ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش خودرو

هزینه تعویض تسمه تایم رنو تندر 90، ساندرو و مگان 1600

پیشرانه K4M رنو که در ایران می‌توان آن را بر روی خودروهایی نظیر تندر90، پارس تندر ،ساندرو و رنو مگان 1600مشاهده نمود، از یک سرسیلندر مجهز به دو میل سوپاپ که 16 عدد سوپاپ را ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۴ آبان ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۰

پیشرانه K4M رنو که در ایران می‌توان آن را بر روی خودروهایی نظیر تندر90، پارس تندر ،ساندرو و رنو مگان 1600مشاهده نمود، از یک سرسیلندر مجهز به دو میل سوپاپ که 16 عدد سوپاپ را به حرکت در می‌آورند، بهره می‌برد.

این دو میل سوپاپ برای آنکه نیروی مورد نیاز چرخش خود را تامین کنند، ناچارند به نوعی با میل لنگ در ارتباط باشند تا بدین طریق نیروی گردشی میل لنگ به سوی آنها روان شده و متعاقبا میل بادامک‌ها به چرخش در آیند.

تسمه تایم تندر90

به منظور انتقال نیروی میل لنگ به سوی میل سوپاپ‌ها در موتور سری K4M رنو از یک تسمه تایم به همراه دو عدد بلبرینگ (غلطک) استفاده شده است. تسمه تایم از بالا با چرخ دنده‌های متصل شده به سر میل سوپاپ‌ها درگیر شده و در پایین نیز با چرخ دنده سر میل لنگ مرتبط است. یک بلبرینگ تسمه سفت کن که میزان سفتی (کشش) تسمه را تنظیم می‌کند به همراه یک بلبرینگ راهنما ( هرزگرد) بر سر راه مسیر حرکت تسمه تایم حضور دارند و بدین سان نیروی گردشی میل لنگ موجب به حرکت درآمدن میل بادامک‌ها و درنتیجه سوپاپ‌ها می‌شود.

تسمه تایم تندر90

به یاد داشته باشید که میل سوپاپ‌ها و میل لنگ بایستی نسبت به یکدیگر در موقعیت ثابت و مشخصی قرار داشته باشند تا بتوان تسمه تایم را روی چرخ دنده‌های آنها سوار نمود. به این حالت اصطلاحا تایم موتور گفته می‌شود.

در صورتیکه پیشرانه از حالت تایم خارج گردد، دیگر آن کارایی مناسب خود را نداشته و به درستی عمل نمی‌کند. در وخیم‌ترین حالت نیز با خارج شدن موتور از حالت تایم امکان برخورد سوپاپ‌ها با پیستون‌ها وجود داشته که در این صورت، بروز خسارت و آسیب‌های جدی در پیشرانه ناگزیر خواهد بود.

برای تایم گیری پیشرانه K4M رنو، استاد مکانیک ابتدا پولک‌های آببند نصب شده بر روی سرسیلندر (در انتهای میل سوپاپ‌ها) را جدا نموده و شیار موجود در انتهای میل سوپاپ را طوری که کاملا در پایین محور میل سوپاپ قرار بگیرد، به حالت افقی در‌می‌آورد. در این زمان اصطلاحا میل سوپاپ ها در حالت تایم خود قرار دارند.

استاد مکانیک به وسیله ابزار مخصوص سوپاپ‌ها را قفل کرده سپس به سراغ میل‌لنگ می‌ر‌ود تا آن را در وضعیت تایم قرار بدهد. با گردش میل لنگ و قرارگیری پیستون شماره یک در نقطه مرگ بالا، میل لنگ نیز به حالت تایم خود می‌رسد. سپس بوسیله ابزار مخصوص در سرجای خود ثابت می‌شود. سپس تسمه و غلطک‌ها در سر جای خود نصب می‌شوند.

تسمه تایم تندر

در ادامه قصد داریم شما را با متوسط هزینه‌های مرتبط با تعویض تسمه تایم تندر 90، پارس تندر، ساندرو و رنو مگان 1600 که همگی مجهز به موتور K4M رنو هستند آگاه نماییم. با دیجیاتو همراه باشید.

 نام قطعه میانگین قیمت (هزارتومان)
کیت کامل تسمه تایم تندر 90 (اورجینال/تسمه+ بلبرینگ سفت کن و هرزگرد) 570-650
تسمه تایم (اورجینال/ بدون بلبرینگ‌ها) 330
کیت تسمه تایم (غیر اورجینال) 450
تسمه تایم (غیراورجینال/بدون بلبرینگ‌ها) 250
قاب تسمه تایم (پایین) 50-160
اجرت تعویض 150

با توجه به مقادیر درج شده در جدول فوق، تعویض تسمه تایم تندر 90 و ساندرو در حال حاضر(مهر98) حداقل 400 و حداکثر 900 هزار تومان (به طور متوسط) هزینه در پی خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی