ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویرایش ژن
علمی

از رویای نوبل تا پشت میله‌ها؛ دانشمند ژنتیک چینی به ۳ سال زندان محکوم شد

دادگاهی در چین دانشمندی را که مدعی اصلاح ژنتیکی دو نوزاد شده بود، به جرم اقدامات پزشکی غیرقانونی به سه سال زندان و پرداخت جریمه ای هنگفت محکوم کرد. سال گذشته محقق چینی به نام Jiankui ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۹ دی ۱۳۹۸ | ۱۱:۲۳

دادگاهی در چین دانشمندی را که مدعی اصلاح ژنتیکی دو نوزاد شده بود، به جرم اقدامات پزشکی غیرقانونی به سه سال زندان و پرداخت جریمه ای هنگفت محکوم کرد.

سال گذشته محقق چینی به نام Jiankui He مدعی شد که از طریق روش کریسپر، DNA دو نوزاد را به گونه ای اصلاح کرده که آنها را در برابر ویروس HIV مقاوم می سازد. اعلام این خبر جامعه علمی را در شوک فرو برده و صدها محقق اصلاح DNA این کودکان را «دیوانه وار» خوانده اند.

بازخورد منفی مراکز علمی دنیا باعث شد دانشگاه علوم و فناوری «شنژن» که محل پژوهش های Jiankui He بود، از ماهیت تحقیقات اظهار بی اطلاعی کرده و حتی آنرا محکوم کند. در نتیجه این موج منفی مقامات چینی بازرسی های گسترده ای را کلید زده و He را بازداشت خانگی کردند.

ویرایش ژن نوزادان

بر اساس گزارش خبرگزاری «شینهوا» حالا دادگاهی در «شنژن» Jiankui He را به جرم ویرایش غیرقانونی رویان ها با هدف تولید مثل به ۳ سال زندان و پرداخت ۳ میلیون یوان (۴۳۰ هزار دلار) جریمه محکوم کرده است.

به گفته شینهوا در نتیجه آزمایش های این محقق یک نوزاد دیگر هم با ژن های ویرایش شده به دنیا آمده که تا کنون چندان در رسانه منعکس نشده بود. تولد این نوزادان سوال های بسیاری را در مورد پایبندی چین به اخلاق  علمی و نظارت روی محققانش به دنبال داشته است.

ویرایش ژن با هدف تولید مثل در اکثر کشورهای دنیا ممنوع است و وزارت بهداشت چین هم از سال ۲۰۰۳ آنرا ممنوع کرده، با این وجود اسنادی که به دست وب سایت پزشکی STAT افتاده که نشان می دهد سازمان های دولتی چین و در راس آنها وزارت علوم به امید کسب نوبل پزشکی از فعالیت های پنهانی Jiankui He حمایت مالی کرده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Unconventional_NyTro
    Unconventional_NyTro | ۹ دی ۱۳۹۸

    (با این وجود اسنادی که به دست وب سایت پزشکی STAT افتاده که نشان می دهد سازمان های دولتی چین و در راس آنها وزارت علوم به امید کسب نوبل پزشکی از فعالیت های پنهانی Jiankui He حمایت مالی کرده اند.)
    خیلی زایس اصلا
    درواقع این کارو کردن که به علمش برسن برای اهداف شخصی ولی نذاشتن عمومی بشه و چراشو هم sakura99 و mr,j گفتن و حرفی برای اضافه کردن ندارم

    قضیش مثله سرطان
    پس چی شد این همه پولی که بصورت جهانی برای درمان سرطان جمع شد و علاوه بر پول های دولتی و منابع انسانی دولتی، اکثر ثروتمندان میلیارد دلاری هم کلی پول به خیریه های ساختگی خودشون اهدا کردن برای تحقیق روی درمان سرطان
    پس چی شد دیگه کی قراره درمانش کشف بشه درمان طاعون که نزدیک بود نسل بشرُ منقرض کنه با نبودن هیچ امکاناتی انقدر طول نکشید
    چی شد این سرطان چرا هنوز از راهای پر هزینه و خطرناک برای درمانش استفاده میشه

  • Sakura۹۹
    Sakura۹۹ | ۹ دی ۱۳۹۸

    مافیای پزشکی هرگز نمیزاره اصلاح ژنتیکی و مقاوم شدن انسان در برابر بیماری ها رخ بده چون اگه این اتفاق بیفته ضرر هنگفتی میکنن و از سود میلیاردی دیگه چیزی نمیمونه

    • Mr. J
      Mr. J | ۹ دی ۱۳۹۸

      درسته اما فجیع تر از اصلاح ژنتیکی داروهای بیماری های صعب العلاج هستن که خیلی کم عرضه میشه تا کمپانی های داروساز سود بیشتری بکنن.

مطالب پیشنهادی