ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پزشکان برای اولین بار انسان را وارد حالت زیست تعویقی کردند

پزشکان موفق شدند برای نخستین بار بیمار را وارد حالت «زیست تعویقی» (Suspended Animation) کرده و زمان اضافه را برای انجام عمل جراحی فراهم کنند. این دستاورد می تواند تأثیر بزرگی روی آینده عمل های ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۹ آبان ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

پزشکان موفق شدند برای نخستین بار بیمار را وارد حالت «زیست تعویقی» (Suspended Animation) کرده و زمان اضافه را برای انجام عمل جراحی فراهم کنند. این دستاورد می تواند تأثیر بزرگی روی آینده عمل های جراحی بگذارد.

زیست تعویقی از موضوعات مورد علاقه پژوهشگران در چند سال اخیر بوده است. در این حالت قسمت های مختلف بدن موقتاً از کار می افتند تا زمان مورد نیاز برای عمل جراحی فراهم شده یا همانند فیلم «بیگانه»، فرد برای سفرهای فضایی بسیار طولانی مدت آماده شود.

این تکنیک به طور رسمی «احیاء و مراقبت اضطراری» (EPR) نامگذاری شده و در دانشگاه مریلند روی بیمارانی که از آسیب های حاد (مثل زخم چاقو و گلوله) رنج می برند، آزمایش شد. شانس زنده ماندن این بیماران در حالت عادی با توجه به زخم ها، کمتر از 5 درصد بوده است.

در روش EPR، خون بیمار با محلول بسیار سرد سالین (Saline) تعویض شده و دمای بدن به سرعت کاهش پیدا می کند. در چنین وضعیتی قلب از کار افتاده و فعالیت های مغز تقریباً متوقف می شوند.

در حالت طبیعی سلول های بدن برای زنده ماندن به اکسیژن نیاز دارند ولی زمانی که دما کاهش پیدا می کند، واکنش های شیمیایی درون سلولی کاهش پیدا کرده و یا متوقف می شوند؛ در نتیجه سلول ها به اکسیژن کمتری نیاز پیدا می کنند.

مغز انسان حدوداً پنج دقیقه بدون اکسیژن زنده می ماند، ولی به لطف EPR تیم جراحی دو ساعت وقت دارد تا پیش از گرم شدن بدن بیمار و به کار افتادن دوباره قلب، او را عمل کند.

«ساموئل تیشرمان» (Samuel Tisherman)، از اعضای تیم جراحی در مرکز بالتیمور، محدودیت دو ساعته ای برای بدن تعیین کرده اند ولی هنوز دقیقاً مشخص نیست بیمار چند دقیقه می تواند بدون عوارض جانبی فیزیکی، در حالت زیست تعویقی باقی بماند.

تیشرمان با اشاره به اینکه تیم جراحی از این عمل جراحی درس های زیادی گرفته است، طرفداران فیلم های علمی-تخیلی را ناامید کرده و می گوید:

«می خواهم به طور واضح بگویم که ما قصد نداریم انسان را به سیاره زحل بفرستیم؛ ما می خواهیم زمان بیشتری را برای خود خریده و جان انسان ها را نجات دهیم.»

به گفته وی نتایج کامل این عمل جراحی تا پایان سال 2020 اعلام خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • molavy
    molavy | ۳۰ آبان ۱۳۹۸

    بعضی ها هم تو ایران هستن که مغزشون تو وضعیت زیست تعویق پذیری هستش
    البته کلا کار نمیکنه
    مثلا دو روز قبل میگه گرونی بنزین شایعه است بعد دو روز نصف شب اعلام می‌کنه گرون کردیم
    باز آنهایی که به همچین آدمی رای دادن مغزاشون چیه دیگه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی