ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آخرین پیامد تغییرات اقلیمی: اختلال در خواب زمستانی خرس های قهوه ای

تغییرات آب و هوایی که مدتی قبل گریبانگیر خرس های قطبی روسیه شده بود، حال خواب را از چشمان خرس های قهوه ای اوکراین گرفته است. پارک ملی طبیعی سینه‌ویر (Synevyr National Nature Park) که ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۵ دی ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

تغییرات آب و هوایی که مدتی قبل گریبانگیر خرس های قطبی روسیه شده بود، حال خواب را از چشمان خرس های قهوه ای اوکراین گرفته است.

پارک ملی طبیعی سینه‌ویر (Synevyr National Nature Park) که در جنوب غربی اوکراین واقع شده، با انتشار پستی در فیسبوک اعلام کرد خرس ها باید در فصل زمستان بخوابند؛ ولی در مرکز توانبخشی این پارک تنها 3 قلاده از 32 قلاده خرس به خواب زمستانی رفته اند.

محققان می گویند زندگی خرس ها در پارک روی خواب زمستانی آنها تاثیر گذاشته، ولی با این وجود سال گذشته بسیاری از آنها به خواب رفته بودند. به عقیده آنها دمای هوا به اندازه کافی پایین نیست تا شرایط برای خواب زمستانی خرس ها فراهم شود.

در حال حاضر دمای هوا در پارک ملی طبیعی سینه‌ویر، حدود 4 درجه سانتی گراد ثبت شده است. این دما بالاتر از میانگین دمای ماه دسامبر (منفی 2.3 درجه سانتی گراد) و نزدیک به میانگین دمای ماه آوریل (6.9 درجه سانتی گراد) است که خرس ها معمولاً در آن از خواب زمستانی بیدار می شوند.

در ادامه بیانیه پارک یاد شده آمده که این منطقه تنها یک هفته سرد را تجربه کرده است و در همان زمان سه قلاده از خرس ها توانستند به خواب زمستانی بروند. باقی خرس ها چشم انتظار سرما هستند.

دمای هوای محیط، فاکتور مهمی برای خواب زمستانی خرس‌هاست و زمان و طول مدت خواب زمستانی را تعیین می کند.

مطالعات نشان می دهند فعالیت های فیزیکی و همچنین ریتم ضربان قلب و دمای بدن خرس ها چند هفته قبل از خواب زمستانی کاهش پیدا می کنند. با کاهش دمای محیط به نزدیک صفر درجه و بارش برف، خرس ها پناهگاهی برای گذراندن زمستان پیدا می کنند و خواب زمستانی آنها آغاز می شود.

مدت زمان خواب زمستانی خرس ها بسته به گونه از چند روز تا چند هفته (خرس سیاه مکزیکی) تا بیش از شش ماه (خرس قهوه ای آلاسکا) متفاوت است. خواب زمستانی به این حیوان کمک می کند تا حین ماه های سرد فصل زمستان از بارش برف و کمبود غذا در امان بماند.

به نظر می رسد تغییرات اقلیمی عامل تغییر رفتار حیواناتی همچون خرس سیاه است که خواب زمستانی کوتاهی دارند و با گرم شدن هوا زودتر از پناهگاه خارج می شوند.

با هر درجه افزایش دما در فصل زمستان، خواب زمستانی خرس سیاه شش روز کم می شود. محققان می گویند این یعنی «تا سال 2050 خواب زمستانی خرس ها [در ایالت کلرادو] به طور میانگین 15 تا 39 روز کم می شود.»

محققان می گویند تغییرات آب و هوایی روی خواب زمستانی حیوانات دیگر هم تاثیر منفی می گذارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Javad Fathi
    Javad Fathi | ۵ دی ۱۳۹۸

    امسال شاهکار کردیم

مطالب پیشنهادی