ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هفت دوربین که صنعت عکاسی را برای همیشه متحول کردند

ابزارهای عکاسی راه درازی را پیموده اند؛ از اولین دوربین تاریکخانه ای به فیلم های 35 میلیمتری رسیدیم و حالا اکثر مردم یک دوربین عکاسی دیجیتال حرفه ای در جیب خود دارند. پیشرفت همچنان ادامه ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۹ آذر ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

ابزارهای عکاسی راه درازی را پیموده اند؛ از اولین دوربین تاریکخانه ای به فیلم های 35 میلیمتری رسیدیم و حالا اکثر مردم یک دوربین عکاسی دیجیتال حرفه ای در جیب خود دارند. پیشرفت همچنان ادامه دارد و شرکت ها در تلاشند تا با نیازهای روز عکاسی هماهنگ شوند، به طوری که هر سال شاهد قابلیت های جدید در این حوزه هستیم.

در این مطلب می خواهیم هفت دوربین انقلابی را معرفی کنیم که صنعت عکاسی را متحول کردند و نقش مهمی را در پیشرفت این هنر ایفا نمودند.

لایکا 1 (سال 1925)

لایکا در سال 1925 دوربینی را معرفی کرد که همه چیز را تغییر داد. قبل از معرفی این محصول، هنوز از صفحات شیشه ای بزرگ برای ثبت تصویر استفاده می شد اما لایکا توانست نوار فیلمبرداری 35 میلیمتری را به نحوی داخل یک دوربین قابل حمل قرار دهد. لایکا I اولین دوربین 35 میلیمتری دنیا نبود، ولی توانست این فرمت را در اختیار همه قرار دهد.

لایکا I عکاسی با کیفیت و حرفه ای را برای عکاسان ممکن ساخت و مسیر جدیدی را در این حوزه باز کرد. پس از این بود که فرمت 35 میلیمتری به محبوب ترین فرمت عکاسی بدل شد و لایکا هم نام خودش را با عکاسی خیابانی گره زد.

نیکون F (سال 1959)

آوریل 1959 بود که نیکون اولین دوربین SLR خودش را به نام نیکون F معرفی کرد. تمام قابلیت های این دوربین از جمله منظره یاب منشوری 5 وجهی، آینه جمع شدنی و لنزهای قابل تعویض در محصولات دیگر هم وجود داشت، اما نیکون تمام آنها را در قالب یک دستگاه جمع کرد و یکی از برترین محصولات عصر خود را به جهانیان معرفی نمود.

یکی از مهم ترین ویژگی های نیکون F دوام بالای آن و تحمل شرایط سخت بود. به همین دلیل این دوربین تا سال 1973 تولید میشد و توسط عکاسان خبری مورد استفاده قرار می گرفت. این دوربین حتی جان «دان مک کولین» روزنامه نگار بریتانیایی را در ویتنام نجات داد. مدل تغییریافته نیکون F در فضا به کار گرفته شد.

کداک اولین دوربین دیجیتال را اختراع کرد (سال 1975)

«استیون ساسون» مهندس برق شرکت نیکون در سال 1975 اولین دوربین دیجیتال قابل حمل دنیا را ابداع کرد. این دوربین حدود 3.5 کیلوگرم وزن داشت و تصاویری با رزولوشن 0.01 مگاپیکسل (100×100 پیکسل) ثبت می کرد. البته این دوربین هیچگاه به تولید انبوه نرسید، اما توانست شرکت های دیگر را وارد این مسیر کند.

کداک در آن زمان درآمد سرشاری از فروش فیلم دوربین آنالوگ کسب می کرد و به همین دلیل، سرمایه گذاری زیادی روی توسعه دوربین دیجیتال نکرد. با این حال تمام دوربین های دیجیتال امروزی، حاصل نوآوری کداک هستند.

کانن AE-1 (سال 1976)

دوربین کانن AE-1 در سال 1976 در ژاپن معرفی شد و به دو دلیل، محصولی انقلابی محسوب می شد. اول اینکه برای نخستین بار از ریزپردازنده بهره می برد و قابلیت هایی مثل نوردهی خودکار با اولویت شاتر را ممکن می ساخت. نکته دوم، محبوبیت فوق العاده این دوربین بود که به لطف تبلیغات گسترده محقق شد. کانن بیش از یک میلیون دستگاه از این دستگاه را فروخت، رقمی که برای اکثر شرکت ها رؤیایی بیش نبود.

سال 1981 کانن مدل AE-1 Program را معرفی کرد که به حالت نوردهی کاملاً خودکار مجهز شده بود. این دوربین از مانت لنز FD استفاده می کرد که بعدها در سال 1987 با مانت EF جایگزین شد.

اپل آیفون (سال 2007)

سال 2007 اپل آیفون را معرفی کرد. اگرچه دوربین این گوشی مشخصات قابل عرضی نداشت و حتی نمی توانست فیلمبرداری کند، اما عکاسی با موبایل با آیفون به پدیده ای عمومی تبدیل شد. این شرکت هر سال به ارتقاء سخت افزاری و نرم افزاری دوربین آیفون دست زد تا دیگر سازندگان هم مجبور شوند در این راه قدم بردارند.

ظهور اپلیکیشن هایی مثل اینستاگرام (که ابتدا برای آیفون منتشر شد) هم باعث شد تا مردم به اشتراک گذاری عکس ترغیب شوند. مایکل کریستوفر براون، عکاس خبری معروف از آیفون برای پوشش جنگ لیبی استفاده کرد. امروز شاهد پیشرفته ترین امکانات عکاسی در آیفون 11 پرو هستیم که البته از سوی رقبایی مثل هواوی، سامسونگ و حتی شیائومی به چالش کشیده می شوند.

کانن EOS 5D II (سال 2008)

سری EOS 5D یکی مهم ترین محصول کانن برای عکاسی حرفه ای محسوب می شود، اما هیچ مدلی به محبوبیت 5D II نرسید. این دوربین برای اولین بار حالت ویژه فیلمبرداری را به دنیای DSLR آورد. فیلمبرداری تمام اچ دی با سنسور فول فریم و لنز قابل تعویض، امکانات فوق العاده ای را برای عکاسان فراهم می کرد.

موفقیت کانن EOS 5D II در بازار فیلمبرداری باعث شد تا چند سال بعد، کانن سری ویژه دوربین های سینمایی خودش را عرضه کند.

سونی A7 (سال 2013)

سونی A7 اولین دوربین میرورلس نبود، اما توانست شرایط نبرد میرورلس ها در برابر DSLR ها را تغییر دهد. این محصول اولین دوربین میرورلس فول فریم محسوب میشد و از سوی بسیاری از کارشناسان به عنوان بهترین دوربین سال 2013 انتخاب شد. سونی A7 توانست بسیاری از طرفداران دوربین های DSLR را به سمت مدل های بدون آینه بکشاند.

تعبیه سنسور 24 مگاپیکسلی در بدنه 474 گرمی هم برگ برنده خوبی برای سونی بود. پس از سونی A7 صنعت عکاسی به سمت دوربین های بدون آینده سوق پیدا کردند و سال گذشته میلادی، حتی شرکت هایی مثل نیکون و کانن هم دوربین های میرورلس معرفی کردند تا بیش از این، بازار را از دست ندهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی