ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تست تصادف نیسان پیکاپ و میتسوبیشی L200 با نتایجی اسفناک [تماشا کنید]

ایربگ یا همان کیسه هوا نقشی انکارناپذیر در افزایش ایمنی و حفظ جان سرنشین خودروها دارد. به همین خاطر است که در بسیاری از کشورهای جهان خودروسازان موظف هستند محصولات خود را با تعداد معینی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

ایربگ یا همان کیسه هوا نقشی انکارناپذیر در افزایش ایمنی و حفظ جان سرنشین خودروها دارد. به همین خاطر است که در بسیاری از کشورهای جهان خودروسازان موظف هستند محصولات خود را با تعداد معینی از ایربگ ها به فروش برسانند.

اما در این بین مناطقی نیز وجود دارند که در آنها نصب ایربگ روی خودروهای جدید اجباری نیست. آمریکای لاتین یکی از این مناطق به شمار می رود. در کشورهای حاضر در این حوزه، ایربگ عموما به صورت آپشن ارایه شده و خریداران می توانند با پرداخت مبلغ بیشتر آن را سفارش دهند.

میتسوبیشی L200 یکی از خودروهایی است که مدل پایه آن بدون ایربگ در آمریکای لاتین به فروش می رسد. شاخه لاتین NCAP اخیرا به سراغ این پیکاپ ژاپنی رفته و با انجام تست تصادف ایمنی آن را ارزیابی کرده است.

Mitsubishi_L200

نتایج بررسی های NCAP نشان می دهد L200 می تواند در تصادفات، مرگبار ظاهر شده و صدمه های بسیار جدی به سرنشینان خود وارد کند. نبود ایربگ سبب می شود سرنشینان با قسمت های سفت و سخت اتاق تماس داشته باشند. در بخشی از ویدیویی که NCAP منتشر کرده، شاهد آن هستیم سر آدمک حاضر در صندلی راننده به شدت با فرمان برخورد می کند. بدیهی است در شرایط واقعی چنین اتفاقی به احتمال زیاد به مرگ راننده منجر می شود.

mitsubishi-l200-crashtest-main-1193x671

اگر چه آدمک صندلی سرنشین کناری داشبورد را لمس نمی کند، اما فاصله سر آن با داشبورد به حدی کم می شود که در صورت جابجا کردن صندلی مطمئنا برخوردی شدید رخ می دهد. میتسوبیشی L200 در تست تصادف شاخه لاتین NCAP آنقدر نمایش ضعیفی داشته که این سازمان در بخش محافظت از سرنشینان بزرگسال امتیاز صفر را برای آن در نظر گرفته است.

شاخه لاتین NCAP نتایج تست تصادف میتسوبیشی L200 را "وحشتناک" نامیده است

پیکاپ ژاپنی ها از لحاظ حفاظت از سرنشینان خردسال نیز عملکرد ناامیدکننده ای داشته، طوری که NCAP با انتقادی تند گفته میتسوبیشی ظاهرا این فاکتور را جزو اولویت های خود نمی داند. این سازمان پا را فراتر نهاده و به خاطر واردات L200 با کمترین تجهیزات به آمریکای لاتین نیز از شرکت های وارد کننده انتقاد کرده است.

آنطوره که شاخه لاتین NCAP اعلام کرده، میتسوبیشی سطح تجهیزات استاندارد L200 را ارتقا خواهد داد. نصب ایربگ راننده و سرنشین کناری و همچنین بازنگری در کمربندها بخشی از تغییراتی است که در این پیکاپ اعمال خواهد شد.

البته خبر نه چندان خوب اینکه نسخه بروز شده L200، آپریل 2020 راهی بازار آمریکای لاتین می شود؛ نکته دیگر اینکه این نسخه کماکان فاقد تجهیزاتی چون کنترل پایداری الکترونیکی، محافظت از سر در برخوردهای جانبی و حفاظت از عابرین پیاده است. از این رو با پروتکل های جدید NCAP برای سال 2020، میتسوبیشی L200 نخواهد توانست حتی دو ستاره ایمنی از این سازمان کسب کند.

این اولین بار نیست که یک پیکاپ ژاپنی در تست تصادف بسیار ضعیف ظاهر می شود. پیش از این نیسان NP300 Hardbody – همان مدلی که در دهه 80 و اوایل دهه 90 شمسی با نام نیسان پیکاپ توسط پارس خودرو مونتاژ می شد – نیز در تست تصادف شاخه بین المللی NCAP نتایج اسفناکی بر جای گذاشته است.

این پیکاپ با آنکه از ایربگ سود می برد، اما به دلیل عدم جذب اثر ضربه و استحکام پایین، قسمت کابین آن به طور قابل ملاحظه ای تغییر شکل داده و اجزایی چون داشبورد و فرمان به سمت سرنشینان حرکت می کنند. در چنین شرایطی نقش ایربگ در حفاظت از جان سرنشینان بسیار کمرنگ تر شده و حتی ممکن است بی تاثیر باشد.

همانطور که پیشتر نیز اشاره کرده ایم، ایربگ ها در واقع مکمل سازه مستحکم هستند و اگر خودرویی دارای کابینی با مقاومت ضعیف باشد (مثل پراید)، ایربگ در تصادف با سرعت های بالا به یک وسیله تزئینی بدل می شود!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Meysam.n
    Meysam.n | ۱۳ آذر ۱۳۹۸

    فک کن NCAP خودروهای مونتاژ ایران رو بررسی کنه!!

    • yurijoon
      yurijoon | ۱۴ آذر ۱۳۹۸

      قطعا فقط در بررسی ظاهر حودرو جان به جانان تسلیم میکنن

مطالب پیشنهادی