ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

هزینه تعمیر موتور ساینا، تیبا و کوییک چقدر است؟

تیبا ، ساینا و کوییک محصولات جمع و جور و اقتصادی شرکت سایپا هستند که در قالب بدنه سدان و هاچبک به بازار ایران عرضه و روانه پارکینگ منازل مشتریان ایرانی گردیده‌اند. تیبا از سال ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۱۰ دی ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

تیبا ، ساینا و کوییک محصولات جمع و جور و اقتصادی شرکت سایپا هستند که در قالب بدنه سدان و هاچبک به بازار ایران عرضه و روانه پارکینگ منازل مشتریان ایرانی گردیده‌اند. تیبا از سال 1388 وارد سبد محصولات سایپا شد؛ پس از آن تیبا 2 به عنوان نسخه هاچبک این خودرو، به بازار کشورمان راه یافت. ساینا و کوییک نیز به عنوان مدل‌های فیس لیفت و تیبا و تیبا 2، در سال‌های 1395 و 1397 به خطوط تولید سایپا اضافه شدند.

این خودروها همگی از پلت‌فرمی مشترک موسوم به ایکس200 استفاده می‌کنند که در اصل نسخه ارتقا یافته پلتفرم ایکس100 پراید است. تیبا، ساینا و کوییک قوای محرکه خود را از یک پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم 1503 سی‌سی (M15) دریافت می‌کنند.

موتور ساینا تیبا

این پیشرانه هشت سوپاپ که اصالتا نمونه ارتقا یافته و افزایش حجم داده شده موتور 1.3 لیتری سایپا پراید است، قادر به تولید 87 اسب بخار قدرت در 5300 دور در دقیقه و 128 نیوتن‌متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه بوده و در حدود 7.2 لیتر در هر 100 کیلومتر سوخت مصرف می‌کنند.

پیشرانه 1.5 لیتری سایپا که به طور مشترک در مدل های تیبا، ساینا، تیبا 2 و کوییک مورد استفاده قرار گرفته است، همانند همه وسایل مکانیکی، قطعا روزی نیاز به تعمیرات جزئی یا کلی پیدا خواهد کرد.

موتور تیبا

عواملی نظیر: سوختن واشر سرسیلندر و مخلوط شدن آب و روغن، کاهش شدید سطح روغن به علت روغن سوزی یا نشتی، یاتاقان زدن، افزایش شدید دمای موتور و خراب شدن رینگ و پیستون‌ها در اثر این افزایش دما، شکسته شدن شاتون و غیره، از جمله عواملی هستند که می‌توانند موجبات پیاده و دمونتاژ شدن تمام قطعات موتور  را فراهم کرده و تعمیر کامل آن را به دنبال داشته باشند.

تیبا ساینا

تعمیر اساسی موتور تیبا، ساینا و کوییک فرآیندی زمان‌بر و البته هزینه‌بر است؛ بنابراین توصیه می‌شود همواره بازدیدهای دوره‌ای را نسبت به بخش‌های مختلف پیشرانه به عمل آورید تا در صورت وجود هر گونه مشکل نظیر نشتی روغن و آب، عیب در فن خنک کننده رادیاتور و ....، نسبت به رفع آنها اقدام نمایید؛ چرا که همین عیوب به ظاهر کم اهمیت می‌توانند از جمله عللی باشند که در نهایت باعث پیاده شدن موتور و تعمیر اساسی آن خواهند شد.

تیبا

لطفا در ادامه با دیجیاتو همراه شوید تا شما عزیزان را نسبت به هزینه‌های مرتبط با فرآیند تعمیر اساسی موتور 1503 سی سی تیبا ، ساینا و کوییک مطلع سازیم.

توجه: با توجه به گستردگی برندها و شرکت‌های ارائه دهنده لوازم یدکی و نیز متفاوت بودن اجرت خدمات در شهرها و تعمیرگاه‌های مختلف، کلیه قیمت‌ها به صورت میانگین و یا بازه‌ای بیان شده است.

نام قطعه قیمت (هزار تومان)
رینگ و پیستون 650-520
دست کامل سوپاپ دود و هوا (در صورت نیاز) 170
کاسه نمد ساق سوپاپ 55 - 85
واشر درب سوپاپ 25
کاسه نمد میل سوپاپ 30
کاسه نمدهای سر و ته میل لنگ 55
واشر منیفولد دود و هوا 25
میل لنگ (در صورت نیاز) 330
یاتاقان‌های ثابت و متحرک +بغل یاتاقان میل لنگ 180
کیت تسمه تایم 200
واشر سرسیلندر 90
چسب + سایر واشرجات 20
اویل پمپ 150
سرویس روغن 200
اجرت تراشکاری 500
اجرت استادکار مکانیک 650

با توجه به مقادیر فوق، تعمیر کامل موتور تیبا ، ساینا و کوییک به طور متوسط در حدود 2.8-3 میلیون تومان هزینه در پی خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • barobach
    barobach | ۱۱ دی ۱۳۹۸

    ممنون از زحمتی که کشیدین بابت اطلاعات
    در حال حاضر یکی از بزرگترین سوالات افرادی که قصد خرید خودرو دارن (برای کار) این هستش که کدوم خودرو به صرفه تر هستش
    من الان تو این مطلب نفهمیدم کدوم خودرو در خرج بصرفه تر هستش
    ایکاش خود پراید هم تو مقایسه می آوردین و با توجه به افزایش قیمت بنزین خودروهای گاز سور و حتی میزان هزینه تبدیل خودرو به گازسوز و عواقب این کار و خرج هایی که ممکنه بعدا رو دستمون بزاره رو هم براورد میکردین
    با تشکر.

مطالب پیشنهادی