ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مسابقه‌ بین‌المللی برنامه‌سازی دانشجویی غرب آسیا با حمایت کافه بازار برگزار شد

مسابقه‌ بین‌المللی برنامه‌سازی دانشجویی غرب آسیا، سایت تهران در دانشگاه شریف برگزار شد و در آن بیش از دویست برنامه‌نویس در قالب ۷۲ تیم از ۶۹ دانشگاه کشور به رقابت با یکدیگر پرداختند تا تیم ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳۰ آذر ۱۳۹۸ | ۱۷:۳۹

مسابقه‌ بین‌المللی برنامه‌سازی دانشجویی غرب آسیا، سایت تهران در دانشگاه شریف برگزار شد و در آن بیش از دویست برنامه‌نویس در قالب ۷۲ تیم از ۶۹ دانشگاه کشور به رقابت با یکدیگر پرداختند تا تیم نخست به مسابقات جهانی موسکو برود. این مسابقه که پیش‌تر با نام ACM شناخته می‌شد، از امسال بنا به دلایلی نام ICPC را یدک می‌کشد و مانند چند سال گذشته با حمایت مجوعه کافه بازار برگزار شد.

کافه بازار با حمایت از مسابقه‌ بین‌المللی برنامه‌سازی دانشجویی به نوعی وارد پروسه آشنایی بدنه دانشگاهی با صنعت آی تی کشور شده؛ امری که پیش از این کمتر مورد توجه استارتاپ‌ها و بخش خصوصی بود. در واقع باید گفت بسیاری از افراد شرکت‌کننده در دوره‌های قبلی این رویداد حالا در خود مجموعه کافه‌بازار مشغول به فعالیت هستند؛ این مساله نشان می‌دهد مهارت و دانشی که در این مسابقات بکار گرفته می‌شود مستقیما با مهارت‌های لازم در بازار مرتبط است.

لیست سوالات این مسابقه در قالب یک فایل PDF از این لینک قابل دریافت است. در ادامه دعوت می‌کنیم از شما که برنامه ویدیویی ساخته شده برای این رویداد را نیز مشاهده کنید و بیشتر در جریان برگزاری مسابقه‌ی بین‌المللی برنامه‌سازی دانش‌جویی باشید و صحبت برگزارکنندگان و تیم برنده را نیز بشنوید.

بخش نهایی رویداد مسابقه بین‌المللی برنامه سازی دانشجویی در دو روز متوالی برگزار شد و تیم‌های مختلف در این دو روز ضمن رقابت تمرینی، به پای سخنرانی‌های کاربردی سخنرانان نشستند. مراسم در ساختمان مهندسی شریف و با سخنرانی «عرفان علی محمدی» از تیم برنامه مسیر یاب بلد شروع شد. محمدی درباره چالش‌های ادغام نقشه‌های مختلف صحبت کرد و به ارائه‌ای از آمارهای مسیربلد نیز پرداخت؛ به گفته علیمحمدی بلدکه در آن نزدیک به ۹۰ نفر کار می‌کنند، بیش از سه و نیم میلیون کاربر دارد و روزانه حدود یک میلیون بار از این برنامه برای مسیریابی استفاده می‌شود و هر کابر به طور تقریبی ۱۲ مسیریابی انجام می‌دهد.او ادامه داد:

«راه‌اندازی بلد از دو و نیم سال پیش کلید خورد و در ابتدای امر به منابع موجود در نقشه سر زدیم؛ منابعی همچون Open Street Map. جدا از این موارد، چند نقشه دیگر را نیز خریدیم و در نهایت با یک مشکل مواجه شدیم ، آن هم این بود که دیدیم چندین نقشه داریم که با یکدیگر تفاوت‌های اساسی دارند. بهتر است بدانید اساسا نقشه‌هایی که از ایران و شهرهای مختلف داریم، کلی نقص دارند و هیچ‌یک کامل نیستند. در نهایت تصمیم گرفتیم یک نقشه را به عنوان نقشه پایه انتخاب کنیم و از روی نقشه‌های دیگر اطلاعات را به آن اضافه نماییم و آن را تکمیل کنیم.»

علیمحمدی می‌گوید آنها این راه‌حل را به صورت یک مساله ریاضی-هندسی در آوردند تا بتوانند بیشتر این فرایند را به صورت اتوماتیک انجام دهند و کمترین کار را به دستان نیروی انسانی بسپرند: «اینجا بود که با مشفت و پروسه‌های مختلف نقشه‌ها را با یکدیگر Merge یا همان ادغام کردیم.»

علیمحمدی در نهایت می‌گوید که آنها حالا به نقشه نسبتا کامل و با جزییاتی دست پیدا کرده‌اند و با کمک خود کاربرانشان به تکمیل این نقشه ادامه می‌دهند.

مراسم سپس با برگزاری افتتاحیه در سالن جابربن‌حیان به طور رسمی آغاز شد؛ در افتتاحیه این رویداد دکتر «محمدحسین رهبان» عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف به سخنرانی پرداخت و به مساله یادگیری ماشین‌ها و هوش مصنوعی و چالش‌های آنها پرداخت.

