ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ذنبوک UX392FN
نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: لپتاپ ایسوس ذنبوک UX392FN

لپتاپ های ایسوس از مدل های گیمینگ گرفته تا الترابوک و هیبریدی تنوع بالایی دارند اما سری ذنبوک این شرکت با وزن پایین، طراحی جمع جور و کارایی قابل قبول طرفداران زیادی برای خود دست ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۵ دی ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰

لپتاپ های ایسوس از مدل های گیمینگ گرفته تا الترابوک و هیبریدی تنوع بالایی دارند اما سری ذنبوک این شرکت با وزن پایین، طراحی جمع جور و کارایی قابل قبول طرفداران زیادی برای خود دست و پا کرده است. در این مطلب یکی از اعضای خانواده ذنبوک به اسم UX392FN را بررسی می کنیم که در همان نگاه اول بدنه جذاب و برس خورده آن خودنمایی می کند اما مزایایش فقط به لباسی شیک محدود نمی شود. آنطور که ایسوس می گوید UX392FN باریکترین لپتاپ دنیا با پردازنده گرافیکی مجزاست و نمایشگرش هم کمترین حاشیه ها را اطراف خود می بیند، با این وجود نمی شود آن را محصولی کاملا بی نقص دانست. برای آشنایی با نقاط ضعف و قوت این تایوانی جذاب با ما همراه باشید.

مشخصات لپتاپ ایسوس ذنبوک UX392FN
  • نمایشگر ۱۳.۹ اینچی با رزولوشن FHD
  • پردازنده نسل هشتمی اینتل Core i7-8565U
  • ۱۶ گیگابایت حافظه رم DDR3
  • کارت گرافیک جی‌فورس MX150 2GB
  • ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی M.2 NVMe
  • بدنه یکپارچه آلومینیومی
  • باتری ۳ سلولی ۵۰ وات ساعتی
  • وزن ۱.۱ کیلوگرم
  • قیمت حدود ۱۸ میلیون تومان
طراحی

وقتی قرار است بزرگانی مثل دل XPS و سامسونگ نوتبوک ۹ را به چالش بکشید، باید نه تنها از نظر قدرت پردازش حرف های زیادی برای گفتن داشته باشید، بلکه بدنه را آنقدر تراش دهید تا هیچ چیز اضافه ای باقی نماند. ایسوس در UX392FN اینکار را آنقدر خوب انجام داده که وزن دستگاه از ۱.۱ کیلوگرم و ضخامت آن از ۱۲.۹ میلیمتر فراتر نمی رود.

ذنبوک UX392FN برخلاف بسیاری از لپتاپ های دیگر از بدنه یکپارچه آلومینیومی ساخته شده و انعکاس چشم نواز آن حاصل برس کاری جهت داری است که در پنل بیرونی به صورت مدور و روی کیبورد در قالب خطوط مورب پیاده شده. رنگ لپتاپ هم سایه خاصی از نقره آبی است که ایسوس آن را «آبی آرمانشهری» می خواند.

یکی از مشکلات الترابوک های سبک و باریکی مثل ال‌جی گرم ۱۴ نرم بودن بدنه است اما UX392FN به لطف بدنه آلومینیومی ساختار مستحکمی دارد و در برابر فرو رفتن در اثر فشار به خوبی مقاومت می کند که البته چندان دور از انتظار هم نیست چون مقاومت آن در برابر ضربه و شوک در حد استانداردهای نظامی برآورد شده است.

هرچند ذنبوک UX392FN یکی از باریکترین الترابوک های بازار است اما نقص هایی در مونتاژ آن به چشم می خورد، مثلا در سمت راست پنل ها کاملا روی هم چفت می شوند اما در سمت راست فاصله ای میلیمتری بین آنها وجود دارد.

ایسوس در این محصول هم از لولای ارگولیفت استفاده کرده که علاوه بر باز کردن نمایشگر تا زاویه ۱۴۰ درجه، بدنه را با زاویه ۴ درجه ای از سطح جدا می کند که هم حجم صدا را افزایش می داد و هم کار کردن با الترابوک و به ویژه تایپ را راحت تر می کرد. هرچند می توان این لولا را یک دستی باز کرد اما اگر سطح بیش از حد صاف باشد پنل تا نیمه باز می شود.

وزن سبک لپتاپ در سطح بدنه به خوبی پخش شده و حین کار کردن با آن روی پا احساس عدم تعادل نخواهید داشت. با این وجود زاویه محدود نمایشگر استفاده از لپتاپ در این حال را برای ما کمی دشوار کرده بود.

ذنبوک UX392FN

ایسوس پورت ها را قربانی کوچک کردن فرم فاکتور نکرده و در لبه چپ اسلات MicroSD و ۲ درگاه USB C تعبیه شده که از هرکدام می توان برای شارژ استفاده کرد. هرچند فاصله پورت های USB C مناسب است و همزمان می توان از آنها استفاده کرد اما بهتر بود یکی از این پورت ها به سمت راست منتقل می شد تا شارژ از هردو طرف ممکن شود. کارت MicroSD هم به صورت کامل داخل اسلات قرار نمی گیرد و بهتر است برای اجتناب از صدمات احتمالی قبل از جابجایی لپتاپ آنرا خارج کنید.

در سمت چپ بدنه درگاه USB 3.1 از نوع A و جک هدفون جاخوش کرده اند. متاسفانه خبری از پورت تاندربولت ۳ برای اتصال لپتاپ به مانیتورهای 4K یا GPU اکسترنال نیست. برای اتصال کابل HD باید دست به دامن مینی داکی شوید که همراه لپتاپ ارائه شده و درگاه های USB و HDMI را در اختیارتان قرار می دهد. این مینی داک قابلیت انتقال توان هم دارد بنابرین حین اتصال آن همزمان می توانید لپتاپ را هم شارژ کنید.

کیبورد و تاچ پد

طراحی و سایز کیبورد ذنبوک UX392FN قابل قبول است اما فونت نارنجی با رنگ کلیدها کنتراست کاملی ندارد، هرچند در صورت روشن بودن نور پس زمینه این مشکل رفع می شود. سطح نور را می توان روی سه درجه مختلف تنظیم کرد و خوشبختانه از لبه کلیدها بیرون نمی زند.

عمق ۱.۴ میلیمتری هر کلید و فاصله ۱۹.۵ میلیمتری بین مرکز آنها مناسب است اما حین فشار کمی لق می زنند که احتمالا به خاطر کوچک بودن لایه زیر آنهاست. انحنای روی هر کلید هم ۰.۱۵ میلیمتری است که کار کردن با آن نسبت به سطح صاف راحت تر است.

نکته منفی دیگری که حین تایپ به آن برخوردیم کوچک بودن کلیدهای نشانگر و صدای نسبتا بلند کلید اسپیس است که احتمالا حین تایپ در کتابخانه سرها را به سویتان برگرداند. علاوه بر این کلید پاور هم جایی قرار گرفته که در برخی لپتاپ ها کلید Delete تعبیه می شود، بنابراین تا زمانی که به آن عادت کنید احتمالا به جای فشردن Delete صفحه را خاموش می کنید.

در مجموع کیبورد ذنبوک UX392FN قابل قبول است اما تاچ پد نقطه ضعف هایی دارد که به آسانی نمی توان از کنار آن گذشت. ابعاد ۱۰.۵ در ۶.۲ سانتی متری ترک پد با توجه به فرم فاکتور دستگاه قابل قبول است اما حضور سنسور اثر انگشت روی آن فضای کار را محدود می کند. علاوه بر این روکش شیشه ای تاچ پد باعث کاهش اصطکاک سطح شده و مدتی طول کشید تا به اجرای جسچرهای چند لمسی عادت کنیم.

کلیک راست و چپ تاچ پد هم تا حدودی خشک عمل می کند اما عجیب ترین نکته صدای تقه ای است که حین ضربه روی تاچ پد به گوش می رسد و معلوم نیست چرا ایسوس نتوانسته آنرا رفع کند.

نمایشگر

ایسوس با چکش کاری بدنه توانسته نمایشگر ۱۳.۹ اینچی IPS با رزولوشن تمام اچ دی را در بدنه ای مشابه لپتاپ های ۱۳ اینچی جای دهد. این مزیت از طریق کاهش ابعاد بدنه و حاشیه ها میسر شده تا جایی که نمایشگر ۹۷ درصد از پنل جلو را اشغال کرده و به گفته سازنده از این نظر هیچ الترابوک دیگری به پای آن نمی رسد.

بخشی از این دستاورد مدیون ناچ معکوسی است که بالای پنل جاخوش کرده و میزبان وبکم است. این زایده که قبلا مشابهش را در لنوو ایدیاپد s940 هم دیده بودیم، به باز کردن آسانتر درب لپتاپ هم کمک می کند. وبکم HD که در ناچ معکوس تعبیه شده با سیستم احراز هویت ویندوز Hello سازگاری ندارد و ویدیوهای چندان با کیفیتی هم ثبت نمی کند.

حاشیه های فوقانی و کناری نمایشگر به ترتیب از ۳.۶ و ۲.۵ میلیمتر فراتر نمی رود اما در لبه پایینی به مراتب بیشتر است، هرچند ایسوس آنرا زیرکانه پشت لولای ارگولیفت پنهان کرده. یکی از مشکلات نمایشگرهای با حاشیه اندک نشت نور از لبه ها است اما ما حتی در بالاترین سطح روشنایی و در فضای کاملا تاریک هم اثری از این مشکل در UX392FN ندیدیم.

اولین بار که ذنبوک UX392FN را روشن می کنید نور صفحه کمی پایین است اما نیازی به نگرانی نیست چون صفحه نمایش به افزایش سطح نور نه نمی گوید. دلیل پرنور بودن نمایشگر ذنبوک UX392FN پشتیبانی آن از روشنایی بالای ۴۰۰ نیتی است که تنه به تنه موبایل ها می زند.

هرچند کنتراست UX392FN هزار به یک اعلام شده و در عمل ۹۵۰ به ۱ است اما کماکان از رقبایی مثل ایدیاپد s940 بالاتر است. ایسوس مدعی سازگاری کامل پنل با طیف رنگی sRGB است اما این عدد در بررسی ها از ۹۵ درصد فراتر نرفته که البته هنوز هم عدد قابل قبولی است. از طرف دیگر فقدان پوشش مات و براق بودن نمایشگر باعث می شد در برابر نور مستقیم از وضوح تصویر لپتاپ تا حد زیادی کاسته شود.

کارایی

زیر پوسته جذاب و برس خورده ذنبوک UX392FN سخت افزاری قرار گرفته که دو سال از معرفی آن می گذرد، با این وجود نه تنها از پس کارهای روزمره برمی آید بلکه در پردازش بعضی بازی ها و کارهای گرافیکی هم ناامیدتان نمی کند. نسخه پایه این لپتاپ با پردازنده Core i5-8265U، هشت گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه عرضه شده اما مدلی که به دست ما رسیده میزبان پردازنده نسل هشتمی اینتل Core i7-8565U در کنار کارت گرافیک جی‌فورس MX150 با ۲ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR5 است.

پیکربندی حافظه هم از ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD و ۱۶ گیگابایت رم تشکیل شده که بجای DDR4 از نوع LPDDR3 است. رم یکی دیگر از قربانیان کاهش حداکثری ابعاد دستگاه است و آنبورد شده در نتیجه امکان ارتقای آن وجود ندارد، البته همین میزان رم برای اکثر کاربران کفایت می کند.

پردازنده چهار هسته ای Core i7-8565U بر پایه معماری ۱۴ نانومتری طراحی شده و فرکانس پایه آن ‍۱.۸ گیگاهرتز است که برای یکی از هسته ها به ۴.۶ و برای سه هسته دیگر به ۴.۱ گیگاهرتز می رسد. پردازشگر مجتمع این پردازنده UHD 620 با فرکانس بین ۳۰۰ تا ۱۱۵۰ مگاهرتز است. هرچند 8565U نسخه جدید 8550U محسوب می شود اما از نظر فرکانس پایه، کش ۸ مگابایتی و توان گرمایی ۱۵ واتی تفاوتی با آن ندارد. در واقع تنها بهینه سازی شاخص 8565U به فرکانس توربو برمی گردد که از ۴ گیگاهرتز به ۴.۶ گیگاهرتز می رسد.

برای بررسی بهتر کارایی پردازنده ایسوس UX392FN را با اپلیکیشن Cinebench R20 محک زدیم که نتیجه آن در بخش های تک و چند هسته ای به ترتیب امتیازات ۴۱۵ و ۱۴۵۴ بود. MSI PS42 به عنوان یکی از الترابوک های مشابه با پردازنده 8550U در این تست به ۱۲۱۵ امتیاز دست پیدا کرده بود.

از طرف دیگر نباید اجازه دهید عبارت Core i7 شما را اغوا کند چون 8565U از نسل ویسکی لیک و خانواده U است که با تمرکز بر مصرف پایین انرژی تولید شده. برای مثال اختلاف هزار امتیازی بین Core i7-8565U و پردازنده دسکتاپ Core i7-7700K در Cinebench به خوبی فاصله فراوان بین کارایی این دو مدل را نشان می دهد.

یکی دیگر از بنچمارک های متداول PCMark است که کارایی کلی پردازنده، رم و حافظه داخلی را در تسک های متعددی از وبگردی و کار با اپلیکیشن های عادی گرفته تا موارد سنگین تر مثل پردازش ویدیو و عکس تست می کند. ایسوس UX392FN در این زمینه امتیاز قابل قبول ۳۹۲۹ را کسب کرده و تنه به تنه ایسوس FX503VD می زند که با پردازنده Core i7-7700HQ عنوان لپتاپ گیمینگ را یدک می کشد. لپتاپ قدرتمند MSI P65 هم با حدود ۱۰ میلیون تومان قیمت بالاتر در این بنچمارک امتیازی بهتر از ۵۰۰۰ نگرفته. این امتیازات نشان می دهد که اگر به دنبال لپتاپی شیک و جذاب برای کارهای روزمره هستید که تحسین دیگران را هم برانگیزد، ایسوس UX392FN یکی از بهترین انتخاب های پیش رویتان است.

در کلاس الترابوک های فوق سبک مثل مدل مورد بحث بسیاری اوقات شرکت ها یا به کارت گرافیک سبکی مثل MX150 اکتفا کرده یا کلا قید کارت گرافیک مجزا را می زنند. برای مثال مدل پایه هواوی میت بوک ۲۰۱۸ تنها بر گرافیک مجتمع HD620 تکیه دارد اما ایسوس UX392FN از جی فورس MX 150 بهره می برد که چند برابر سریعتر است.

انویدیا MX 150 را در دو مدل با توان های گرمایی ۱۰ و ۲۵ واتی تولید می کند که UX392FN به نسخه ضعیفتر آن با عنوان 1D12 مجهز شده. این کارت در اجرای امور روزمره مثل پخش کلیپ و ادیت ویدیویی ساده مشکلی نداشت اما برای برآورد کارایی آن در اجرای بازی و رندرهای سنگین به اپلیکیشن 3DMark رجوع کردیم.

3DMark بخش های مختلفی دارد که یکی از آنها Time Spy است و قابلیت های دستگاه در زمینه رندرینگ را بر پایه DirectX 12 می سنجد. در این تست سنگین ایسوس UX392FN نمره کمتر از حد انتظار ۹۷۱ را دریافت کرده که حدود ۲۵ درصد از MSI PS42 کمتر است. احتمالاً یکی از دلایل این عملکرد به رم DDR3 ایسوس برمی گردد که در زمینه رندرینگ سنگین حرف چندانی برای گفتن ندارد.

تست Fire Strike هم با استفاده از یک موتور DirectX 11 موارد مختلفی مثل نورپردازی و سایه زنی را در سیستم های گیمینگ محک می زند. کارنامه ذنبوک UX392FN در این بخش با نمره ۲۶۳۵ همراه است که از ناتوانی این دستگاه در اجرای بازی های سنگین حکایت دارد. این امتیاز تقریبا برابر با ایدیاپد S940 و دو برابر ذنبوک UX433 است. رکورددار این بخش سیستمی متشکل از ۴ کارت GTX 1080 Ti است که ۵۹۳۸۶ امتیاز کسب کرده است.

در ادامه نوبت به تست Sky Driver می رسد. این بنچمارک برای سیستم هایی طراحی شده که قادر به کسب نرخ فریم های دو رقمی در بنچمارک سنگین Fire Strike نیستند. دستیابی به امتیاز ۸۶۶۹ و نرخ ۴۰ فریم بر ثانیه در بنچمارک Sky Driver نشان دهنده توانایی ذنبوک UX392FN در اجرای بازی های معمولی با نرخ فریم معقول است.

در مجموع می توان گفت ذنبوک UX392FN در دنیای الترابوک ها نه مثل دل XPS 13 یا تینکپد X1 کربن صرفا روی پردازنده متمرکز است و نه مثل ریزر بلید Stealth یا پرستیژ PS42 با تمرکز بر اجرای بازی طراحی شده، بلکه با حفظ تعادل بین این دو مقوله توانایی پردازش مطلوب و اجرای بازی های محبوب با نرخ فریم پایین تر را دارد.

برای تست عملی عملکرد ذنبوک UX392FN در اجرای بازی ها سراغ NFS Payback رفتیم که در صورت متصل بودن شارژر با نرخ فریم معقولی اجرا می شود اما در غیر اینصورت عملا لگ های متعدد مانع اجرای بازی می شدند.

ایسوس در ذنبوک UX391 از حافظه SSD سامسونگ استفاده کرده بود اما اینبار به SN520 وسترن دیجیتال روی آورده که از نوع M.2 NVMe است و ۵۱۲ گیگابایت ظرفیت دارد. آنطور که نرم افزارهای AS SSD و کریستال دیسک مارک نشان می دهند سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی این SSD به ترتیب ۱۷۴۵ و ۱۴۵۷ مگابایت در ثانیه است.

هرچند این سرعت به مراتب بیشتر از HDD و حتی SSD های ساتا است اما سرعت خواندن SN520 به شکل عجیبی نصف SSDهای M.2 سامسونگ PM981 و PM961 است. علت این مساله به استفاده حافظه SN520 از رابط کاربری PCIe x2 برمی گردد که نرخ انتقال داده در آن محدود است. علی رغم این تفاسیر سرعت این SSD هنوز هم از مدلی مثل سویفت ۳ بیشتر است و ما در بوت ویندوز، راه اندازی برنامه ها و دسترسی به داده ها تاخیر خاصی را مشاهده نکردیم. اگر به دنبال حافظه سریعتر هستید باید سراغ مدل مجهز به یک ترابایت حافظه با رابط PCIe x4 بروید.

خنک کنندگی

مسئولیت دفع حرارت در ذنبوک UX392FN بر عهده دو فن ۴۰ میلیمتری و یک لوله انتقال حرارت قرار دارد اما همانطور که گفتیم لولای ارگولیفت هم با جدا کردن ۴ درجه ای پنل پشتی از سطح، به کمک آنها می آید.

فن ها بین پردازنده و GPU و به سمت مرکز مادر بورد قرار گرفته اند تا حرارت تولید شده را به سمت خود کشیده و از این منافذ به سمت بیرون هدایت کنند. دریچه فن مثل بسیاری از لپتاپ های دیگر نه در کناره های دستگاه بلکه در لبه پشتی قرار گرفته تا در دید نباشد و هوا هم بدون مشکل جریان پیدا کند. حین اجرای بازی خروج حرارت از این قسمت باعث داغ شدن قسمت جلویی کیبورد می شد که به خاطر فلزی بودن بدنه تا حد کمی در بخش های دیگر هم حس می شود.

از سوی دیگر زمان اجرای برنامه های عادی فن ها یا خاموشند یا بی صدا به کار خود ادامه می دهند اما در سناریوهایی مثل اجرای بازی و رندرهای گرافیکی با قدرت بیشتری فعالیت می کنند که در این حالت هم صدای آنها توجه چندانی را به خود جلب نمی کند.

صدا

ذنبوک UX392FN از دو اسپیکر بهره می برد که زیر بدنه تعبیه شده و با تکیه بر آمپلی فایر هوشمند و فناوری «سونیک مستر» صدای واضحی را به گوش کاربر می رسانند. ایسوس برای ارتقای کیفیت صدای اسپیکرها هرچه در چنته داشته رو کرده و از توانایی متخصصان هارمن کاردن هم بهره برده با این وجود ما مزیت خاصی نسبت به دیگر الترابوک ها مشاهده نکردیم.

از این اسپیکرهای کوچک نمی توان انتظار تولید صدای بیس قوی نداشت ولی در فرکانس های متوسط صدای خوب و شفافی به گوش می رسد. ذنبوک UX392FN در زمینه صداهای زیر و تریبل هم حرف چندانی برای گفتن ندارد اما بلندی صدا متوسط و عاری از دیستورت است. در مجموع اسپیکرهای ذنبوک UX392FN صدای متعادلی را به گوش می رسانند اما با استفاده از هدفون تجربه شنیداری گوش نوازتری خواهید داشت.

باتری

ذنبوک UX392FN از یک باتری ۳ سلولی با ظرفیت ۵۰ وات ساعت برخوردار است که برای الترابوکی با این ابعاد عادی محسوب می شود. طبق ادعای سازنده این باتری توان کافی برای ۱۵ ساعت کار مداوم را فراهم می سازد اما این عدد در دنیای واقعی کمتر است چون تست های ایسوس در محیط MobileMark و روی نسخه پایه با پردازنده Core i5 پیاده شده اند.

تجربه ای که ما از کار با ذنبوک UX392FN داشتیم نشان داد که با روشنایی صفحه متوسط و انجام امور روزمره مثل وبگردی، پخش موزیک و کار با مجموعه آفیس، شارژدهی باتری لیتیوم پلیمری از ۱۰ ساعت فراتر نمی رود. اگر اهل تماشای ویدیو هم باشید با یکبار شارژ تا حدود ۹.۵ ساعت می توانید روی پخش ویدیوهای 1080p حساب باز کنید. با تنظیم روشنایی نمایشگر روی بالاترین سطح و اجرای پردازش های سنگین، باتری در کمتر از ۲ ساعت خالی می شود.

ایسوس الترابوک خود را با آداپتور USB-C شصت واتی همراه کرده که به لطف فناوری شارژ سریع باتری را در ۵۰ دقیقه تا ۶۰ درصد و در کمتر از ۱۲۰ دقیقه به صورت کامل شارژ می کند.

جمع بندی

در مدتی که سرگرم بررسی ذنبوک UX392FN بودیم بسیاری در نگاه اول جذب طراحی چشم نواز آن می شدند. این طراحی جذاب در کنار مزایایی مثل سخت افزار مناسب، نمایشگر با روشنایی و کنتراست مطلوب، بدنه یکپارچه فلزی و شارژدهی طولانی ذنبوک UX392FN را به لپتاپی شاخص تبدیل می کنند.

الترابوک جذاب ایسوس البته کمبودهایی هم دارد که نمی توان به سادگی از کنار آنها گذشت. فقدان پورت تاندربولت ۳ به معنی ناممکن بودن اتصال لپتاپ به نمایشگر 4K و کارت گرافیک اکسترنال است. با توجه به یکپارچه سازی رم و مین بورد باید ارتقای این قطعه را فراموش کنید. استفاده از پردازنده دو سال قبل و تاچ پد با عملکرد نه چندان مطلوب را هم باید به این موارد اضافه کرد.

در مجموع اگر مزایا و معایب ایسوس ذنبوک UX392FN را در دو کفه ترازو قرار دهیم قابلیت های آن به کمبودها می چربد. در نتیجه اگر قصد خرید الترابوکی را دارید که در عین جذابیت وزن زیادی نداشته و در پردازش برنامه ها هم کم نیاورد، ذنبوک UX392FN می تواند یکی از گزینه های شما باشد، هرچند این دستگاه هم مثل الترابوک های دیگر قیمت نسبتا بالایی دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی