ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مدیریت مصرف دیتا
نرم افزار و اپلیکیشن

جعبه ابزار؛ اپلیکیشن‌هایی برای صرفه‌جویی و مدیریت مصرف دیتا در اندروید

برای مدیریت مصرف دیتا راه‌های زیادی وجود دارد. ساده‌ترین راه این است که وقتی به همه کارهایتان رسیدید، خودتان گوشی را کنار بگذارید. ولی همانطور که حتما می‌دانید کنار گذاشتن اینترنت گردی کار چندان ساده‌ای ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱۱ آذر ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰

برای مدیریت مصرف دیتا راه‌های زیادی وجود دارد. ساده‌ترین راه این است که وقتی به همه کارهایتان رسیدید، خودتان گوشی را کنار بگذارید. ولی همانطور که حتما می‌دانید کنار گذاشتن اینترنت گردی کار چندان ساده‌ای نیست، طوری که گاهی فقط پیامک اخطار اتمام بسته اینترنت است که می‌تواند ما را از دنیای مجازی جدا کند.

در چنین مواقعی است که باید به زور و اجبار متوسل شویم و ازاپلیکیشن‌های مدیریت مصرف دیتا استفاده کنیم. در جعبه ابزار این هفته اپلیکیشن‌هایی را معرفی می‌کنیم که به شما در مدیریت مصرف دیتا و صرفه‌جویی در اینترنت کمک می‌کنند. اگر می‌خواهید هزینه‌های خرید بسته‌های اینترنت موبایلتان را کاهش دهید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

به روز رسانی: [این لیست در تاریخ 11 آذر 98 به روز رسانی شده است]

DataEye

مدیریت مصرف دیتا

اپلیکیشن DataEye درست مثل Digital Wellbeing که با انتشار اندروید پای در اختیار کاربران قرار گرفت امکانات کافی برای مدیریت مصرف دیتا در اختیارتان قرار می‌دهد و به همین دلیل می‌تواند برای کسانی که اندروید 9 و 10 را در اختیار ندارند گزینه بسیار مناسبی باشد.

دیتا آی ضمن نمایش مصرف لحظه‌ای دیتا، دقیقا به شما می‌گوید که هر اپلیکیشن در یک بازه مشخص چند مگابایت (یا گیگابایت) داده مصرف کرده. به جز این می‌توانید اپ‌های فعال در پس زمینه را هم ببندید تا برای همگام‌سازی بدون اجازه شما دیتا مصرف نکنند.

تمام کاری که دیتا آی انجام می‌دهد همین است و در آن خبری از تنظیمات متعدد و پیچیده نیست. شاید همین سادگی بیش از حد کمی توی ذوق‌تان بزند، خصوصا زمانی که می‌فهمید در نسخه رایگان باید تبلیغات گوشه و کنار اپ را هم تحمل کنید.

DataEye

DataEye

سازنده: LotusFlare Inc قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 5 مگابایت زبان:

My Data Manager

My Data Manager یک اپلیکیشن کاربردیست و حجم اینترنت مصرفی را به تفکیک داده موبایل، وای‌فای و رومینگ به شما نمایش می‌دهد. علاوه بر این می‌توانید ببینید که هر اپ چقدر دیتا مصرف می‌کند.

امکان خوب دیگر برنامه این است که قادرید برای زمانی که مقدار مشخصی از بسته اینترنتتان را مصرف کرده‌اید آلارم تنظیم کنید تا My Data Manager به شما هشدار دهد. مثلا تعیین می‌کنید که وقتی 90 درصد بسته‌تان را مصرف کرده‌اید یا وقتی که به حد مصرف روزانه خودتان رسیدید از طرف اپ نوتیفکیشن دریافت کنید.

شاید بهترین قابلیت My Data Manager امکان اتصال چندین دستگاه مختلف برای پایش داده مصرفیشان باشد. در این صورت اگر با خانواده‌تان از یک بسته اینترنت استفاده می‌کنید قادر خواهید بود مقدار حجم مصرفی هر کدام از دستگاه‌ها را ببینید.

نکته آخر اینکه این اپلیکیشن در لیست ما بیشترین تعداد دانلود را از گوگل پلی دارد بنابراین شاید بد نباشد به آن به عنوان یکی از گزینه‌های خوب این لیست نگاه کنید.

My Data Manager

My Data Manager

سازنده: Mobidia Technology قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 16 مگابایت زبان:

Data counter widget

برای کسانی که به دنبال یک اپلیکیشن ساده برای مدیریت مصرف دیتا می‌گردند، Data counter widget انتخاب بسیار مناسبی به حساب می‌آید. همانطور که از اسم اپلیکیشن پیداست، با نصب آن یک ویجت کوچک هم به صفحه خانه گوشی شما اضافه می‌شود.

بعد از نصب و شروع کار با این اپ، Data counter widget به سادگی به شما می‌گوید که دیتای مصرفیتان چقدر است و البته بین دیتای گوشی و حجمی که از اینترنت وای‌فای استفاده کرده‌اید تمایز قائل می‌شود. ویجت برنامه هم با امکانات خوبی قابل شخصی‌سازی است.

از دیگر امکانات Data counter widget می‌توان به مصرف رومینگ، هیستوری استفاده از دیتا و پیکربندی‌های مختلف برای پلن‌های دیتا اشاره کرد. در کل با توجه به سادگی این اپلیکیشن، کاربرد پایه‌ای که برای مدیریت مصرف دیتا از آن انتظار دارید برآورده خواهد شد.

