ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

HFC-23
علمی

افزایش بی سابقه یکی از خطرناک‌ترین گازهای گلخانه‌ای در جو

محققان از افزایش بی سابقه انتشار گازی خبر می دهند که از نظر خواص افزایش دمای جو ۱۲۴۰۰ بار قوی تر از کربن دی اکسید است و شدیدا به لایه ازون آسیب می رساند. این ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲ بهمن ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

محققان از افزایش بی سابقه انتشار گازی خبر می دهند که از نظر خواص افزایش دمای جو ۱۲۴۰۰ بار قوی تر از کربن دی اکسید است و شدیدا به لایه ازون آسیب می رساند.

این گاز که HFC-23 نام دارد، یکی از عوامل اصلی گرمایش زمین و سوراخ شدن لایه ازون در سالیان گذشته بوده است. کشورهای مختلف استفاده از  HFC-23 را از سال ۱۹۷۸ و پس از امضای معاهده موسوم به پروتکل مونترال به مرور کنار گذاشته اند.

چین و هند هم به عنوان آخرین کشورها در سال ۲۰۱۷ اعلام کردند که انتشار این گاز را تا نزدیک به صفر کاهش می دهند. از آن زمان تصور می شد که زمان خداحافظی با HFC-23 فرا رسیده اما دقیقا در سال بعد انتشار آن در جو به ۱۵۹۰۰ تن رسید که معادل آلایندگی سالیانه ۵۰ نیروگاه زغال سنگ است.

HFC-23

HFC-23 طی فرایند تولید گاز دیگری به نام HCFC-22 یا «کلرو دی فلورو متان» وارد اتمسفر می شود که در تولید یخچال و سیستم های تهویه مطبوع کاربرد دارد. محققان دانشگاه بریستول با بررسی داده های پنج ایستگاه پیشرفته آزمایش گازهای جوی (AGAGE) در بازه زمانی بین ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸ به افزایش سطح انتشار HCFC-22 پی برده اند.

این گروه به دنبال تعیین منبع انتشار نبوده اند اما سازمان مردم نهاد EIA که روی جرایم زیست محیطی نظارت دارد، از چین به عنوان منبع احتمالی نام برده چرا که ۶۸ درصد از ظرفیت تولید HCFC-22 به این کشور مربوط می شود.

 

تماشا کنید: خودروی Bloodhound برای شکستن رکورد سرعت زمینی آزمایش شد

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی