ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

باتری تازه IBM؛ بی نیاز از فلزات سنگین کمیاب

تلاش برای حذف سوخت های فسیلی و استفاده از باتری برای تامین انرژی وسایط حمل و نقل عمومی مرتبا بیشتر می شود و این روزها از خودروهای سواری گرفته تا کامیون ها و حتی هواپیماها ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۹ آذر ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

تلاش برای حذف سوخت های فسیلی و استفاده از باتری برای تامین انرژی وسایط حمل و نقل عمومی مرتبا بیشتر می شود و این روزها از خودروهای سواری گرفته تا کامیون ها و حتی هواپیماها در قالب نسخه های الکتریکی ساخته می شوند. به همین خاطر نیز در سال های اخیر تقاضا برای باتری مورد استفاده در آنها بیشتر می شود اما به همین نسبت نیز مواد مورد نیاز برای ساخت این باتری ها مرتبا محدود و محدودتر می شود. با در نظر داشتن همین مساله نیز محققان IBM باتری جدیدی ساخته اند که مواد مورد نیاز برای ساخت آن به جای معادن از آب دریا تامین می شود.

در باتری های لیتیومی یونی که از انواع متداول امروزی به شمار می روند علاوه بر لیتیوم به فلزات سنگینی نظیر کبالت، منگنز و نیکل نیاز است و این مواد از معادن بزرگی استخراج می شوند که خطرات بزرگی را متوجه محیط زیست و معدنچی ها می کنند. این مواد همچنین منابع محدودی دارند و با گرایش هرچه بیشتر تولید کنندگان به استفاده از باتری در محصولاتشان  روی بیاورند این منابع نیز کم و کمتر می شوند.

حالا دانشمندان IBM به عنوان راهکاری جایگزین برای باتری ها به طراحی جدیدی دست پیدا کرده اند که نیاز به کبالت و نیکل را در کاتد از بین می برد و از نوعی الکترولیت جدید با نقطه اشتعال بالا استفاده می کند (الکترولیت همان ماده ای است که در باتری ها به کار می رود و به حرکت یون ها از یک سر به سر دیگر کمک می کند). در ادامه مشخص شد ترکیب کاتد جدید و مواد الکترولیت شکل گیری شوره های لیتیومی (از مشکلات رایج در این باتری ها) را هم محدود می کند. بنابراین علاوه بر اینکه تولید باتری جدید کمترین تاثیر منفی را روی محیط زیست می گذارد، استفاده از آن نیز ایمن تر خواهد بود و ضمن آنکه این باتری خطر آتش سوزی کمتری دارد.

اما مزایای این باتری ها به این نقطه ختم نمی شود و محققان باور دارند که باتری جدیدشان ظرفیت بیشتری نسبت به انواع لیتیومی یونی فعلی دارد و می تواند ظرف تنها ۵ دقیقه شارژ تا ۸۰ درصد از ظرفیت خود را پر کند، بهره وری بیشتری دارد و مهم تر از همه آنکه تولیدش ارزانتر از بقیه تمام می شود و همین امر در نهایت به کاهش قیمت خودروهای الکترونیکی منجر می شود.

باید در نظر داشت که این نتایج براساس عملکرد باتری مورد بحث در فضای آزمایشگاه اعلام شده اند اما محققان IBM هم اکنون با شرکت هایی نظیر مرسدس بنز وارد همکاری شده تا بیشتر به پتانسیل های این فناوری پی ببرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲ دی ۱۳۹۸

    ibm همیشه پیشرو بوده. هنوز هم هست

مطالب پیشنهادی