیر ارتباطات در ماه جاری در مصاحبه‌ای اعلام کرده‌ بود که ایرانسل باید وارد بورس شود. در این جلسه پرسش و پاسخ، مدیرعامل ایرانسل در خصوص چرایی وارد نشدن این اپراتور به بورس گفت:

«سهامدار عمده ما در بورس است و شاخص‌های مالی ما، روی ارزش سهامش تاثیر هم می‌گذارد. اکنون استدلال این است که چون ما به نوعی در بورس حضور داریم، دیگر دلیلی برای حضور در یک بورس دیگر نیست. پیروی مصاحبه‌ای که آقای وزیر داشتند، اکنون بخش حقوقی ما با بخش حقوقی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حال مذاکره هستند.  در ترکیب هیات مدیره و مجموعه سهامداران ایرانسل، تاکنون ورود به بورس پذیرفته نشده است. دلیلش هم حضور سهامدار اصلی در بورس جهانی است. ما استدلال‌های خود را به رگولاتوری ارائه داده‌ایم و باید در این رابطه با آنها به نتیجه برسیم.»

سوال دیگری که از مدیرعامل ایرانسل شد، مربوط به انحصارطلبی گروه اسنپ بود. او در مواجهه با این سوال که آیا ایرانسل به عنوان سهامدار عمده گروه اسنپ، از رویکرد این گروه حمایت می‌کند یا خیر، با اشاره به اختلاف بین اسنپ فود و چیلیوری گفت:

«ما همواره به گروه اسنپ توصیه کرده‌ایم که راهکارهای مختلفی را به شبکه همکاران خود بدهند. به بعضی‌ها سرویس‌های اختصاصی با شرایط بهتر بدهند تا بتوانند آزادانه هر سرویس را انتخاب کنند. طبیعتاً ما انحصار را قبول نداریم و از انحصار حمایت نمی‌کنیم، چراکه خود ایرانسل، انحصار دیگران را شکسته است.»

او در همین رابطه ادامه داد که ایرانسل صرفاً از گروه اسنپ حمایت نمی‌کند و استقبال می‌کند تا در طرح‌های تجاری دیگر هم سرمایه‌گذاری کند: «امروز هم اگر کسب‌وکارهای دیگری در این عرصه حضور پیدا کنند و طرح تجاری مناسبی داشته باشند، آماده سرمایه‌گذاری و حمایت را داریم. اما اکنون اسنپ و مجموعه‌اش متعلق به ماست و باید حمایت کنیم تا رشد کند. هرچند باید مراقبت کنیم تا کسب‌وکارهای خردی که در این حوزه‌ها فعالند، از بین نروند. هرچند متاسفانه ذات این حوزه، اینطور است که توانمندترها، بیشتر رشد می‌کنند.»

مدیرعامل ایرانسل همچنین درباره درآمد اپراتورها از ویس و دیتا، اشاره کرد که کف و سقف تعرفه دیتای موبایل توسط کمیسیون تنظیم مقررات در رگولاتوری تعیین می‌شود و اپراتورها بر همان اساس با هم رقابت می‌کنند، به همین دلیل قیمت بعضی بسته‌ها پایین است. او اعلام کرد که این شرایط باید تغییر کند و گفت:

«من قبول دارم که در دنیا، دیتای موبایل گران است اما در ایران، به دلیل سابقه‌ای که وجود داشته، به تعریف کنونی رسیده‌ایم. ما هم جز کسانی هستیم که معتقدیم دیتای موبایل باید افزایش قیمت داشته باشد. هزینه‌های اپراتورها در یک سال و نیم اخیر، چند برابر شده است. بین ۶۵ تا ۷۰ درصد هزینه اپراتورها، هزینه‌ی ارزی است، درحالی که اکثریت درآمد ما ریالی است. تغییر تعرفه دیتا، درخواست خود ماست. اگر این تغییر ایجاد شود دست ما برای توسعه شبکه بازتر خواهد بود. از طرفی، فضا برای حضور اپراتورهای ثابت افزایش پیدا می‌کند. شرایط کنونی پیچیده و نیازمند اتخاذ تصمیمی است که در آن هم اپراتورهای موبایل و هم اپراتورهای ثابت دیده شوند. پیشنهادهایی وجود دارد و به وزارت ارتباطات ارائه شده. رگولاتوری باید به این پیشنهادات فکر کند. در زمستان گذشته تعرفه مکالمه افزایش پیدا کرد اما در چند سال اخیر تعرفه دیتا ثابت بوده. امیدواریم این مسئله تغییر کند.»

او در پاسخ به این سوال تخلف‌های حوزه ارزش افزوده در چه سطحی بوده نیز گفت: «اینکه چقدر در بحث ارزش افزوده تخلف شده،‌ ما در ایرانسل اطلاع دقیقی نداریم چون آشکار نیست. ممکن است شرکت‌های واسط، افرادی را بدون اطلاع عضو این سرویس‌ها کرده باشند. اپراتور هم اطلاع ندارد که چه بخشی از جامعه عضو این سرویس‌ها هستند. اما وزیر ارتباطات اعتقاد دارد که در بازار ارزش افزوده سواستفاده زیاد بوده و لازم است تا بازنگری در این حوزه وجود داشته باشد. آنجایی که سرویس‌ها صرفاً جمع‌آوری پول (مانی کالکشن) است و واقعاً هیچ ارزش افزوده‌ای برای مردم ندارد باید جمع شود و این حرف درستی است. اما اینکه بگوییم کل حوزه کسب‌وکار مشکل دارد، ما اطلاعی نداریم و فکر نمی‌کنم نظر آقای وزیر این بوده باشد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • ali_mlk
    ali_mlk | ۳۰ مهر ۱۳۹۸

    جالبه واقعا فقط میگن اینترنت همراه نسبت به دنیا ارزونه، ولی اصلا حرفی از میزان درآمد مردم ایران نسبت به دنیا نمیزنن، فقط جایی که به نفعشونه رو میگن، الان اگه خبرنگاری هم ازسون سوال کنه هم یه جوری میپیچونن یا پول میدن که پخش نشه، یه جوری میگه هزینه ما ارزی هست که انگار هر روز مشغول خرید دم و دستگاه هستن، آخه مرد ناحسابی مگه هر ماه چی مبخرین از خارج؟

    • mohamadamak
      mohamadamak | ۳۰ مهر ۱۳۹۸

      اینترنت میخرند از خارج

  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۲۹ مهر ۱۳۹۸

    خب چرا برای راه حل این استدلالی که اورده، بجای گرون کردن دیتای موبایل، اینترنت ثابت رو ارزون نمیکنن؟

  • Gol pesar
    Gol pesar | ۲۹ مهر ۱۳۹۸

    ""ما هم اعتقاد داریم دیتای موبایل، بیش از حد ارزان است""

    ????

    دهن ملت آسفالت شده با همين گروه كردناي سري آخر،

    مگر مردم ايران چقدر ميانگين درآمدي شون با بقيه دنيا يكسان هست كه قيمت ها رو با بقيه دنيا مقايسه ميكنن

  • Mr. J
    Mr. J | ۲۹ مهر ۱۳۹۸

    لغت نامه جمهوری اسلامی ایران: بازنگری = گرونتر کردن

  • Mahdian888
    Mahdian888 | ۲۹ مهر ۱۳۹۸

    خلاصه این خبر:
    مدیر عامل ایرانسل: باید دزدی بیشتری از مردم بکنیم.

مطالب پیشنهادی