سپس جوایز رویداد اعلام شد که به شرح زیر است:

بخش اول: مدال‌‌‌های مسابقه

چهار تیم اول: مدال طلا
چهار تیم دوم: مدال نقره
چهار تیم سوم: مدال برنز

بخش دوم: جوایز تیم‌های برتر (اهدایی شرکت کافه‌بازار)

سه تیم اول (از هر دانشگاه حداکثر یک تیم): هر تیم ۵ میلیون تومان
چهار تیم دوم (از هر دانشگاه حداکثر دو تیم): هر تیم ۳ میلیون تومان
پنج تیم سوم (از هر دانشگاه حداکثر دو تیم): هر تیم ۲ میلیون تومان

بخش سوم: جایزه‌ی سریع‌ترین حل مسائل (اهدایی شرکت کافه‌بازار)

هر مسئله‌: ۱ سکه‌ی گرمی پارسیان

همچنین اعلام شد به دانشگاه‌های اول تا سوم کاپ مسابقه اهدا خواهد شد و تاکید شد که مدال‌ها و جوایز به اعضای دانش‌جوی تیم‌ها و کاپ‌ها به دانشگاه‌های مربوطه تعلق خواهد گرفت.

مسابقه تمرینی پس از مراسم افتتاحیه در طبقات فوقانی دانشکده کامپیوتر شریف برگزار شد؛ در این مسابقه تمرینی، تیم‌ها با نمونه سوالاتی مواجه بودند که باید در روز جمعه آنها را حل می‌کردند. مرحله تمرینی تیم‌ها را به تکاپو و چالش انداخت و آنها را خسته کرد؛ به همین منظور کافه بازار در آخر این مسابقه تمرینی بخش جذاب چیلزون را برای شرکت‌کنندگان تدارک دید.

در بخش چیلزون، محیطی سرگرم‌کننده و در عین حال علمی برای همه حضار برقرار شد؛ بوردگیم‌های متنوعی روی میزها قرار گرفت و تیم‌ها با یکدیگر مشغول به بازی و نت‌ورکینگ شدند. این بخش کمک بسیاری برای تقویت مهارت ارتباط بین تیم‌ها انجام داد و تنی چند از مدیران میانی کافه‌بازار نیز در بین شرکت‌کنندگان حضور پیدا کردند و آنها را راهنمایی کردند. گپ و گفتی که بین تیم‌ها و این مدیران برقرار شد به کسب دانش انجامید و تیم‌های مختلف مجموعه هزار دستان (کافه‌بازار و بلد) نیز به معرفی محصولات خود برای حضار پرداختند.

فضای چیلزون توانست استرس تیم‌ها را کاهش دهد و تا حد زیادی به آنها انرژی ببخشد تا برای فردایی مهم‌تر و پر‌چالش‌تر آمادگی پیدا کنند. چیلزون که در طبقه همکف دانشکده کامپیوتر شریف برگزار شد، به مدت بیش از دو ساعت به طول انجامید و در خلال آن تمام تیم‌ها توانستند در عین اینکه خودشان را ریلکس نمایند، با یکدیگر تبادل اطلاعات داشته و درباره آینده خودشان صحبت کنند. یکی از همین شرکت‌کنندگان به دیجیاتو گفت: «واقعا چنین مراسمی را در طول این دو روز طاقت‌فرسا لازم داشتیم.» عبارت‌های شنیده شده از سوی این شرکت‌کننده، تقریبا از دهان همه حضار شنیده می‌شد.

در نهایت روز جمعه سر رسید و تیم‌ها از صبح با یکدیگر به رقابت پرداختند؛ فضای مسابقه واقعی این رویداد با مسابقه تمرینی تفاوت جالب توجهی داشت و آن هم حضور بادکنک‌های رنگین بود. این بادکنک‌ها که در دوازده رنگ متنوع آماده شده بودند، به فضای جدی و پراسترس مسابقه حال و هوای بامزه‌ای داده بودند و به تیم‌ها اهدا می‌شدند؛ در واقع دوازده سوال با دوازده رنگ مختلف در مسابقه وجود داشت که هر تیم با زودتر حل کردن هر یک از مسائل، به بادکنک رنگی اختصاصی سوال مربوطه دست می‌یافت.

مسابقه ظهر روز جمعه به اتمام رسید و داوری تا ساعت ۴ بعداز ظهر ادامه یافت. در مراسم اختتامیه این رویداد کلیپ‌های کوتاه مختلفی از حال و هوای تیم‌ها در خلال این مسابقه پخش شد و جوانان حاضر در تیم‌های شرکت‌کننده، مراسم اختتامیه را به یکی از سرگرم‌کننده‌ترین بخش‌ها تبدیل کردند. تیم‌ها بدون حس رقابت با یکدیگر، به تشویق هم پرداخته و در نهایت با مشخص شدن نفرات برتر، مسابقه به پایان رسید. لیست برندگان به شرح زیر است:

  • تیم هشتم: TeamNameCensored از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
  • تیم هفتم: The orGnull Gorazzers از دانشگاه شهید بهشتی
  • تیم ششم: Kardak از دانشگاه تهران
  • تیم پنجم: aRandomFunnyPhrase از دانشگاه تهران
  • تیم چهارم: AkbarJuuje از دانشگاه صنعتی شریف
  • تیم سوم: Serendipity The Rebellion از دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • تیم دوم: MAST از دانشگاه صنعتی شریف
  • تیم اول: NimRoo از دانشگاه صنعتی شریف
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی