چندی پیش یک فروند هواپیمای ایرباس با کمک تکنولوژی خودران متشکل از سیستم های بینایی کامپیوتری موفق شد با موفقیت و بدون دخالت انسان تیک آف کند و به این ترتیب گام مهم دیگری در راستای تحقق رویای پروازهای بدون خلبان برداشته شد.

خبر این پرواز امروز از سوی ایرباس اعلام شد اما پرواز در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۹ اتفاق افتاد. خدمه این پرواز نیز شامل دو خلبان، دو مهندس پرواز و یک مهندس تست پرواز بودند که در طول یک دوره چهار ساعته هشت تیک آف را با این تکنولوژی انجام دادند.

به طور معمول یک هواپیما با نوعی سیستم فرود ابزاری موسوم به ILS ارتباط برقرار می کند که در طول فرایند تیک آف امواج رادیویی خاصی را برای خلبان ارسال می کند. در واقع برای شروع پرواز به زیرساخت های سنتی فرودگاهی نیاز است.

در این مورد اما، ایرباس نوعی سیستم تشخیص تصویر را در هواپیمای خود نصب کرد که به لطف آن خلبان برای تیک آف دیگر نیازی به کار کردن با دکمه های کنترلی یا برقراری ارتباط با سیستم باند فرودگاه را ندارد.

کاپتان یان بیوفیلز، خلبان تست پرواز در این باره گفت:

در طول این تست ها هواپیما همانطور که انتظار می رفت عمل کرد. ما در حالی که چینش خود روی باند را تکمیل می کردیم و منتظر صدور مجوز برج کنترل بودیم از سیستم اتوپایلوت استفاده کردیم. اهرم های حرکت را روی حالت تیک آف قرار دادیم و وضعیت هواپیما را زیر نظر گرفتیم. هواپیما به تدریج شروع به حرکت و شتاب گرفتن کرد و همزمان از وسط باند و با سرعت چرخش درست که در سیستم وارد شده بود حرکت میکرد. دماغه هواپیما به صورت خودکار شروع به بلند شدن از زمین کرد تا با سرعت مورد انتظار تیک آف صورت بگیرد و چند ثانیه بعد ما در هوا بودیم.

ایرباس

کمپانی فرانسوی ایرباس مدت هاست که در پروژه های متعدد پرواز خودران سرمایه گذاری می کند. در سال ۲۰۱۸ میلادی، این شرکت یک تاکسی پرنده برقی خودران به نام واهانا را تست کرد که توسط آزمایشگاه A³ متعلق به آن در سیلیکون ولی در دست توسعه قرار دارد.

سال قبل نیز این شرکت از یک سیستم حمل و نقل ماژولار به نام پاپ آپ رونمایی کرد که با استفاده از پهپاد، کپسول مسافری یک وسیله خودران را از زمین بلند کرده و به مقصد می رساند.

ایرباس اعلام کرده این تست تیک آف خودران دستاوردی دیگر برای تلاش های گسترده آن است که با نام پروژه تاکسی، تیک آف و فرود خودران (ATTOL) از آن یاد شده. شرکت مورد بحث قصد دارد با کمک این تست ها به بررسی نحوه اثرگذاری این سیستم ها روی کلیت هواپیماها بپردازد.