ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رکورد گینس
علمی

ماهواره ژاپنی رکورد گینس را جابجا کرد

آژانس اکتشافات فضایی ژاپن (JAXA) با قرار دادن ماهواره ای اکتشافی در فاصله ۱۶۷.۴ کیلومتری از سطح زمین، رکورد استقرار ماهواره در کم ترین ارتفاع مدار را از آن خود کرد. این دستگاه که TSUBAME نام دارد، از ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۴ دی ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۹

آژانس اکتشافات فضایی ژاپن (JAXA) با قرار دادن ماهواره ای اکتشافی در فاصله ۱۶۷.۴ کیلومتری از سطح زمین، رکورد استقرار ماهواره در کم ترین ارتفاع مدار را از آن خود کرد.

این دستگاه که TSUBAME نام دارد، از نوع ماهواره های آزمایش ارتفاع پایین (SLATS) است که از ۲۳ دسامبر ۲۰۱۷ تا اول اکتبر امسال را در مدار سپری کرد و طی همین بازه زمانی ارتفاع خود را تا ۱۶۷.۴ کیلومتر سطح زمین کاهش داد؛ ارتفاعی که تا کنون هیچ ماهواره دیگری توانایی فعالیت در آن را نداشته است.

ماهواره های رصد زمین پلتفرم های فوق العاده ای برای بررسی سیاره زمین هستند. این دستگاه ها برای پوشش نواحی گسترده معمولا در مدارهایی با ارتفاع تا ۲ هزار کیلومتر مستقر می شوند اما همین امر باعث می شود رزولوشن تصاویر ثبت شده توسط آنها کاهش پیدا کند.

رکورد گینس

هدف محققان ژاپنی از توسعه TSUBAME بررسی امکان استقرار ماهواره ها در ارتفاع بسیار پایین بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر بود چرا که از این فاصله می توان تصاویر با کیفیت و رزولوشن بالا ثبت کرد. اصلی ترین چالش ژاپنی ها در این مسیر کشش جوی صدها برابر بیشتر نسبت به مدارهای بالاتر و  حضور اکسیژن اتمی بود که سرعت تخریب ماهواره را بالا می برد.

ژاپنی ها برای غلبه بر این مشکلات TSUBAME را از مواد خاص مقاوم در برابر اکسیژن ساخته و آنرا به پیشرانه های جت گازی، موتور یونی و سیستم های موقعیت یابی دقیق مجهز کردند تا علاوه بر تصویربرداری از سطح، بر کشش جوی هم غلبه کند.

TSUBAME پس از پرتاب در سال ۲۰۱۷ ماموریتش را از ارتفاع ۲۷۱.۵ کیلومتری شروع کرد اما با کاهش کنترل شده ارتفاع  تا ۱۶۷.۴ کیلومتری پایین آمده و ۷ روز را در این مدار سپری کرد. ژاپنی ها تاکید کرده اند که از این دستاورد برای کمک به پیشرفت علوم ماهواره ها و حل مشکلات جوامع بشری استفاده خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۶ دی ۱۳۹۸

    چند ماه پیش یادمه در این باره سرچ میکردم گوگل پایینترین ارتفاع ماهواره چیه اون موقع یک ماهواره تحقیقاتی اوروپا بود 224 کیلومتری فعالیت میکرد ۱۶۷.۴ کیلومنر واقعا خوبه به نظر من تا 130 کیلومتر جا دارند

  • molavy
    molavy | ۴ دی ۱۳۹۸

    و ارتش فضایی آمریکا برای جاسوسی
    گند زدن به فضا رفت

مطالب پیشنهادی