ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گیت هاب
تکنولوژی

جدیدترین گزارش گیت هاب: عبور پایتون از سد جاوا، رشد عظیم جامعه اپن سورس ایران

زبان برنامه نویسی محبوب پایتون توانست از سد جاوا عبور کند و به دومین زبان پر کاربرد برنامه نویسان تبدیل شود. طبق اطلاعات وب سایت گیت هاب، پایتون حالا به شکل رسمی به دومین زبان ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۹ آبان ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

زبان برنامه نویسی محبوب پایتون توانست از سد جاوا عبور کند و به دومین زبان پر کاربرد برنامه نویسان تبدیل شود.

طبق اطلاعات وب سایت گیت هاب، پایتون حالا به شکل رسمی به دومین زبان برنامه نویسی محبوب دنیا تبدیل شده و پایین تر از جاوا اسکریپت قرار گرفته است. جاوا اسکریپت از سال 2014 در صدر این جدول قرار دارد.

این دستاورد، نقطه عطف مهمی برای زبان برنامه نویسی 30 ساله پایتون محسوب می شود. خالق این زبان یعنی «خیدو فان روسوم» هفته گذشته از سمت خود در شرکت دراپ باکس استعفا داد و رسماً بازنشسته شد. بخش اصلی خدمات و همچنین اپلیکیشن دسکتاپ دراپ باکس با پایتون نوشته شده است.

خیدو فان روسوم، خالق زبان برنامه نویسی پایتون
خیدو فان روسوم، خالق زبان برنامه نویسی پایتون

دیگر نکته جالب در گزارش اخیر گیت هاب، سرعت رشد چند زبان برنامه نویسی جدید است. زبان برنامه نویسی دارت (Dart) و جعبه ابزار رابط کاربری Flutter که متعلق به گوگل هستند، بیشترین رشد را بین توسعه دهندگان گیت هاب داشته اند. دارت طی سال گذشته با رشد عجیب 532 درصدی مواجه شده و پس از آن زبان Rust از موزیلا با رشد 235 درصدی قرار دارد.

زبان برنامه نویسی کاتلین (Kotlin) گوگل سال گذشته بیشترین رشد را در گیت هاب داشت و اگرچه هنوز بین 10 زبان برتر قرار ندارد، ولی رشد 182 درصدی را تجربه کرده است. در فهرست زیر 10 زبان برنامه نویسی با بیشترین رشد در سال گذشته را می بینید:

  1. دارت (Dart) - 532 درصد
  2. راست (Rust) - 235 درصد
  3. اچ سی ال (HCL) - 213 درصد
  4. کاتلین (Kotlin) - 182 درصد
  5. تایپ اسکریپت - 161 درصد
  6. پاورشل - 154 درصد
  7. ایپکس (Apex) - 154 درصد
  8. پایتون - 151 درصد
  9. اسمبلی - 149 درصد
  10. گو - 147 درصد

زبان برنامه نویسی قدرتمند پایتون توسط محققین علوم داده، برنامه نویسان عمومی و کتابخانه های داده در سرتاسر جهان استفاده می شود و قابلیت های زیادی برای پیاده سازی یادگیری ماشین دارد.

یکی دیگر از نکات جالب گزارش گیت هاب، آمار کشورهاییست که بیشترین رشد را در پروژه های اپن سورس داشته اند. در این فهرست (نمودار فوق)، ایران در جایگاه دوم و پس از نیجریه قرار دارد که نشان می دهد برنامه نویسان ایرانی بیش از گذشته به توسعه پروژه های اپن سورس در مخازن عمومی گیت هاب روی آورده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • fg
    fg | ۲۰ آبان ۱۳۹۸

    بعد از اینکه گیت هاب امکان ساخت ریپوهای خصوصی رو از ایرانی ها گرفت، خیلی ها مجبور شدن حتی پروژه های سازمانی شون رو ولو موقت اوپن سورس کنن که بتونن بهشوندسترسی داشته باشن و بک آپ بردارن. این ذلتو به حساب رشد اوپن سورس در ایران نزارید لطفا

مطالب پیشنهادی