Data counter widget

Data counter widget

سازنده: Roy Solberg قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه‌ای) دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: متغیر مگابایت زبان:

Data Monitor

دیتا مونیتور هم یکی دیگر از اپلیکیشن‌های ساده اما کاربردی برای مدیریت مصرف دیتاست. این اپ حجم تمام داده شبکه مصرفیتان را اندازه‌گیری و با نمایش ترافیک متر به شما اعلام می‌کند.

علاوه بر این می‌توانید در این اپ تاریخ سیکل شروع مصرفتان را وارد کرده تا تمام اطلاعات بر همین اساس تنظیم شود. یکی دیگر از قابلیت‌های جانبی دیتا مونیتور امکان گرفتن تست پینگ از اتصال اینترنت شماست که با استفاده از آن می‌توانید به پایداری و وضعیت اتصالتان پی ببرید.

Data Monitor

Data Monitor

سازنده: KF Software House قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه‌ای) دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 6 مگابایت زبان:

GlassWire

مدیریت مصرف دیتا

GlassWire هم در نقش مدیریت مصرف دیتا عالی ظاهر می‌شود و هم در حفظ امنیت. به غیر از نمایش گراف زنده از مصرف دیتای اپلیکیشن‌ها، گلس وایر مواردی که مصرف دیتای مشکوکی دارند را هم برایتان مشخص می‌کند.

بنابراین می‌توانید برای بلاک کردن یا حذف کامل آن‌ها تصمیم‌گیری کنید. نکته قوت اپلیکیشن بدون شک رابط کاربری بسیار زیبا و در عین حال ساده برای انجام کار است که همین موضوع آن را به یکی از اپ‌های محبوب رسانه‌های تکنولوژی تبدیل کرده.

از گلس وایر می‌توانید به رایگان استفاده کنید، هر چند نسخه پرمیومی هم وجود دارد که با خرید آن سطح دسترسی‌تان به امکانات اپلیکیشن بیشتر می‌شود.

GlassWire

GlassWire

سازنده: SecureMix LLC قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 3.2 مگابایت زبان:

Data Saver and Data Manager

این اپلیکیشن شاید معمولی‌ترین گزینه در این لیست باشد اما تقریبا تمام انتظاری که از یک برنامه مدیریت مصرف داده دارید برآورده می‌کند. یکی از قابلیت‌های خوب Data Saver and Data Manager این است که به جای نشان دادن مصرف داده کلی شما، آن را بر اساس مصرف هر اپلیکیشن نشان می‌دهد.

با این روش می‌توانید اپلیکیشن‌هایی که بیشترین دیتا را در بین سایر اپ‌ها مصرف می‌کنند شناسایی کرده و مدیریت بهتری روی حجم مصرفی کلی خود داشته باشید. علاوه بر این در Data Saver and Data Manager هیستوری دیتای مصرفی شما هم ذخیره می‌شود.

Data Saver And Data Manager

Data Saver And Data Manager

سازنده: Antoine Kenyon قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 8 مگابایت زبان:

مرورگرهای دارای دیتا سیور

مدیریت مصرف دیتا

مرورگرهایی مثل گوگل کروم، خودشان یکی از عوامل مهم مصرف دیتا و البته مصرف زیاد باتری هستند. بنابراین سازندگان این اپلیکیشن‌ها با علم بر این موضوع، یکی دو سالی است که راهکارهایی برای کاهش مصرف دیتا ارائه می‌کنند.

یکی از این راهکارها حالت Data Saver درون‌برنامه‌ای است که هم اکنون در مرورگرهایی مثل گوگل کروم، UC Browser، اپرا مینی و مرورگر فینیکس ارائه می‌شود. با فعالسازی این حالت، دیگر تصاویر وبسایت‌ها در رزولوشن کامل بارگذاری نمی‌شوند و همین فشرده‌سازی می‌تواند در کاهش مصرف دیتای شما مؤثر باشد.

مدیریت مصرف دیتا با نصب اپلیکیشن‌های Lite

مدیریت مصرف دیتا

نسخه Lite اپلیکیشن‌ها دو کاربرد مجزا دارند: یکی این که مصرف دیتا را کاهش می‌دهند و دیگری این که حتی در گوشی‌های میان‌رده با سخت‌افزار ضعیف هم اجرای درست و بی‌نقصی دارند.

بنابراین با نصب‌شان می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. بسیاری از اپلیکیشن‌های محبوب مثل یوتیوب، اینستاگرام، اسکایپ، اسپاتیفای و جیمیل تا امروز نسخه لایت خود را منتشر کرده‌اند تا جمع بزرگ‌تری از افراد را به سوی خود بکشانند.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی و دانلود نسخه لایت اپلیکیشن‌ها این مقاله دیجیاتو را مطالعه کنید.

شما برای کاهش مصرف اینترنت چه راهکارهایی دارید؟ حتما با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • alireza kolbadi
    alireza kolbadi | ۲۶ آذر ۱۳۹۷

    برای مدیریت بهتر،اگه از adsl و wifi استفاده میکنید،مودم رو خاموش کنید،اگه از دیتای موبایل استفاده میکنید گوشی رو بذارید رو حالت هواپیما،قول میدم مصرف دیتا به صفر برسه

مطالب پیشنهادی