ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فرزندپروری
علمی

کشف دو فسیل جدید سابقه فرزندپروری را ۴۰ میلیون سال عقب‌تر برد

کشف دو فسیل جدید نشان می دهد سابقه فرزندپروری میان جانداران ۴۰ میلیون سال بیش از آن چیزی است که قبلا تصور می شد. محققان با انجام کاوش هایی در کانادا دو فسیل از اجداد ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۷ دی ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

کشف دو فسیل جدید نشان می دهد سابقه فرزندپروری میان جانداران ۴۰ میلیون سال بیش از آن چیزی است که قبلا تصور می شد.

محققان با انجام کاوش هایی در کانادا دو فسیل از اجداد مارمولک های امروزی را در یک لانه یافته اند که گمان می رود مربوط به مادر و فرزندش باشد. این جانوران که Dendromaia نام دارند، از خزندگان منقرض شده شبیه به مارمولک ها بوده و در دسته Varanopid ها قرار می گیرند. بیشینه این فسیل ها حدود ۳۰۹ میلیون سال برآورد شده و در نتیجه نخستین نمونه از فرزندپروری روی کره زمین محسوب می شوند. یافته های قبلی سابقه پرورش فرزند را در حدود ۲۶۰ میلیون سال برآورد کرده بودند.

فرزندپروری

محققان دانشگاه کارلتون کانادا پس از تجزیه و تحلیل فسیل این موجودات باستانی به این نتیجه رسیده اند که دم مارمولک به دور گونه مشابه ولی بسیار جوانتر از خودش پیچیده شده است. با توجه به ژست حیوانات به نظر می رسد درون لانه قرار داشته و مارمولک بزرگسال قصد حفاظت از موجود کوچکتر را داشته است. این دو جانور در یک جنگل باتلاقی واقع در استان «نُوا اِسکوشیا» سکونت داشته و به صورت ناگهانی مرده اند.

Dendromaia که مدت ها از انقراض آنها می گذرد، دندان های بسیار تیز، دم دراز، بدن باریک و پاهای لاغری داشتند. این جانوران بسیار چابک بوده و از حشرات و حیوانات تغذیه می کردند.

یافتن فسیل های مذکور  این دیدگاه را در میان دانشمندان تقویت کرده که مراقبت والدین از فرزندان طی دوران «پالِئوزوئیک» (دورانی زمین‌شناسی از ۵۴۲ تا ۲۵۱ میلیون سال قبل) شایع تر از آن چیزی بوده که تا کنون تصور می شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی