ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

خودرو ملی ترکیه رونمایی شد؛ TOGG، شاسی بلندی برقی مجهز به فناوری های روز

چند وقتی بود که زمزمه هایی مبنی بر طراحی و تولید خودرو ملی توسط ترک ها به گوش می رسید. این اتفاق بالاخره رخ داد و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز جمعه ششم ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۶ دی ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

چند وقتی بود که زمزمه هایی مبنی بر طراحی و تولید خودرو ملی توسط ترک ها به گوش می رسید. این اتفاق بالاخره رخ داد و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز جمعه ششم دی ماه طی مراسمی در مرکز تحقیقاتی مرمره واقع در استان صنعتی کوجااِلی (Kocaeli) از یک شاسی بلندی تمام الکتریکی و یک خودروی سدان تحت برند تازه تاسیس TOGG رونمایی کرد.

yerli-otomobil-tanitildi (24)

برند TOGG (برگرفته از حروف اول عبارت Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu به معنای گروه خودروسازی مشترک ترکیه) نتیجه همکاری 5 خودروسازی داخلی ترکیه بوده و توسط وزارت صنعت و تکنولوژی این کشور پشتیبانی می شود. اولین محصول این برند کراس اووری تمام الکتریکی در کلاس C است که با همکاری استودیوی طراحی پینین فارینا خلق شده و پیکره ای جذاب و مدرن دارد.

yerli-otomobil-tanitildi (28)

این کراس اوور سبز با دو پیشرانه 200 و 400 اسب بخاری عرضه خواهد شد. به گفته گورکان کاراکاش (Gürcan Karakaş) مدیرعامل TOGG نسخه قوی تر دارای دو موتور بوده و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت به 4.8 ثانیه زمان نیاز دارد. این نسخه چهار چرخ محرک با یک بار شارژ خواهد توانست تقریبا 500 کیلومتر مسافت را پشت سر بگذارد که در صورت تحقق در دنیای واقعی هم تراز با استانداردهای جهانی خواهد بود.

yerli-otomobil-tanitildi (45)
در طراحی جلوپنجره این خودرو از گل ها و المان های فرهنگی کشور ترکیه الهام گرفته شده است

نسخه پایه مجهز به تک موتور 200 اسب بخاری هم شتاب صفر تا صد را در 7.6 ثانیه محقق نموده و با باتری پر توانایی پیمایش 300 کیلومتر مسافت را دارا خواهد بود. باتری لیتیوم-یونی این خودرو در داخل خاک ترکیه تولید شده و به لطف پشتیبانی از فناوری شارژ سریع در عرض 30 دقیقه تا 80 درصد شارژ می شود. جالب آنکه ترک ها ادعا می کنند قوای محرکه به طور کامل توسط مهندسین داخلی توسعه یافته است.

yerli-otomobil-tanitildi (1)

آنطور که اعلام شده کراس اوور الکتریکی TOGG به سطح دوم از فناوری خودران نیز مجهز بوده و در شرایط معین خواهد توانست به کمک راننده بشتابد. اگر همه چیز طبق برنامه ریزی ها پیش برود، تولید و عرضه این کراس اوور به ترتیب از سال های 2021 و 2022 آغاز خواهد شد.

yerli-otomobil-tanitildi (25)
تصاویر شماتیک نشان می دهند که باتری خودرو در کف آن نصب شده است

درباره سدانی که در مراسم رونمایی در معرض دید عموم قرار گرفت، فعلا اطلاعاتی در دست نیست، اما عکس های موجود نشان می دهند که این خودرو هم طراحی قابل قبولی دارد. برند TOGG تولید پنج مدل مختلف تا سال 2030 را هدفگذاری کرده است.

yerli-otomobil-tanitildi (44)

رجب طیب اردوغان در مراسم رونمایی به تمجید از 100 مهندس داخلی حاضر در پروژه پرداخته و افزوده:

ما امروز شاهد یک روز تاریخی و محقق شدن رویای 60 ساله ترکیه هستیم. ما دیگر نیازی به خرید لایسنس یا کسب اجازه از هیچ کس دیگر نداریم و خودمان تمامی مشخصات فنی را تعیین می کنیم.

yerli-otomobil-tanitildi (37)
کراس اوور الکتریکی TOGG در داخل کابین نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد. وجود نمایشگرهای دیجیتال متعدد یکی از شاخصه های اصلی این خودرو است

آمارهای موجود نشان می دهند در کشور ترکیه تقریبا 1000 ایستگاه شارژ وجود داشته و حدود 1500 دستگاه خودروی الکتریکی در حال تردد در خیابان ها و جاده های آن هستند. پیش بینی می شود در عرض سه سال آینده تعداد اتومبیل های برقی در این کشور به 200 هزار دستگاه افزایش پیدا کند. تا سال 2030 این رقم نزدیک به 2.5 میلیون دستگاه تخمین زده شده است.

yerli-otomobil-tanitildi (43)

بد نیست اشاره کنیم پایه های صنعت خودروی ترکیه در دهه 1950 میلادی با تولید کامیون های نظامی بنیانگذاری شد. در اوایل دهه 60، جمال گورسل رییس جمهور وقت این کشور به جمعی از مهندسین دستور داد تا یک خودروی کاملا داخلی طراحی و تولید کنند.

بعد از 130 روز کار در یک کارگاه سرانجام 4 دستگاه نمونه اولیه با نام Devrim (به معنای انقلاب) ساخته شد. این خودرو به دلیل ایرادات فنی و نبود پتانسیل های لازم هیچ گاه به مرحله تولید انبوه نرسید.

پس از این شکست تلاش دیگر شرکت های ترکیه ای برای تولید یک خودروی ملی با کیفیت نتیجه ای نداشت و پروژه های مشابه هیچ کدام موفقیتی در پی نداشتند. اما با باز شدن پای برندهای مطرح بین المللی به این کشور از اواخر دهه 60 میلادی، ترکیه به یکی از پایگاه های بزرگ مونتاژ خودرو در منطقه تبدیل شده است و محصولات کمپانی های شناخته شده ای مثل هوندا، تویوتا، رنو، هیوندای، فورد، فیات و حتی مرسدس بنز در این کشور مونتاژ می شوند.

yerli-otomobil-tanitildi (27)

گفتنی است با توجه به حضور کمپانی های مطرح بین المللی در بازار خودروی ترکیه، انتظار می رود برند TOGG رقابت سختی را پیش روی خود داشته باشد. البته وجود چنین شرایطی و اتخاذ سیاست های درست و آینده نگرانه می تواند زمینه را برای رشد و پیشرفت این برند فراهم کند.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (27 مورد)
  • sobhan0142
    sobhan0142 | ۱۱ دی ۱۳۹۸

    مالیات خودرو در ترکیه به چه مقداری هستش ؟ در ترکیه چه ماشینی بخریم ؟

  • kianoosh jahani
    kianoosh jahani | ۱۱ دی ۱۳۹۸

    این خودرو امکان داره وارد ایران بشه؟ قیمت این ماشین تو ایران چند تموم میشه؟

  • Mrh6tcjx
    Mrh6tcjx | ۱۱ دی ۱۳۹۸

    نتیجه برنامه ریزی دقیق ، تحقیق و‌توسعه همینه
    ولی صنعت خودروسازی ایران ...

  • ازکجا به کجا
    ازکجا به کجا | ۷ دی ۱۳۹۸

    کاری که آتاتورک کرد اما رضا شاه نکرد ?

  • noisymind
    noisymind | ۷ دی ۱۳۹۸

    یعنی جلوی واردات خودروی خارجی رو نگرفتن؟ یا تعرفه براش نگذاشتن؟ ای بابا اینا مدیریت بلد نیستن که! باید بیان اینجا آموزش ببینن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی