ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رتبه بندی مراکز داده کشور بالاخره آغاز می‌شود

امروز در حاشیه یک نشست خبری در سازمان فناوری اطلاعات، «امیر ناظمی» معاون وزیر ارتباطات و رییس این سازمان اعلام کرد که فراخوان رتبه بندی مراکز داده، منتشر می‌شود. همین مسئله به این معناست که ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | ۱۳:۵۷

امروز در حاشیه یک نشست خبری در سازمان فناوری اطلاعات، «امیر ناظمی» معاون وزیر ارتباطات و رییس این سازمان اعلام کرد که فراخوان رتبه بندی مراکز داده، منتشر می‌شود. همین مسئله به این معناست که حالا مراکز داده می‌توانند به شکل اختیاری و نه اجباری، در فرآیند رتبه‌بندی قرار بگیرند و از مزایای تشویقی استفاده کند.

ناظمی اشاره می‌کند که در سال‌های اخیر به دلیل رتبه‌بندی نشدن مراکز داده در کشور، مشکلات متعددی به وجود آمده است. برای مثال خدمات‌گیرندگان دولتی یا خصوصی نمی‌دانند کدام مرکز داده قابل‌اعتمادتر بوده و خدمات مناسب‌تری ارائه می‌کند. از طرفی خود مرکز داده قادر نبوده تا از تعرفه‌های دولتی -برای مثال در حوزه برق مصرفی- استفاده کنند.

رییس سازمان فناوری می‌گوید تمام این اتفاقات باعث شده تا برخی دستگاه‌های دولتی، به سراغ توسعه مراکز داده کوچک برای خود بروند چراکه دغدغه پایداری و امنیت داده‌ها را دارند: «وجود مراکز داده دولتی، چند مشکل را به وجود می‌آورد. اول اینکه با این رویکرد، بخش خصوصی شکل نمی‌گیرد. از طرفی هزینه‌های سربار افزایش پیدا می‌کند چون یک دستگاه دولتی به ۵ یا ۱۰ رک نیاز دارد اما نقطه سربه‌سر یک مرکز داده برای مثال ۱۰۰ رک است.»

او می‌گوید حالا نظام مجوز دهی در این حوزه، به شکل تشویقی نوشته شده است نه سلبی: «اگر یک مرکز داده مجوز نگیرد ما مانع فعالیتش نمی‌شویم اما اگر بیاید و مجوز بگیرد، از مشوق‌هایی بهره‌مند خواهند شد. از طرفی بیشتر از نیمی از اعضای کارگروه (۶ عضو از ۹ عضو)، از بخش خصوصی هستند. ارزیابی را هم به آزمایشگاه‌های خصوصی واگذار کرده‌ایم.»

سازمان فناوری اطلاعات ایران در این میان تفاهم‌نامه‌ «همکاری مشترک در حوزه مراکز داده» را نیز با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور امضا کرد. «محمدباقر اثنی عشری»، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، اعلام کرد که در حال حاضر، روزانه صدها ترابایت دیتا تولید می‌شود و ذخیره سازی داده‌ها در حال تبدیل شدن به یک صنعت بزرگ است. او در رابطه با طرح رتبه بندی مراکز داده نیز گفت:

«اکنون به شدت نیازمند مرکز ذخیره سازی داده‌ هستیم تا بتوانند داده‌های مردم را ذخیره سازی کنند. این مراکز برای اینکه بتوانند در عرصه رقابت باقی بمانند، لازم است که بیایند، ارزیابی شوند، رتبه بگیرند و تفاوت خود را با دیگران ثابت کنند. این فرصتی است تا بتوانیم اصلاح ساختاری را انجام دهیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی