ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان عمر گونه ای از کرم ها را تا ۵ برابر افزایش دادند

اگر دوست دارید برای همیشه یا حداقل برای مدتی طولانی زندگی کنید بد نیست بدانید جمعی از دانشمندان کشورهای مختلف گزارش داده اند که به کشفی بزرگ برای افزایش طول عمر دست پیدا کرده اند. ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۰ دی ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰

اگر دوست دارید برای همیشه یا حداقل برای مدتی طولانی زندگی کنید بد نیست بدانید جمعی از دانشمندان کشورهای مختلف گزارش داده اند که به کشفی بزرگ برای افزایش طول عمر دست پیدا کرده اند. در واقع تلاش های آنها به خلق نوعی ارگانیسم زنده منجر شده که طول عمرش پنج برابر میزان طبیعی اش است؛ خبری بسیار خوب که متاسفانه فعلا در مورد کرم ها صدق می کند.

دانشمندان مشارکت کننده در این تحقیق تکنیک خود را روی گونه ای از کرم های نماتد با نام C. elegans پیاده کردند. آنها برای این منظور سلول های این جانور را برای پیدا کردن کلید حیات طولانی مدت زیر و رو کردند و بعد از انجام دو دستکاری ویژه روی مسیرهای سلول کرم ها توانستند عمر آنها را تا حدود ۵۰۰ درصد افزایش دهند.

البته تحقیقات قبلی نیز نشان داده که با دستکاری مسیرهای سلولی ارگانیسم ها میتوان طول عمر آنها را افزایش داد اما نتایج پژوهش اخیر هم به نوبه خود جالب توجه است. در واقع دانشمندان در این تحقیق دو جهش ژنتیکی جداگانه را که پیشتر ثابت شده در افزایش عمر موثر هستند با هم ادغام کردند. انتظار می رفت که یکی از مسیرهای اصلاح شده عمر کرم را دوبرابر کند و به لطف دیگری طول عمر جانور تا ۳۰ درصد دیگر افزایش پیدا کند.

براین اساس& طبق پیش بینی ها عمر کرم های دستکاری شده باید حداکثر ۱۳۰ درصد افزایش می یافت در حالی که دانشمندان شاهد افزایش عمر ۵۰۰ درصدی آنها بودند. در واقع این دو جهش ژنتیکی با نوعی اثر هم افزایی همراه شدند و چنین نتیجه ای را به بار آوردند.

جارون رولینز از مولفان این مقاله در اینباره گفته است:

اثر هم افزایی واقعا بالا بوده. در واقع این معادله پیرو قوانین همیشگی نبوده که جواب مورد انتظار را داشته باشد.

حالا پیش از آنکه رویای قرص خوراکی با قابلیت افزایش عمر را در ذهنتان ترسیم کنید شاید بهتر باشد بدانید که هنوز راه درازی در پیش است تا امکان آزمایش این روش روی انسان فراهم شود.

bgr
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Javad Fathi
    Javad Fathi | ۲۰ دی ۱۳۹۸

    راستش باتوجه به جمعیت بیش از حدمون باید به فکر کاهش عمر باشن نه افزایش?

مطالب پیشنهادی