ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رفع فیلترینگ
تکنولوژی

ویکی پدیا در ترکیه رفع فیلتر شد

بنابر گزارش نیویورک تایمز بالاخره بعد از دو سال و نیم و با صدور رای دادگاه قانون اساسی ترکیه فیلترینگ ویکی پدیا برداشته شد و این وبسایت مجددا در اختیار شهروندان ترک قرار گرفت. آذرماه ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۷ دی ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۰

بنابر گزارش نیویورک تایمز بالاخره بعد از دو سال و نیم و با صدور رای دادگاه قانون اساسی ترکیه فیلترینگ ویکی پدیا برداشته شد و این وبسایت مجددا در اختیار شهروندان ترک قرار گرفت.

آذرماه امسال این دادگاه دریافت که فیلترینگ ویکی پدیا برابر با نقض آزادی بیان است و اعلام کرد که این کار غیرقانونی است. حکم نهایی این دادگاه نیز روز چهارشنبه این هفته منتشر شد و ساعاتی بعد دسترسی به این سایت مجددا برقرار شد. تا پایان روز چهارشنبه اغلب بخش های ترکیه امکان دسترسی به ویکی پدیا را پیدا کردند. گفتنی است بنیاد ویکی مدیا در ماه می سال ۲۰۱۷ درخواست دادخواهی خود را تسلیم دادگاه قانون اساسی ترکیه کرده بود.

کاترین ماهر مدیر اجرایی ویکی مدیا در بیانیه ای پیرامون این اتفاق گفت:

ما از اتحاد دوباره با مردم ترکیه بسیار خرسندیم. ما در ویکی مدیا مصمم هستیم که از حقوق اولیه و اساسی افراد برای دستیابی به اطلاعات دفاع کنیم. ما به نیابت از کلیه جویندگان دانش برای اشتراک گذاری این لحظه مهم با جامعه ترکیه بسیار هیجان زده هستیم.

دولت ترکیه در آوریل سال ۲۰۱۷ میلادی فیلتر شد. در آن سال محتوایی در ویکی پدیا منتشر شد که مدعی بود دولت ترکیه حامی گروه های تروریستی و شبه نظامی است و بعد از آنکه درخواست دولت این کشور برای حذف این مطلب با ممانعت روبرو شد تصمیم به مسدود سازی این دایره المعارف گرفته شد. در ادامه آدرس آی پی های ترکیه امکان مشاهده محتوای ویکی پدیا را از دست دادند و به همین خاطر وبسایت مورد بحث شدیدترین فیلترینگ در تاریخ خود را تجربه کرد (همین حالا که این مطلب را می خوانید حتی کاربران چینی هم به زبان های غیر چینی به این وبسایت دسترسی دارند).

در خاک ترکیه شبکه های اجتماعی از قبیل توییتر، یوتیوب، فیسبوک، اینستاگرام و واتس اپ به صورت دوره ای و کوتاه مدت فیلتر می شوند. برای مثال در سال ۲۰۱۴ فیلترینگ توییتر بعد از دو هفته برداشته شد در حالی که رفع فیلترینگ یوتیوب برای دو ماه به طول انجامید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mohammad Reza
    Mohammad Reza | ۲۹ دی ۱۳۹۸

    ? ? ? چندوقتیه با این با ی ابزاری اشنا شدم راحت فیلترو دور میزنه اونم بطور حرفه ای و فوق پرس سرعت با اومدن esni و dns over tls https همشون فیلترینگشون برداشته میشه

مطالب پیشنهادی