ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: گوشی میان رده آنر 9X [تماشا کنید]

آنر با معرفی اولین عضو گوشی های سری X تلاش کرد تا قابلیت های پرچمداران را با قیمت مناسب همراه کند. آنر 5X سنسور اثر انگشت و بدنه فلزی را به دنیای میان رده ها ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۹ دی ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

آنر با معرفی اولین عضو گوشی های سری X تلاش کرد تا قابلیت های پرچمداران را با قیمت مناسب همراه کند. آنر 5X سنسور اثر انگشت و بدنه فلزی را به دنیای میان رده ها آورد. آنر 6X دوربین اصلی دوگانه را باب کرد و آنر 7X هم نمایشگر تمام صفحه و قفل گشایی با تشخیص چهره را به ارمغان آورد. آنر 8X را می توان موفق ترین عضو این خانواده تا به امروز دانست که بیش از 15 میلیون دستگاه در سطح جهان فروش داشت. حالا شاهد عضو جدیدی به نام آنر 9X هستیم که با طراحی جذاب و دوربین های حرفه ای، می خواهد راه این سری موفق را ادامه دهد. در این مطلب می خواهیم میان رده جدید آنر را بررسی کنیم.

آنر 9X با شعار «انگار که آینده است» معرفی شد، شعاری که جاه طلبی آنر برای تسلط بر بازار موبایل را به خوبی نشان می دهد. از ویژگی های شاخص این گوشی می توان به نمایشگر تمام صفحه، دوربین سلفی پاپ آپ و دوربین اصلی حرفه ای اشاره کرد. بیایید نگاهی به مشخصات این میان رده جذاب بیندازیم.

مشخصات گوشی آنر 9X
  • نمایشگر 6.59 اینچی فول ویو
  • بدنه شیشه ای با فریم فلزی
  • دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی پاپ آپ 16 مگاپیکسلی
  • باتری 4000 میلی آمپر ساعتی
  • اندروید 9 با پشتیبانی کامل از سرویس های گوگل
  • چیپست Kirin 710F به همراه 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی
  • وزن 206 گرم

در ادامه با بررسی آنر 9X همراه دیجیاتو باشید تا ببینیم آیا واقعاً آینده است یا خیر.

بررسی ویدیویی آنر 9X

طراحی

وقتی آنر 9X را از جعبه بیرون می آورید و در دست می گیرید، حس یک گوشی گران قیمت به شما منتقل می شود. کیفیت ساخت فریم فلزی، لبه های خمیده شیشه روی نمایشگر و انحنای جذاب شیشه پشت بدنه، توجه ویژه آنر را به طراحی این محصول نشان می دهند.

اولین چیزی که نگاه ها را به خود جلب می کند پشت دستگاه است، جایی که شاهد طرح ایکس شکل با انعکاس بسیار زیبا هستیم. آنر در مراسم رونمایی رسمی این گوشی در ایران از عبارت «طراحی ژئومتریک لوزی شکل انعکاس پذیر» برای توصیف طراحی پشت بدنه آنر 9X استفاده کرد که البته عبارت ثقیلیست. کافیست بدانید بازتاب نور در پشت گوشی به شکل آبشاری از حرف ایکس در می آید. پیش از این شاهد طرحی مشابه در گوشی آنر ویو 20 (بررسی دیجیاتو) با طرح V شکل بودیم. البته این طرح فقط در رنگ آبی دیده می شود و مدل مشکی کاملاً ساده و شیک طراحی شده است.

خوشبختانه آنر فعلاً به دنبال حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر نرفته و پشت بدنه شاهد سنسور فیزیکی هستیم، که طبیعتاً سرعت و دقت بسیار بالایی دارد. ماژول عمودی دوربین سه گانه و فلاش در لبه سمت چپ و بالا قرار گرفته اند.

در نمای جلو برای اولین بار شاهد نمایشگر تمام صفحه واقعی از آنر هستیم، یعنی خبری از بریدگی و حفره و امثالهم نیست. آنر نسبت نمایشگر به بدنه در آنر 9X را 91 درصد عنوان کرده اما با توجه به حاشیه اطراف نمایشگر، به خصوص لبه پایینی، به نظر نمی رسد که این رقم درست باشد و احتمالاً چینی ها ریاضیات جدیدی را ابداع کرده اند.

نمایشگر بزرگ و بدون مزاحمت، یکی از مزایای اصلی آنر 9X به شمار می آید که کمتر در دنیای میان رده ها شاهد آن هستیم. آنر برای دستیابی به این مهم، برای نخستین بار دوربین سلفی را داخل بدنه و به شکل پاپ آپ طراحی کرده که طی حدود یک ثانیه از لبه بالایی بیرون می آید. سرعت بیرون آمدن دوربین در مقایسه با نمونه های مشابه (مانند می 9T) کمتر است.

بالای نمایشگر شاهد خروجی اسپیکر هستیم که فقط برای مکالمه به کار می آید و نقش اسپیکر ثانویه برای پخش صدای استریو را ایفا نمی کند. در ضمن مشخص نیست چرا آنر تصمیم به حذف چراغ نوتیفیکیشن گرفته است.

نمایشگر

همان طور که گفتیم، آنر 9X اولین گوشی این شرکت با نمایشگر تمام صفحه حساب می شود. این نمایشگر بزرگ 6.59 اینچی تنه به تنه تبلت ها می زند و شما را در محتوا غرق می کند. ویژگی های فنی نمایشگر این گوشی را در ادامه می بینید:

  • اندازه 6.59 اینچ
  • پنل از نوع LTPS IPS
  • رزولوشن 1080×2340 پیکسل
  • نسبت تصویر 19.5:9
  • تراکم 391 پیکسل در هر اینچ

نمایشگرهای IPS به دقت رنگ بالا و زاویه دید عالی معروف هستند، ویژگی هایی که در آنر 9X به وضوح شاهد آنها هستیم. همه چیز در این نمایشگر به زیبایی به نمایش در می آید تا علاقه مندان به محتوای تصویری را راضی کند. آنر دو فضای رنگی را برای سلیقه های مختلف در نظر گرفته است. اگر به رنگ های استاندارد و واقعی علاقه دارید، باید حالت Normal را انتخاب کنید و اگر رنگ های پویا و کمی اغراق شده را می پسندید، حالت Vivid مخصوص شماست. این دو حالت به ترتیب به فضاهای رنگی sRGB و DCI-P3 نزدیک هستند، اما اطلاعات دقیقی در مورد دقت رنگ در این دو فضا در اختیار نداریم.

حداکثر روشنایی نمایشگر آنر 9X به حدود 480 نیت می رسد. این رقم در حالت دستی و خودکار تفاوت چندانی ندارد. مقدار روشنایی صفحه در مقایسه با نسل قبل یعنی آنر 8X اندکی بهتر شده و به حد میان رده های پریمیومی مثل هواوی پی 30 لایت رسیده، اما نمایشگرهای بهتری را هم در این رده پیدا خواهید کرد. تجربه ما نشان داد در اکثر شرایط نوری برای دیدن محتوای صفحه به مشکل نمی خورید، مگر اینکه زیر تابش مستقیم آفتاب باشید.

یکی از مشکلاتی که در گوشی های اخیر هواوی و آنر به چشم می خورد، سایه های اطراف نمایشگر است؛ به خصوص اطراف ناچ و لبه پایینی. خوشبختانه سایه اطراف ناچ با حذف ناچ کاملاً از بین رفته و سایه لبه پایینی هم به مراتب کمتر شده، هرچند هنوز هم در حداکثر روشنایی روی صفحه سفید، لکه هایی دیده می شود. با سرعتی که آنر پیش می رود، احتمالاً اواسط دهه 2020 میلادی خبری از سایه های اطراف نمایشگر نخواهد بود.

نرم افزار

در حالی که انتظار رابط کاربری Magic UI را روی آنر 9X داشتیم، اما این گوشی با رابط کاربری EMUI به دست ما رسید. البته این دو رابط کاربری تفاوتی با هم ندارند و یکی هستند. آنر 9X از نسخه 9.1 این رابط کاربری به همراه اندروید 9 بهره می برد و اگر از کاربران قدیمی آنر باشید، به خوبی با امکانات آن آشنا هستید. خوشبختانه این گوشی به طور کامل از سرویس های گوگل پشتیبانی می کند و به پلی استور هم دسترسی دارد.

صفحه هوم آنر 9X مثل اکثر گوشی های این شرکت (و هواوی) منوی اپلیکیشن ندارد اما در صورت نیاز می توانید از طریق منوی تنظیمات فعالش کنید. طراحی صفحه هوم، آیکن ها، منوی تنظیمات و دیگر بخش های رابط کاربری این گوشی را در تصویر زیر می بینید:

منوی تنظیمات کمی ساده تر از قبل شده و فقط گزینه های اصلی را در هر بخش می بینید. دکمه های ناوبری به شکل پیش فرض فعال هستند اما در صورت تمایل می توانید ناوبری با ژست های حرکتی را فعال کنید. البته طبق تجربه ما، کار کردن با دکمه های ناوبری مجازی به مراتب ساده تر از ژست های حرکتی است.

تم ها و تصاویر پس زمینه پیش فرض آنر 9X به چند گزینه محدود ختم می شود و اپلیکیشن Themes هم با پیام Loading Error از شما استقبال می کند. بنابراین باید قید تم ها و پس زمینه های آنلاین را بزنید و به همین موارد موجود قناعت کنید، یا اینکه دست به دامن لانچرهای ثالث شوید. حالت Magazine Unlock هم مثل همیشه در این گوشی دیده می شود.

سخت افزار آنر 9X به اندازه کافی قدرتمند است که بتواند رابط کاربری EMUI را به شکل روان و کم نقص اجرا کند. به همین دلیل احتمالاً شما هم مثل ما مشکل خاصی را حین کار کردن با این گوشی تجربه نخواهید کرد. تنها مسئله این است که شاید با طراحی رابط کاربری کنار نیایید، که راه حلش را خودتان بهتر می دانید.

سخت افزار

آنر 9X در بازار چین با چیپست Kirin 810 عرضه شده که سخت افزار بسیار قدرتمندی دارد و حتی از اسنپدراگون 730 نیز قوی تر است، اما به خاطر محدودیت در ارائه سرویس های گوگل، این شرکت تصمیم گرفت نسخه بین المللی آنر 9X را با چیپست Kirin 710 وارد بازار کند. این چیپست در سی-چهل گوشی مختلف آنر و هواوی استفاده شده و طبق تجربه ما، توانایی کافی برای اجرای اپلیکیشن های معمول و حتی بازی های نسبتاً سنگین را دارد.

در کنار چیپست Kirin 710 شاهد به کار گیری 6 گیگابایت حافظه رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی هستیم که نیاز تمام کاربران را برآورده می کند. با استفاده از درگاه کارت حافظه هم می توانید 512 گیگابایت دیگر به فضای ذخیره سازی گوشی اضافه کنید.

آنر مثل همیشه حالت پرفورمنس را در این گوشی قرار داده تا در صورت نیاز، توان بیشتری را از سخت افزار موجود بیرون بکشید. نتایج بنچمارک آنر 9X با استفاده از اپلیکیشن های آنتوتو، گیکبنچ 4، گیکبنچ 5 و پی سی مارک در دو حالت عادی و پرفورمنس را در ادامه می بینید.

بررسی گوشی آنر 9X
نتایج بنچمارک آنر 9X در حالت عادی
بررسی گوشی آنر 9X
نتایج بنچمارک آنر 9X در حالت پرفورمنس

همان طور که می بینید در سه بنچمارک اول تفاوت چندانی بین دو حالت عادی و پرفورمنس دیده نمی شود و فقط در تست پی سی مارک شاهد افزایش حدودا 20 درصدی کارآیی هستیم. بدین ترتیب به نظر نمی رسد که نیازی به حالت پرفورمنس پیدا کنید.

نکته جالب در مورد نتایج بنچمارک آنر 9X، کارآیی بسیار بهتر گوشی در مقایسه با دیگر محصولات مجهز به Kirin 710 است. به عنوان مثال هواوی پی 30 لایت (بررسی دیجیاتو) در تست آنتوتو 132 هزار امتیاز گرفته است. دلیل این افزایش کارآیی را می توان در افزایش ظرفیت و سرعت حافظه رم و بهینه سازی های سخت افزاری و نرم افزاری جستجو کرد.

پردازشگر گرافیکی Mali-G51 MP4 اما تفاوتی با قبل نکرده و نتایج مشابهی را ارائه می کند. تفاوت دو حالت عادی و پرفرمنس هم چندان محسوس نیست. نتیجه تست کارآیی گرافیکی آنر 9X با اپلیکیشن تری دی مارک را در ادامه می بینید.

بررسی آنر 9X
نتایج بنچمارک گرافیکی آنر 9X در دو حالت عادی (چپ) و پرفورمنس (راست)

نتایج فوق نشان می دهند آنر 9X برای بازی کردن شما را لنگ نمی گذارد. جالب اینکه فعال کردن حالت پرفرمنس تفاوت چندانی در کارآیی گرافیکی گوشی ندارد، در حالی که در هواوی پی 30 لایت شاهد افزایش قابل توجه عملکرد بودیم (988 در مقابل 1518 امتیاز). همچنین امتیاز به دست آمده توسط آنر 9X کمتر از رقبای اصلی مانند گلکسی A50 است (978 در برابر 1352). با این حال ما چند بازی محبوب از جمله آسفالت 9 یا شدو فایت 3 را با بالاترین تنظیمات گرافیکی روی این گوشی تست کردیم که همگی با نرخ فریم مطلوب و بدون لگ و تأخیر محسوس اجرا شدند.

کیفیت پخش صدای تنها اسپیکر آنر 9X که روی لبه پایینی قرار گرفته، در همان حدیست که انتظارش را دارید. بلندی و وضوح صدا قابل قبول است و فقط در ولوم بالای 70 درصد شاهد اعوجاج صدا هستیم. بکارگیری اسپیکر مکالمه برای پخش صدا و ارائه صدای استریو می توانست برگ برنده آنر در این بخش باشد، اما این شرکت همانند اکثر سازندگان تلفن همراه عقیده ای به تعبیه این ویژگی در میان رده ها ندارد. البته حضور جک هدفون در آنر 9X به همراه فناوری اختصاصی Histen رضایت خاطر کاربران حرفه ای را فراهم می سازد.

دوربین

دوربین 48 مگاپیکسلی مدتیست که به دنیای میان رده ها آمده و آنر 9X هم از این ویژگی بهره مند شده است. دوربین ثانویه فوق عریض، سنسور عمق سنج و فلاش LED هم دیگر اجزای تصویربرداری این گوشی را تشکیل می دهند. در ادامه مشخصات دوربین های آنر 9X را می بینید:

  • حسگر 48 مگاپیکسلی 1/2 اینچی IMX582 سونی، لنز عریض معادل 27 میلیمتری، گشودگی دیافراگم f/1.8، سیستم فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز
  • حسگر 8 مگاپیکسلی، لنز فوق عریض معادل 13 میلیمتری، گشودگی دیافراگم f/2.4، فوکوس ثابت
  • حسگر 2 مگاپیکسلی عمق‌سنج، گشودگی دیافراگم f/2.4
  • دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی، لنز عریض معادل 26 میلیمتری، گشودگی دیافراگم f/2.2

رابط کاربری دوربین آنر 9X طراحی ساده‌ای دارد و تقریباً همه آنچه را که نیاز دارید به راحتی پیدا می‌کنید. در نوار پایین صفحه، علاوه بر گزینه‌های عکس و ویدیو، موارد دیگری از جمله تغییر نرم افزاری گشودگی دیافراگم، حالت عکاسی شب، پرتره و More در دسترس هستند. در بخش More می‌توانید به گزینه‌های معمولاً کم کاربرد از جمله حالت حرفه ای، اسلوموشن، پانوراما، HDR و تایم‌لپس دسترسی داشته باشید. در منوی بالا هم بسته به گزینه عکاسی انتخابی، تنظیمات اصلی، فلاش و فعال کردن هوش مصنوعی قرار گرفته‌اند.

عکاسی دوربین‌های اصلی

بررسی دوربین های اصلی را با عکس‌برداری در نور مناسب و با حسگر اصلی شروع می‌کنیم. همان‌طور که پیش از این هم گفتیم آنر 9X از حسگر 48 مگاپیکسلی سونی بهره‌مند است و انتظار می‌رود کیفیت مناسبی داشته باشد. در عمل هم کیفیت این دوربین قابل قبول است و رنگ‌ها و نورها تعادل خوبی دارند.

یکی از مشکلاتی که در مدت کار با گوشی بارها با آن مواجه شدیم شعاع‌های نوری (flare) یا هاله‌های سفید در تصویر بود. به نظر می‌رسد این موضوع مربوط به المان‌های لنز دوربین اصلی باشد. در این صورت حسگر و گوشی کار چندانی برای اصلاح flare تصاویر از دستشان بر نمی‌آید. با این حال در بیشتر شرایط با کمی جابجا کردن کادر می‌توانید بر مشکل شعاع‌های نور غلبه کنید.

در ادامه نمونه عکس‌های دوربین اصلی در نور مناسب را مشاهده می‌کنید:

دوربین فوق عریض آنر 9X هم در نور مناسب کیفیت بالایی دارد و حتی در مقایسه با بسیاری از میان‌رده‌های بازار عکس‌های بهتری ثبت می‌کند. یکی از نکات مثبت این دوربین، اصلاح خودکار اعوجاج تصویر است که به طور خودکار و پس از ثبت عکس، توسط گوشی انجام می‌شود و انصافاً خروجی قابل قبولی دارد.

یکی از اشکالات دوربین فوق‌عریض که البته در بیشتر گوشی‌های میان‌رده دیده می‌شود، کیفیت پایین گوشه‌های عکس‌ها است. تقریباً در تمامی عکس‌های این دوربین در نور مناسب، گوشه‌ها نویز بیشتری دارند، گاه کمی تاریک‌تر دیده می‌شوند و در بخش‌های با کنتراست بالا خطاهای رنگی را شاهد هستیم. علاوه بر این عکس‌های این دوربین از نظر وایت بالانس خطا دارند و رنگ بیشتر عکس‌ها به سردی تمایل دارد. همچنین همان‌طور که در عکس زیر دیده می‌شود، این دوربین هم از مشکل شعاع‌های نوری رنج می‌برد.

عکس‌های زیر با دوربین فوق‌عریض گرفته شده‌اند.

در نور روز در کل می‌توان گفت که دوربین‌های اصلی و فوق‌عریض آنر 9X کیفیت قابل قبولی دارند اما گاه در محیط داخلی و در نور نه چندان کم هم عکس‌ها با اندکی نویز همراه می‌شوند.

قابلیت HDR که تقریباً در تمام گوشی‌های میان‌رده و بیشتر اقتصادی‌ها حضور دارد می‌تواند در شرایط چالش بر انگیز به خوبی تعادل سایه‌ها و گستره دینامیکی تصاویر را برقرار کند. با هر دو دوربین اصلی و فوق‌عریض آنر 9X امکان ثبت عکس‌های HDR را دارید، اما در کمال تعجب در بیشتر شرایط عکس‌های HDR تفاوت چندانی با عکس‌های معمولی ندارند. البته این موضوع به معنی عملکرد ضعیف قابلیت HDR دوربین نیست؛ چرا که تصاویر معمولی دوربین هم کیفیت و تعادل نوری مناسبی دارند و گاه به عکس‌های HDR دیگر گوشی‌ها شبیه هستند. با این حال گاهی تصاویر HDR به خوبی هایلایت‌ها و بخش‌های تاریک عکس را متعادل می‌کنند. عکس‌های معمولی و HDR زیر با دوربین اصلی گرفته شده‌اند.

image

از قابلیت‌های دیگر دوربین‌های پشتی آنر 9X باید به زوم تا 6 برابری اشاره کرد. البته در عمل، بهترین کیفیت در زوم 0.6 (دوربین فوق‌عریض) و 1X (دوربین اصلی) است و کیفیت دیگر زوم‌ها چنگی به دل نمی‌زند. علاوه بر این باید اشاره کنیم که در پرش از زوم یک برابر به 0.9 یا بر عکس که موجب سوییچ شدن بین دو ماژول دوربین می‌شود، شاهد تغییر قابل‌توجه وایت بالانس هستیم.

image

حسگر 48 مگاپیکسلی گوشی از قابلیت ترکیب اطلاعات ثبت شده توسط پیکسل ها بهره میبرد تا در نهایت تصویری 12 مگاپیکسلی با نویز کمتر تولید شود. با این حال در صورتی که مایل باشید میتوانید عکس های 48 مگاپیکسلی هم ثبت کنید. اگر به دنبال ثبت جزئیات تصویر هستید و نور هم مناسب است رزولوشن 48 مگاپیکسلی شاید به کارتان بیاید. اما حجم فایل‌های این عکس‌ها گاه حدود 4 برابر عکس‌های 12 مگاپیکسلی است اما کیفیت تنها اندکی متفاوت است و حجم بیشتر ارزش استفاده از رزولوشن بالاتر را ندارد. علاوه بر این باید اشاره کنیم که در نور ضعیف، کیفیت عکس‌های 12 مگاپیکسلی بالاتر از 48 مگاپیکسلی است و در عین حال پردازش و ذخیره عکس‌های 48 مگاپیکسلی به اندازه کمتر از یک ثانیه زمان بیشتری می‌برد.

در نور کم، دوربین اصلی در حد یک گوشی میان‌رده کیفیت خوبی دارد و البته معجزه هم نمی‌کند. در ادامه عکس‌های دوربین اصلی در شب و نور ضعیف را مشاهده می‌کنید:

فلاش دوربین اصلی آنر 9X برد مناسبی دارد اما در مدتی که با گوشی کار کردیم، گاهی فلاش از کار می‌افتاد و گزینه روشن کردن آن هم برای مدتی غیر فعال می‌شد. به نظر می‌رسد این مشکل زمانی پیش می‌آید که در هوای سرد از فلاش استفاده کنید. عکس‌های زیر با فلش گرفته شده‌اند.

در نور ضعیف اصلی‌ترین کمبود آنر 9X، یعنی لرزشگیر اپتیکال آشکار می‌شود، البته با توجه به این که با یک گوشی میان‌رده طرف هستیم، انتظار حضور چنین قابلیتی در این گوشی را نداریم. متاسفانه شعاع‌های نوری در عکس‌های شب، بیشتر مشکل ساز می‌شوند و تقریباً در بیشتر شرایط شاهد flare هستیم. با این که کیفیت عکس‌های دوربین اصلی در نور کم رضایت‌بخش هستند اما در این شرایط باید قید استفاده از دوربین فوق‌عریض را بزنید؛ چرا که عکس‌های این دوربین بسیار بی‌کیفیت، پر نویز و معمولاً تار هستند. عکس‌های زیر با دوربین فوق عریض در نور شب گرفته شده‌اند.

نایت مود آنر 9X کیفیت خوبی دارد و نتایجش راضی کننده است البته تا زمانی که دستتان لرزش شدیدی نداشته باشد. با استفاده از این ویژگی، دوربین به مدت چند ثانیه چندین عکس می‌گیرد و با ترکیب آنها یک عکس با کیفیت بالاتر و نور متعادل تر ثبت می‌شود. در زیر شاهد تفاوت‌های نایت مود با عکس معمولی دوربین اصلی هستیم. در این تصاویر هم شعاع‌های نوری شدید به چشم می‌خورند.

image

در حالت نایت مود تنها امکان عکس‌برداری با دوربین اصلی را دارید و رزولوشن عکس‌ها تنها روی 8 مگاپیکسل قفل هستند. عکس‌های نایت مود معمولاً کیفیت بالایی دارند و اشباع رنگ‌ها هم به اندازه کافی و البته گاه آبرنگی است. در کل باید گفت که عکس‌های نایت مود در لرزش کم کیفیت چشم نوازی دارند. عکس‌های زیر با دوربین اصلی و قابلیت نایت مود ثبت شده‌اند.

اگر بخواهید کمی حرفه‌ای تر تنظیمات دستی را اعمال کنید، قابلیت پرو به کارتان می‌آید. در این مود می‌توانید مقدار ISO را از 50 تا 3200 تغییر دهید، سرعت شاتر را بین یک چهار هزارم تا 30 ثانیه انتخاب کنید یا تنظیمات فوکوس، وایت بالانس و بازه نوردهی را روی مقدار دلخواه بگذارید.

قابلیت Aperture هم امکان تغییر گشودگی دیافراگم به طور مجازی بین 0.95 تا 16 را در اختیارتان می‌گذارد تا به کمک دوربین عمق‌سنج عکس‌های بوکه با پس‌زمینه و پیش‌زمینه مات بگیرید. باید اشاره کنیم که عکس‌های بوکه تنها با دوربین اصلی و با رزولوشن 8 مگاپیکسل ثبت می‌شوند.

این عکس‌ها به نسبت یک گوشی میان‌رده کیفیت خوبی دارند. اما گاه پیش‌زمینه تصویر که بین گوشی و سوژه قرار دارند به اندازه کافی محو نمی‌شود و گوشی تنها بر محو کردن پس زمینه تمرکز می‌کند. از مشکلات تصاویر بوکه که گاهی پیش می‌آید، تار شدن بخشی از تصویر است؛ مشابه این که روی بخشی از ماژول دوربین یک کیسه پلاستیکی گذاشته باشید یا بخار، سطح لنز را پوشانده باشد.

دوربین آنر 9X در کنار قابلیت تغییر مجازی دیافراگم، از حالت پرتره هم بهره می‌برد. در این حالت، حسگر 2 مگاپیکسلی عمق سنج دوربین به کمک دوربین اصلی می‌آید تا با تشخیص فاصله سوژه‌ها از دوربین، پیش‌زمینه و پس‌زمینه تصویر محو شوند. هر دو دوربین اصلی و سلفی قابلیت ثبت عکس‌های پرتره را دارند. در حالت پرتره امکان تغییر سطح زیبایی (Beauty level) بین 0 تا 5 فراهم شده تا دوربین به طور خودکار بهبودهایی را روی چهره‌ها اعمال کند.

از جالب‌ترین قابلیت‌های پرتره امکان تنظیم افکت‌های نورپردازی است. به عنوان مثال آنر 9X گزینه‌هایی از جمله قلب، دایره، دیسک و … را در اختیارتان می‌گذارد تا نورهای پس‌زمینه در بوکه، به شکل‌های مختلف ثبت شوند. در بین این افکت‌ها یکی از خاص‌ترین ها، تغییر شکل نورها به شکل قلب است اما در بسیاری از مواقع دوربین تفکیک پیش زمینه و پس زمینه را به درستی انجام نمی‌دهد با این حال به نظر می‌رسد با استفاده از این افکت، خروجی دوربین اصلی (به کمک دوربین عمق سنج)، اندکی بهتر از دوربین سلفی است. نکته عجیب این که قابلیت پرتره در دوربین سلفی امکان استفاده از فلش را نیز در اختیارتان قرار می‌دهد اما با دوربین اصلی فلاش به طور کامل غیر فعال است.

در حالت پرتره، عکس‌های دوربین اصلی با رزولوشن 8 مگاپیکسلی و عکس‌های دوربین سلفی با رزولوشن 16 مگاپیکسلی ثبت می‌شوند. تصاویر پرتره دوربین اصلی در کل کیفیت قابل قبولی دارند. البته در این عکس‌ها نیز مشابه حالت Aperture در بسیاری از مواقع دوربین به اشتباه می‌افتد و پس‌زمینه یا پیش‌زمینه را به اشتباه محو می‌کند یا حتی بخش‌هایی از اطراف سوژه هم به کلی محو می‌شوند. با این حال در کل می‌توان گفت اگر کمی حوصله به خرج دهید، با دوربین آنر 9X می‌توانید عکس‌های پرتره با کیفیت قابل‌قبولی بگیرید.

فیلم‌برداری دوربین اصلی

دوربین اصلی آنر 9X قابلیت فیلم‌برداری 1080p با نرخ 30 یا 60 فریم بر ثانیه را دارد و البته از یک گوشی میان‌رده نباید انتظار فیلم‌برداری 4K را داشت. فیلم‌برداری با نرخ 60 فریم بر ثانیه فقط با دوربین اصلی ممکن است و در این حالت، قابلیت زوم هم غیر فعال می‌شود. کیفیت ویدیوها در روز متوسط هستند اما از آنجایی که در هیچ کدام از دوربین‌ها خبری از لرزشگیر اپتیکال نیست، ویدیوها با لرزش شدید ثبت می‌شوند. علاوه بر این تغییر قابل توجه وایت بالانس هنگام تغییر بین دوربین‌های اصلی و فوق‌عریض به شدت توی ذوق می‌زند.

ویدیوهای 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه دوربین اصلی در روز با رنگ‌های زنده ثبت می‌شوند و گستره دینامیکی ویدیوها هم قابل قبول است. اما کیفیت دوربین فوق‌عریض در روز چنگی به دل نمی‌زند و فاقد جزئیات و با دقت رنگ پایین است. در نور شب دوربین اصلی ویدیوهایی با کیفیت قابل قبول ثبت می‌کند اما ویدیوهای دوربین فوق‌عریض با نویز شدید و خطا در وایت بالانس همراه هستند. در کل باید گفت که در شب (و معمولاً در روز) نباید روی فیلم‌برداری دوربین فوق‌عریض حساب کنید. نکته عجیب در مورد دوربین اصلی کیفیت پایین تر ویدیوهای 60 فریم بر ثانیه است که به طور قابل‌توجهی نسبت به ویدیوهای 30 فریم بر ثانیه تار به نظر می‌رسند.

دوربین سلفی

بگذارید ابتدا قابلیت‌های دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی آنر 9X را با هم مرور کنیم. آنر 9X در کل ۳ حالت عکاسی با دوربین سلفی را در اختیارتان قرار می‌دهد که هر کدام، تعدادی تنظیمات جدا دارند. این ۳ حالت شامل عکاسی، فیلم‌برداری و حالت پرتره هستند.

خوشبختانه آنر 9X دست کاربر را در انتخاب تنظیمات باز گذاشته و شاهد شخصی‌سازی متنوعی هستیم. حداکثر رزولوشن که آنر 9X در اختیارتان می‌گذارد، ۱۶ مگاپیکسل و با نسبت ۴ به ۳ است. با انتخاب گزینه ۱۲ مگاپیکسلی، نسبت تصویر ۱ به ۱ (مربعی) و با گزینه ۱۰ مگاپیکسلی، نسبت تصویر تمام صفحه را در اختیار خواهید داشت. این جا هم می‌توانید اطلاعات مکان‌یابی را به عکس‌های خود اضافه کنید. علاوه بر آن دوربین سلفی آنر 9X قابلیت اصلاح حالت آینه را نیز دارد. در نهایت می‌توانید تایمر دوربین را در زمان‌های ۲، ۵ و ۱۰ ثانیه نیز تنظیم کنید.

آنر 9X چند حالت جالب در تنظیمات دوربین سلفی قرار داده است تا در مواقعی که فشردن دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا یا ضربه زدن به دکمه شاتر سخت است، بتوانید به راحتی عکس‌های سلفی بگیرید. اولین حالت گفتن کلمه «چیز» است که آنر 9X پس از شنیدن آن به صورت خودکار از شما عکس می‌گیرد. حالت بعدی تشخیص لبخند است. در این حالت دوربین با دیدن لبخند شما، خود به خود عکس خواهد گرفت. حالت آخر نیز تشخیص حرکت دست شماست. در این حالت اگر دست دیگرتان را جلوی دوربین نگه دارید، تایمر ۲ ثانیه‌ای فعال شده و دوربین پس از این مدت از شما عکس می‌گیرد.

دیگر گزینه برای حالت عکاسی، هوش مصنوعی و فلاش است. هوش مصنوعی می‌تواند شرایط اتاق را تشخیص داده و متناسب با شرایط محیطی عکس سلفی بگیرید. آنر 9X فلاش سلفی ندارد و بخشی از نمایشگر را با حداکثر شدت روشنایی نور سفید، روشن می‌کند.

کیفیت عکس‌ها در نور اتاق مطلوب بوده و جزئیات صورت‌ها دقیق ثبت می‌شوند. با این حال در این حالت، تنها سوژه اصلی جزئیات بیشتری دارد و اگر کمی از دوربین فاصله بگیرید، ممکن است صورت شما آن قدر که انتظار دارید شارپ یا واضح نباشد. حالت هوش مصنوعی را هم اگر فعال کنید، صورتتان کمی سافت می‌شود و گاه مات یا محو به نظر می‌رسد. این اتفاق به دلیل فعال شدن خودکار حالت زیبایی است که مفید بودن آن بستگی به سلیقه شما دارد و اگر با کمی سافت شدن صورت خود مشکلی ندارید می‌توانید حالت هوش مصنوعی را در آنر 9X فعال بگذارید.

عکس‌ها در فضای نوری بیرون و در روز نیز کیفیت مطلوبی دارند. رنگ‌ها با جزئیات و وایت بالانس مناسب ارزیابی می شوند. البته گاه اگر منبع نوری شدیدی پست سرتان باشد (عکس زیر) مشکل flare لنز خودنمایی می‌کند.

جزئیاتی که دوربین از صورت ثبت می کند بالا است اما فکر زوم کردن روی عکس ها را از سرتان بیرون کنید؛ زیرا در این صورت کیفیت عکس‌ها کاهش می‌یابد. در کل اگر علاقه‌مند به اشتراک‌گذاری عکس‌های خود در شبکه‌های اجتماعی هستید، کیفیت عکس‌های آنر 9X به خوبی جواب نیاز‌های شما را می‌دهد.

عکس با فلاش هوش مصنوعی در شب نیز کمک شایانی به کاهش نویز می‌کند. می‌توانید به هوش مصنوعی به دید یک ویرایشگر لحظه‌ای هم نگاه کنید. در حالت تصویر برداری با هوش مصنوعی، شرایط محیطی به درستی تشخیص داده شده و همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، نویز آسمان و در کل وایت بالانس نامتعارف تا حدودی تصحیح شدند.

image

حالت دیگری که در دوربین سلفی آن با آن سروکار دارید، پرتره است. در این حالت علاوه بر تنظیمات معمولی که در عکس‌برداری هم داشتید، دو گزینه دیگر نیز در اختیارتان خواهد بود. انتخاب افکت‌های پرتره و شدت زیبایی (یبوتی مود). اگر به عکس‌های بوکه دقت کنید، نورهای پس زمینه معمولا مانند هاله‌های نوری یا حباب نمایش داده می‌شوند. این اتفاق به دلیل تفاوت عمق میدان و میزان گشودگی دیافراگم اتفاق می‌افتد. دوربین آنر 9X برای تولید این حالت، از افکت‌های نرم‌افزاری استفاده می‌کند و حتی می‌توانید افکت‌هایی برای نمایش نورهای پس‌زمینه به شکل دایره، قلب و … را انتخاب کنید. علاوه بر این گزینه‌هایی از جمله نور پردازی روی صحنه را در اختیار دارید.

با انتخاب حالت «Circles» بی‌آلایش‌ترین حالت پرتره و احتمالا پرکاربرد‌ترین آنها نمایش داده می‌شود. انتخاب این حالت، باعث می‌شود دوربین سلفی آنر 9X سعی کند اطراف صورت یا بدن شما را محو کند تا افکت پرتره را در اختیارتان قرار دهد و در عین حال نورهای پس زمینه به شکل دایره‌ای ثبت شوند. اما اگر موهای شما بلند باشد، آنر 9X کمی به اشتباه می‌افتد و نمی‌تواند به درستی مرزها را تشخیص دهد. با این حال اگر شرایطی فراهم باشد که مرزهای صورت شما به درستی تشخیص داده شوند، کیفیت عکس‌ها مطلوب است و جزئیات در مراکز فوکوس مناسب ارزیابی می‌شوند. وایت بالانس نیز خوب است و جزئیات در سایه‌ها هم حفظ می‌شوند.

برای سطح زیبایی هم امکان انتخاب بین سطوح 0 تا 10 را دارید .عکس‌های سطح صفر عملاً هیچ تفاوتی با عکس‌های معمولی ندارند. اما با انتخاب مقادیر بیشتر، تصویر چهره سافت‌تر می‌شود. البته در سطوح بالا تغییرات به حدی است که چهره از حالت طبیعی خارج می‌شود و مصنوعی به نظر می‌رسد. در کل باید گفت که قابلیت‌های پرتره دوربین سلفی با وجود خطاهای گه‌گاه، کاربردی هستند و معمولاً با خیالی آسوده می‌توانید عکس‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

پرتر‌ه‌های دست جمعی اما تعریف چندانی ندارند و هر سوژه دیگری که از حالت معمول فاصله بیشتری داشته باشد، درگیر افکت‌ها شده و عملا تشخیص هویت فرد ناممکن می‌شود. به عبارت دیگر پیشنهاد می‌کنیم که از خیر پرتره‌های دست جمعی بگذرید.

image

کیفیت پرتره‌ها در شب نیز مناسب است. نکته‌ای که برای ما بسیار جالب بود، افکت «Hearts» در حالت پرتره است. این قابلیت به خوبی می‌تواند نورهای پشت سر شما را تبدیل به قلب‌های زیبا کند. این افکت به قدری خوب کار می‌کند که پیشنهاد می‌کنیم در صورت امکان بیشتر از آن استفاده کنید. البته مشابه با دیگر عکس‌های پرتره نیز گاه در چنین عکس‌هایی خطاهایی از جمله در تفکیک سوژه از پس‌زمینه و پیش‌زمینه به چشم میخورد؛ مشابه عکس زیر که اطراف موها و بخش‌هایی از بدن محو شده‌اند.

در نهایت می‌توان گفت کیفیت عکس‌های پرتره در شب فوق‌العاده نیستند ولی در عین حال، غیر قابل استفاده نیز نبوده و می‌توانید عکس‌های زیبایی خلق کنید. در شب و در نور ضعیف نویز این تصاویر کمی بالا می‌رود اما چندان توی ذوق نمی‌زند. فلاش نیز اینجا به خوبی وظیفه خود را انجام می‌دهد و می‌تواند جزئیات از دست رفته در صورت را بازگرداند. البته توجه داشته باشید که هوش مصنوعی نیز تاثیر زیادی روی عکس‌های نمی‌گذارد ولی وایت بالانس و جزئیات آسمان را بهبود می‌بخشد.

پرتره‌های گروهی در شب نیز همان مشکلات پرتره‌های گروهی در نور روز را دارند و سوژه‌های دورتر نیز مانند چراغ‌ها تشخیص داده می‌شوند و ممکن است با برخی از افکت‌ها از جمله «Hearts» ستاره‌ یا قلب در چهره افراد دورتر ظهور کند (تصویر زیر). بیوتی مود نیز تنها به رفع چاله‌های صورت می‌پردازد و صورت را کمی محو‌تر از حالت معمولی می‌کند. در کل پیشنهاد ما این است که در شب بی‌خیال این حالت شوید. در شرایط نوری مناسب در حین عکس‌برداری در حالت پرتره، کیفیت عکس‌ها مناسب است ولی احتمال تار شدن اشتباه سوژههای دیگر وجود دارد.

در حالت فیلم‌برداری با دوربین سلفی می‌توانید رزولوشن و نوع کدک را تغییر دهید. البته آنر 9X این اجازه را به شما می‌دهد که نوع نسبت تصویر را نیز انتخاب کنید. مثلا اگر رزولوشن را در حالت FHD قرار دهید، می‌توانید نسبت تصویری بین ۱۶ به ۹ یا ۱۹.۲ به ۹ (تمام صفحه) را نیز انتخاب کنید. البته توجه داشته باشید در صورت انتخاب رزولوشن FHD، حالت‌های زیبایی حین فیلم برداری دیگر فعال نخواهند بود. گزینه‌های دیگری که در این بخش در دسترس شما هستند، بی‌صدا کردن فیلم‌ها و افزودن اطلاعات مکان‌یابی به ویدیوهاست. همچنین می‌توانید از گزینه H.265 نیز استفاده کنید تا ویدیو‌ها با حفظ کیفیت، حدود 35 درصد فضای کمتری اشغال کنند.

اما کیفیت فیلم‌برداری با دوربین سلفی آنر 9X چگونه است؟ در نور مناسب کیفیت ویدیو‌ها برای یک گوشی میان‌رده مناسب است و با در شرایط ضد نور هم وضوح چهره خوب است ولی در نور ضعیف انتظار جزئیات بالا و تصویر بدون نویز را نداشته باشید. مشکل flare که حین فیلم‌برداری دوربین اصلی آنر 9X هم شاهد بودیم در دوربین سلفی هم وجود دارد. وضوح دوربین در زمان فیلم‌برداری خوب است و سوژه اصلی را به خوبی تشخیص می‌دهد. اما دوربین در تشخیص دوستانتان که با شما فاصله دارند چندان مهربان نبوده و آن‌ها را با نویز بیشتر و وضوح کمتر نشان می‌دهد. در کل می‌توان گفت اگر در شب می‌خواهید با دوربین سلفی آنر 9X فیلم‌برداری کنید، بهتر است محیطی پر نور را انتخاب کنید تا بعد از دیدن دوباره ویدیو خود، ناامید نشوید.

باتری

باتری 4000 میلی آمپر ساعتی یکی از بخش های خوب داستان آنر 9X است. تلاش های آنر برای بهینه سازی مصرف باتری دستگاه به خوبی جواب داده و شاهد نتایج درخشانی از این گوشی هستیم. آنر 9X در تست سنگین اپلیکیشن پی سی مارک با وای فای روشن و روشنایی 50 درصدی نمایشگر، حدود 12 ساعت دوام آورد که رقم بسیار خوبی محسوب می شود. برای مقایسه می توان به شارژدهی حدود 10 ساعته گلکسی A50 با باتری 4000 میلی آمپر ساعتی یا شارژدهی نزدیک به 11 ساعته گلکسی A70 با باتری 4500 میلی آمپر ساعتی اشاره کرد. با این حساب حتی پس از یک روز استفاده سنگین، بین 30 تا 40 درصد شارژ باتری برای روز دوم باقی می ماند و در استفاده معمول می توانید دو روز روی شارژدهی این گوشی حساب کنید.

نکته مهم دیگر در مورد آنر 9X ذخیره انرژی در حالت استندبای است. زمانی که از گوشی استفاده نکنید، به خواب زمستانی فرو می رود و نزدیک به یک هفته دوام می آورد. سیاست های سختگیرانه آنر برای بستن برنامه های در حال اجرا نقش اساسی را در این مورد ایفا می کنند.

آنر 9X از شارژ سریع 10 واتی پشتیبانی می کند که البته با استانداردهای کنونی، خیلی هم سریع محسوب نمی شود. شارژر 10 واتی همراه گوشی طی نیم ساعت حدود 25 تا 30 درصد باتری را پر می کند و برای شارژ کامل دستگاه به حدود 2 ساعت زمان نیاز دارید. در ضمن خبری هم از شارژ وایرلس نیست.

جمع بندی

آنر 9X همانند اعضای قبلی سری X مجموعه ای از ویژگی های جذاب را با قیمت نسبتاً مناسب گرد هم آورده است. نمایشگر بزرگ و فاقد ناچ به همراه طراحی منحصر به فرد پشت بدنه و دوربین سلفی پاپ آپ، به خوبی این گوشی را از دیگر برندهای بازار متمایز می کنند. البته نباید از اندازه بزرگ گوشی و سنگینی آن گذشت.

سخت افزار آنر 9X به راحتی از عهده اجرای برنامه های سنگین و بازی های نیمه سنگین بر می آید، هرچند انتظار سخت افزار قدرتمندتری را داشتیم اما به تبع تحریم های آمریکا این انتظار برآورده نشد.

دوربین اصلی آنر 9X در اکثر شرایط نوری عکس های خوبی می گیرد که از نظر گستره دینامیکی، توازن رنگ و میزان نویز کاملاً قابل قبول هستند. دیگر دوربین ها از جمله دوربین فوق عریض و دوربین سلفی برای ثبت عکس ایده آل، به شرایط ایده آل نیاز دارند.

بدون شک شارژدهی باتری را می توان یکی از برتری های اصلی آنر 9X دانست که در هیچ شرایطی شما را لنگ نمی گذارد. البته شارژ کردن این باتری با شارژر 10 واتی حوصله زیادی می طلبد.

در مجموع می توان گفت ویژگی های مثبت آنر 9X به کاستی های آن می چربد تا این گوشی به یکی از گزینه های اصلی بازار میان رده (در محدوده 3.5 تا 4 میلیون تومان) تبدیل شود. با این حال به نظر من اگر آنر 8X دارید احتمالاً انگیزه زیادی برای تعویضش با آنر 9X نخواهید داشت، مگر اینکه علاقه خاصی به دوربین سلفی پاپ آپ داشته باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • maxmaya
    maxmaya | ۳۰ دی ۱۳۹۸

    من بین این گوشی و گوشی برند شیائومی Redmi Note 8 Pro ماندم؟!! کدام واقعا ارزش خرید بهتری داره؟؟

    • حمید مقدسی
      حمید مقدسی | ۳۰ دی ۱۳۹۸

      ردمی نوت 8 پرو مشخصات سخت افزاری بهتری داره و مثل بقیه گوشی های شیائومی، ارزش خریدش بالاس.

  • Farcry2249
    Farcry2249 | ۲۹ دی ۱۳۹۸

    نقد و بررسیتون فوق العاده ضعیف بود!آخه فریم این گوشی فلزیه؟ هیچ خط آنتی روی فریم نداره.پشت این گوشی هم جنسش پلاستیکیه.

مطالب پیشنهادی